نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 19:52

راهکار مقاومت برای نقض مکرر آتش‌بس از سوی صهیونیست‌ها

در مقابل بدعهدی صهیونیست‌ها، مقاومت فلسطین می‌تواند از گزینه‌های متعددی استفاده کند که یکی از آنها عقب انداختن روند اجرای مفاد آتش‌بس است. مجموع تحولات اخیر نشان می‌دهد حماس در عرصه میدانی و سیاسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نباید برای صهیونیست‌ها هیچ امتیازی قائل شد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: شامگاه دوشنبه آتش بس غزه که به مدت چهار روز ادامه داشت، تمدید شد؛ آن هم پس از گذشت 48 روز از آغاز تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنایت های بی شمار این رژیم علیه غیرنظامیان که طبق آمارهای منتشر شده، حدود 150 هزار فلسطینی شهید شده اند.

توافق آتش بس که با میانجی گری قطر، مصر و آمریکا امضا شد، شامل آزادی تعدادی از زندانیان صهیونیست نزد مقاومت فلسطین در نوار غزه در برابر آزادی تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی اسیر در سرزمین های اشغالی و نیز تسهیل ورود کمک های امدادی به ساکنان غزه می شود.

موارد نقض لحظه آخری

در مدت اشغال سرزمین فلسطین، صهیونیست ها از هیچ گونه خرابکاری و تخریب اموال فلسطینیان فروگذار نکردند و هرگونه توافق یا آتش بس بدون توجه از سوی اشغالگران انجام می شد که طبعاً بارها شاهد نقض مکرر توافق بوده ایم، همان گونه که در آخرین مورد توافق آتش بس که 24 نوامبر آغاز شد نیز نقض آتش بس بود، ولی اکنون این اقدام بشردوستانه برای دو روز دیگر تمدید شده است.

در همین راستا طاهر النونو، مشاور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نقض آتش بس موقت از سوی طرف صهیونیست را تأیید کرد و گفت: اشغالگران با بمباران بیش از یک نقطه در غزه که به شهادت دو فلسطینی منجر شد، توافقنامه را نقض کردند. در عین حال یک هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه رصد شد.

وی افزود: اشغالگران به بند مربوط به ارسال کمک های امدادی به شمال غزه پایبند نیستند که این موضوع کل توافق را تهدید می کند.

شنبه گذشته خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش کرد، دست کم هفت فلسطینی در نتیجه حمله به منطقه الدره در حالی که تلاش می کردند به خانه های خود واقع در شمال نوار غزه بازگردند، زخمی شدند. احمد جمیل عظم، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قطر گفت: اگر صهیونیست ها هر فرصتی برای اجرا نکردن توافق بیابند، از آن دریغ نخواهند کرد و حتی برای پایبند نبودنشان به تعهدات هزاران عذر و بهانه می تراشند و نسبت به کارهایشان عذرخواهی نمی‌کنند.

 نارضایتی حماس

حماس در تلاش برای اجرای کامل مفاد توافقنامه آتش بس است، ولی النونو گفت، مقاومت فلسطین اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد رژیم صهیونیستی در چارچوب شروط توافق عمل نمی کند و موارد نقض مانند آزادی بازداشت شدگان تایلندی مشهود است.

در دومین روز آتش بس، حماس قرار بود در ازای آزادی 42 فلسطینی از زندان های رژیم صهیونیستی، 13 تن از زندانیان نزد خود را آزاد کند. گرچه مقاومت فلسطین پیش تر 13 زندانی را آزاد کرده بود، ولی رژیم صهیونیستی تنها 39 زندانی فلسطینی را ازجمله چندین زن و کودک آزاد کرده است. حماس همچنین 10 شهروند تایلندی و یک فیلیپینی را که خارج از چارچوب توافق میان دو طرف بودند، آزاد کرد.

قدوره فارس، رئیس سازمان اسیران و آزادگان فاش کرد، رژیم اشغالگر قدس در فهرست اسیران فلسطینی که با تحویل آنها موافقت شده، دستکاری کرده است و از پایبند نبودن آنها به متن توافقنامه ابراز نارضایتی کرد.

 گزینه حماس؛ تأخیر در اجرای شروط آتش بس

همزمان با ورود هیئت قطری به سرزمین های اشغالی با هدف بررسی احتمال تمدید مدت آتش بس، علاوه بر پیشرفت بیشتر در موضوع آزادی بازداشت شدگان، گردان های قسام اعلام کرد، آزادی دسته دوم زندانیان را تا زمانی که اشغالگران متعهد به ورود کامیون‌های کمک‌های امدادی به شمال نوار غزه نشوند، به تعویق می‌اندازد.

مشاور هنیه نیز گفت: کمک‌هایی که به منطقه شمال غزه رسیده بسیار کمتر از میزان توافق است، زیرا طبق بندهای توافقنامه 200 کامیون بارگیری شده کمک های بشردوستانه و چهار کامیون بارگیری شده سوخت و گاز خانگی باید به طور روزانه وارد محل توافق شوند.

این در حالی است که در دومین روز آتش بس هلال احمر مصر اعلام کرد: تنها حدود 100 کامیون کمک‌های بشردوستانه و پزشکی از مصر از مرز گذرگاه رفح به غزه وارد شدند که حدود یک پنجم نیازهای جمعیت نوار غزه را در حالت عادی دربر می‌گیرد.

چشم‌انداز توافق آتش بس

ناظران بر این باورند، تداوم نقض آتش بس به وسیله اشغالگران و پایبند نبودن آن ها به بندهای قرارداد امضا شده دلایل متعددی دارد.  درواقع رژیم صهیونیستی با ورود به جنگ نتوانست هیچ یک از اهداف راهبردی مدنظرش را محقق کند و شکست تلخی از مقاومت فلسطین خورد؛ در نتیجه برای جلوگیری از خسارت های بیشتر مجبور به توافق آتش بس شد.

رژیم صهیونیستی همچنان با ذهنیت فرعونی زندگی می کنند و صهیونیست ها از نظر تاریخی خصوصیاتی همچون عهدشکنی، حسادت، دروغگویی، کتمان حقیقت و خیانت را در ذات خود حفظ کرده اند. این ویژگی‌ها در درونشان موروثی است و هرگز نمی‌توانند به عهدشان وفادار باشند.

در مقابل بدعهدی صهیونیست‌ها، مقاومت فلسطین می‌تواند از گزینه‌های متعددی استفاده کند که یکی از آنها عقب انداختن روند اجرای مفاد آتش بس است. مجموع تحولات اخیر نشان می‌دهد حماس در عرصه میدانی و سیاسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نباید برای صهیونیست‌ها هیچ امتیازی قائل شد؛ آنها باید موضع مستحکم خود را حفظ کنند و جنبه‌های امنیتی و اطلاعاتی توافق را مدنظر داشته باشند، به ویژه در زمینه تحویل اسیران که دارای تأثیر روانی منفی زیادی بر طرف صهیونیست است.

رژیم صهیونیستی و رهبران سیاسی و نظامی‌اش برای تداوم عملیات نظامی از سوی جامعه جهانی و طرف‌های داخلی زیر فشار قرار دارند؛ بنابراین تل آویو خواستار آزادی بقیه اسیران نزد حماس است و در وضعیت آشفته و مرددی به سر می‌برند. این در حالی است که مقاومت نشان داده می‌تواند با رگبار موشک‌ها از نوار غزه عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد و موجب جان باختن تعداد زیادی از صهیونیست‌ها شود.

علاوه بر این، انتشار تصاویر تحویل سومین گروه از بازداشت شدگان به وسیله گردان‌های قسام در شهر غزه در سومین روز آتش بس نکته قابل توجهی داشت و آن اینکه تحویل در شمال نوار غزه انجام شد و این سیلی بزرگی بر صورت صهیونیست‌ها بود. مقاومت نشان داد می‌تواند دشمن صهیونیستی در انتخاب محل مبادله. نیز زیر فشار قرار دهد.

همچنان احتمال تمدید بیشتر آتش بس هست، زیرا حماس زندانیان زیادی نزد خود دارد و استقبال گسترده مجامع بین‌المللی امیدها را برای ایجاد آتش بس و دستیابی به توافق دائمی افزایش داده است. با توجه به مواضع افراط‌گرایان در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی احتمالاً موساد برای متقاعد کردن رئیس این رژیم برای برقراری آتش‌بس طولانی مدت وارد عمل خواهد شد، زیرا تاکنون خسارت‌های سنگینی به اشغالگران از لحاظ نظامی و اقتصادی وارد شده است.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1588921

مهمترین اخبار ایران و جهان: