نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 14:56

برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در کردستان اعلام شد

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان از برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در استان خبر داد.

معصومه حسنی‌خونسار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی از 23 لغایت 30 آبان ماه، برنامه‌های متنوعی در این نهاد فرهنگی برگزار می‌شود.

وی عضوگیری رایگان در کتابخانه‌های عمومی در سه روز متوالی را از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: بر اساس برنامه، کتابخانه‌های عمومی استان کردستان همزمان با سراسر کشور در روزهای 23، 24 و25 آبان ماه از متقاضیان به صورت رایگان عضویت به عمل می‌آورند.

حسنی‌خونسار عنوان کرد: بر این اساس علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در این سه روز علاوه بر مراجعه حضوری می‌توانند به سامانه «سامان» نهاد کتابخانه‌های به آدرس اینترنتی www.samanpl.ir مراجعه کنند و با دریافت کد تخفیف از سامانه «سامان» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه مورد نظر خود عضو شوند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان همچنین به بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: این طرح از 23 لغایت 30 آبان اجرا می‌شود و اعضایی که منابع امانی خود را همچنان پس از اتمام تاریخ امانت در اختیار دارند، می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ عمومی امانت دهنده، از بخشودگی جرایم دیرکرد برخوردار شوند.

وی از اجرای طرح «کتاب‌ خون» با همکاری اداره کل انتقال خون استان خبر داد و گفت: کارکنان، کتابداران و همچنین اعضا و علاقمندانی که تمایل دارند می‌توانند با مراجعه به اداره کل انتقال خون در یک روز مشخص و اهدای خون در این طرح مشارکت داشته باشند.

حسنی‌خونسار با اشاره به اجرای طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان کردستان، تصریح کرد: بر اساس این طرح علاقه‌مندان می‌توانند به منظور استفاده سایر شهروندان، کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند و در سنت حسنه وقف کتاب سهیم شوند.

وی با اشاره به شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان «آینده خواندنی است»، افزود: به همین مناسبت، ویژه برنامه‌ای به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار با دعوت از مسئولان، علاقه‌مندان و برگزیدگان حوزه کتاب در روزهای آینده برگزار می‌شود.

حسنی‌خونسار عنوان کرد: رونمایی از پوستر هفته کتاب و کتابخوانی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با مسئولان استان و امامان جمعه برخی دیگر از برنامه‌های این هفته در استان است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع دیگر در این ایام، بیان کرد: این برنامه‌ها شامل مسابقات کتابخوانی مجازی و مکتوب، رونمایی از کتاب، قصه‌گویی، نشست کتاب‌خوان، جمع‌خوانی، حضور مدارس در کتابخانه‌ها و ... خواهد بود.

ی با اشاره به فعالیت 54 باب کتابخانه عمومی نهادی و 28 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان، گفت: هم اکنون نزدیک به 50 هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

حسنی‌خونسار تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را بالغ بر 850 هزار نسخه ذکر کرد و بیان داشت: در یک سال گذشته، 37 هزار نسخه کتاب توسط مردم و سازمان‌ها به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی زیربنای کتابخانه‌های عمومی کردستان را 24 هزار و 300 مترمربع ذکر کرد و افزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری استان کردستان کتابخانه عمومی نایسر سنندج افتتاح و آماده خدمت رسانی به علاقمندان در این شهرک شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان در پایان خواستار مشارکت عموم مردم در برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی سال‌جاری شد، اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی از عوامل مهم در ارتقای آگاهی و بصیرت در جامعه و توسعه فرهنگی کشور است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1568165

مهمترین اخبار ایران و جهان: