نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 19:26

از تکرار غصه‌ی آبگرفتگی در بندر امام خمینی تا پیاده‌ کردن شهردار از خودرو توسط مردم

بارش‌های سیل‌آسا در بندر امام خمینی(ره) سبب ایجاد آبگرفتگی‌های گسترده‌ای در خیابان‌ها و معابر و ورود آب به خانه‌های مردم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با فعالیت سامانه‌ی بارشی، حدود ۱۱۱ میلی متر بارندگی در شهر بندر امام خمینی(ره) به ثبت رسید. این حجم از بارش‌ها سبب آبگرفتگی‌های گسترده‌ای در خیابان‌ها و معابر این شهر شد.

حدود 4 سال پیش نیز مردم بندر امام خاطره‌ی تلخ مواجهه با سیلاب را تجربه کرده‌ بودند. سیلابی که به دلیل عدم وجود سیستم دفع آب‌های سطحی، راه به سمتِ خانه و کاشانه‌شان گشود و خرابی‌های زیادی را به بار آورد.

در بارش‌های روز گذشته نیز بندر امام به زیر آب فرو رفت و هشت نقطه از شهر با آبگرفتگی جدی روبه‌رو شد. در عین حال در مناطقی نظیر شهرک شهید صباغان، 700 دستگاه، 300 دستگاه، 128 دستگاه، کوی شهید مطهری، شهرک مقداد و شهید صدوقی آب وارد منازل شده است و وضعیت این مناطق را بحرانی کرده است. 

شب گذشته و همزمان با بازدید استاندار خوزستان از بندر امام خمینی، مردم این شهر نارضایتی خود را از وضعیت نابه‌سامان موجود بیان کردند و خواستار پاسخگویی مسؤولان در خصوص بی‌توجهی به احداث سیستم دفع آب‌های سطحی شدند. 

در عین حال بر اثر بارش‌های چند روز اخیر بیمارستان راه زینب(س) بندر امام خمینی(ره) دچار آب‌گرفتگی شدید شد که این مسئله مشکلات زیادی را برای بیماران و مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی ایجاد کرد.

 

مسؤولان می‌گویند بندر امام مثل کاسه است و آب در آن جمع می‌شود!

در حالی که فریدون بندری فرماندار شهرستان ماهشهر وعده داده بود که امروز آب از خانه‌های مردم تخلیه می‌شود اما پس از گذشت 24 ساعت هنوز این کار به صورت کامل انجام نشده است. وی شب گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در رابطه با آخرین وضعیت آبگرفتگی در  بندرامام خمینی اظهار کرد: با وجود اینکه حدود یک ساعت بارش باران در بندر امام خمینی(رض) رخ داد اما بیش از 112 تا 113 میلیمتر بارندگی را داشتیم به همین دلیل برخی نقاط در این شهر دچار آبگرفتگی شد.

وی با بیان اینکه شرایط توپوگرافی بندرامام خمینی(ره) به نحوی است که مانند کاسه است به همین دلیل بعد از بارندگی آب در آن جمع می‌شود، افزود: آب بارندگی وارد منازلی شد که سطح آن‌ها پایین است. کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی به دستور استاندار برای کمک به مردم منطقه بسیج شدند که بتوانند در زمان کوتاهی آب را از منازل و معابر تخلیه کنند.

بندری با بیان اینکه هنوز آماری از تعداد خانه‌هایی که آب بارندگی وارد آن شده است نداریم، عنوان کرد: بنیاد مسکن کارشناسان خود را به منطقه ارسال کرده تا خسارتها را برآورد کنند علاوه بر این تمام ظرفیت‌های ترمیمی و خدماتی استان برای کمک به مردم به کار گرفته شد.

 

 

امدادرسانی نیروی دریایی سپاه به مردم

دریادار دوم پاسدار هاشمی فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به رسیدگی به وضعیت مردم آسیب‌دیده از آبگرفتگی در بندر امام اظهار کرد: از همان لحظات اولیه جاری آب در خانه ها و معابر بندر امام خمینی، نیروهای منطقه سوم دریایی امام حسین (ع) ضمن حضور در این شهر، ارزیابی مناطق آبگرفته را آغاز کردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی امکانات منطقه سوم نیروی دریایی سپاه برای خدمات‌رسانی به مردم بندر امام بسیج شده است. نیروهای دریایی سپاه این منطقه با استفاده از دستگاه‌ها و ابزارآلات مهندسی خود از قبیل تانکر انتقال آب، انواع پمپ‌های آب، قایق‌های جیمنی و خودروهای شاسی بلند تا رفع کامل  آبگرفتگی معابر در کنار مردم هستند.

انتقاد امام جمعه بندر امام از عملکرد شهرداری

حجت‌الاسلام سید محمدنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز برای بررسی از وضعیت آبگرفتگی شهر شهید چمران و بندرامام خمینی(ره) از مناطق مناطق مختلف این شهرها که به دلیل بارش‌ اخیر دچار آبگرفتگی شده‌اند بازدید کرد. وی ضمن گفت‌وگو با مردم و بازدید از وضعیت آب‌گرفتگی، مساله را از مسئولان پیگیری و بر تسریع در خدمات رسانی به مردم تاکید کرد. 

حجت الاسلام جاسم عبادی امام جمعه بندر امام خمینی(ره) نیز با انتقاد از نحوه رسیدگی شورا و شهرداری به وضعیت آبگرفتگی اظهار کرد: 24 ساعت گذشته است و هنوز آب در خانه‌های مردم است.

وی به هنگام مواجه با نایب رییس شورای شهر گلایه کرد و گفت: پمپ‌های اصلی خاموش است و عملا شما تا الان هیچ کاری نکرده‌اید و فقط سپاه پای کار است. 

مردم بندر امام همچنین روز گذشته در هنگام مشاهده‌ی مرتضی خرمی شهردار که سوار بر خودرو بود او را از خودرو دولتی پیاده کردند و از او خواستند که به میان سیلاب برود تا حال مردم را درک کنند. مردم همچنین اظهار کردند: مسؤولان با ماشین می‌آیند و می‌روند و اقدامی در راستای رفاه حال مردم انجام نمی‌دهند.

 

 

ارزیابی خسارت از مناطق درگیر آب‌گرفتگی در حال انجام است

روح الله عمادی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان امروز در حاشیه بازدید از مناطق درگیر آبگرفتگی بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: ارزیابی از مناطق درگیر آب‌گرفتگی، به ویژه مناطق دستغیب و مقداد، از شب گذشته آغاز شده و گزارش‌های لازم‌ به استانداری ارسال می‌شود.

وی همچنین در خصوص بازسازی منازل مسکونی تخریب شده در سیل 99 گفت: پس از خسارات وارده به منازل مردم در آب‌گرفتگی سال ۹۹، با حمایت دولت، ساخت سه هزار واحد مسکونی در چهار شهرک رضوان، قدس، کوثر و فردوس این شهر به عنوان برنامه‌های اولویتی قرار گرفت. از این تعداد، ۱۲۰۰ واحد آماده بهره‌برداری است و ۲۰۰ خانوار در حال حاضر در این واحدها ساکن شده‌اند.

حداکثر تا 48  ساعت آینده آبگرفتگی بیمارستان راه زینب(س)رفع می‌شود

سید سعید آزنده معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با اشاره به آبگرفتگی بیمارستان راه زینب سربندر، گفت: در ساختمان بیمارستان آبگرفتگی و مشکلی وجود ندارد اما با توجه به آبگرفتگی وسیع در خیابان‌های اطراف بیمارستان، آب شهر در حال سرازیر شدن به محوطه بیمارستان است.

وی گفت: چهار دستگاه خودرو برای تردد مردم در نظر گرفته‌ایم تا با این خودروها از بیرون به داخل بیمارستان منتقل شوند. وضعیت آبگرفتگی محوطه بیمارستان تابعی از وضعیت شهر است. طبق گفته مسؤولان مربوطه در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده آب تخلیه خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580365

مهمترین اخبار ایران و جهان: