نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 13:33

دلیل کشیدن پلاستیک بر روی خمر تاریخی گیلان

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان،‌ موزه رشت در گذشته محلی برای تأمین و ذخیره آذوقه بوده و در این مکان، لوازم مختلفی از جمله خمر وجود داشت که در حین تمیزکردن موزه بر روی یکی از خمرها کیسه پلاستیکی بر روی آن کشیده شده بود تا از ورود گرد و غبار به داخل خمر جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در موزه باستان‌شناسی شهر رشت، روی لبه خمره‌ای سفالین که قدمت آن به دوره مادها (چند سده پیش از هخامنشیان) برمی‌گردد، کیسه زباله کشیده شد و به عنوان سطل زباله از آن استفاده می‌شود. 

در همین خصوص ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان امروز در جریان بازدید از این حوزه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قدمت خمره موزه شهر رشت به دوران معاصر باز می‌گردد، اظهار کرد: موزه رشت در گذشته محلی برای تأمین و ذخیره آذوقه بوده و در این مکان، لوازم مختلفی از جمله خمر وجود داشت که در حین تمیزکردن موزه بر روی یکی از خمرها کیسه پلاستیکی بر روی آن کشیده شده بود تا از ورود گرد و غبار به داخل خمر جلوگیری شود.

وی با اشاره به سوءنیت برخی برای پخش این تصاویر در فضای مجازی و کتمام حقیقت گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد برخی با سوءنیت ابتدا فرورفتگی کوچکی در کیسه ایجاد کرده و سپس با ریختن چند تکه زباله از ان فیلم گرفتند و در فضای مجازی با عنوان تخریب آثار تاریخی منتشر کردند که جای تاسف دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به وجود گور قدیمی در این موزه بیان کرد: این گور مدنظر در گذشته برای تثبیت اسکلت و اشیا بدلی داخل آن با مواد نگهدارنده بازسازی شده بود که از نظر علمی و ایمنی قابل دفاع بوده و اصولاً از ابتدا طراحی آن براساس الگوی فعلی بوده است.

جهانی با تاکید بر تلاش میراث فرهنگی برای مرمت آثار و اماکن تاریخی در گیلان بیان کرد: طی ۲ سال اخیر بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای مرمت موزه، کف ساری، محوطه سازی، ثبت بیش از ۲۷ هزار شیء در سامانه جام و غیره در سطح استان هزینه شده است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1569221

مهمترین اخبار ایران و جهان: