نیوز سیتی!
11 آبان 1402 - 15:09

ازبکستان و «گازپروم» تفاهمنامه راهبردی همکاری در زمینه انرژی امضا کردند

ازبکستان و «گازپروم» روسیه تفاهمنامه راهبردی امضا کردند که براساس آن قصد دارند همکاری در زمینه صادرات و ترانزیت گاز و همچنین در زمینه اکتشافات زمین شناسی را گسترش دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند،ازبکستان و «گازپروم» روسیه تفاهمنامه راهبردی امضا کردند که براساس آن قصد دارند همکاری در زمینه صادرات و ترانزیت گاز و همچنین در زمینه اکتشافات زمین شناسی را گسترش دهند.

بر اساس این سند، طرفین در نظر دارند همکاری‌های متقابل را در زمینه صادرات و حمل‌و‌نقل گاز و همچنین در زمینه اکتشافات زمین شناسی و تولید هیدروکربن‌ها گسترش دهند.

این تفاهم نامه در چارچوب نشست بین‌المللی گاز «سن پترزبورگ» به امضا رسید. «جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان و «الکسی میلر» رئیس هیئت مدیره «گازپروم» همچنین در مورد صادرات گاز روسیه به ازبکستان از طریق خاک قزاقستان که از ماه اکتبر آغاز شد، گفت‌وگو کردند.

همچنین تاکید شد که یک مسیر ویژه تعیین شده بر پایه سیستم خطوط لوله گاز «آسیای مرکزی – مرکز» برای تامین انرژی پایدار برای مصرف کنندگان در ازبکستان، به ویژه در دوران پاییز و زمستان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2022 میلادی در سطح 8 میلیارد و 500 میلیون دلار قرار گرفته است. در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558921

مهمترین اخبار ایران و جهان: