نیوز سیتی!
27 مهر 1402 - 09:52

ناکامی مجدد متحد ترامپ برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا

نامزد جمهوریخواه نزدیک به دونالد ترامپ روز چهارشنبه در دومین رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا بر سر انتخاب رئیس جدید این مجلس، شکست خورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیم جردن»، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و از متحدان «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه در دومین رای‌گیری برای انتخاب رئیس این مجلس نتوانست آرای لازم برای رسیدن به این کرسی ریاست را کسب کند.

به نوشته پایگاه شبکه «سی.ان.ان»،  جیم جردان ۵۹ ساله، روز شنبه توسط جمهوری‌خواهان در جریان یک رای‌گیری داخلی به عنوان کاندیدای جدید حزب برای کرسی ریاست مجلس نمایندگان انتخاب شده بود.

دو هفته بعد از آنکه «کوین مک‌کارتی» قربانی اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه شده و از ریاست مجلس نمایندگان برکنار شد، جیم جردان که توسط این حزب به عنوان نامزد جانشین او معرفی شده نیز در همین ابتدای کار همچنان به دلیل اختلافات هم‌حزبی‌هایش نتوانسته به رغم برگزاری دو دور رای‌گیری آرای لازم را برای کسب ریاست مجلس کسب کند.

سی.ان.ان نوشت، نتایجی که جردن در دومین رای‌گیری کسب کرد حتی از رای‌گیری نخست که روز سه‌شنبه برگزار شد بدتر بود و آینده نامزدی او برای کرسی ریاست مجلس نمایندگان را مبهم‌تر از قبل کرد.

خود مک‌کارتی نیز ماه ژانویه به دلیل مانع‌تراشی‌های محافظه‌کاران تندرو پس از پشت سر گذاشتن ۱۵ دور رای‌گیری طی چهار روز توانسته بود کرسی ریاست‌ را به دست بگیرد.

جردن با وجود دومین شکستش گفته که همچنان قصد کنار کشیدن از رقابت برای ریاست مجلس نمایندگان را ندارد در حالی که مشخص نیست این مجلس رای‌گیری بعدی را کی برگزار خواهد کرد.

بن‌بست به وجود آمده در حزب جمهوریخواه بر سر پذیرش نامزدی این چهره نزدیک به دونالد ترامپ نشان دهنده این است که نفوذ ترامپ بر اعضای حزب نامحدود نیست.

در حالی که فعالیت مجلس نمایندگان آمریکا بدون داشتن رئیس جدید عملا متوقف شده، ماه آینده میلادی مجددا سایه تعطیلی بر دولت آمریکا بعد از آنکه اخیرا با تصویب یک بودجه موقت ۴۵ روزه از تعطیلی گریخت، سنگینی خواهد کرد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت، جمهوریخواهان به دنبال شکست خوردن جردن در دو دور رای‌گیری، به سراغ بررسی گزینه‌های دیگر رفته‌اند. یک گروه از قانونگذاران دو حزب اصلی آمریکا هم طرحی فوق‌العاده را با موضوع دادن اختیارات بیشتر به «پاتریک مک‌هنری»، رئیس موقت این مجلس با هدف از توقف خارج کردن فعالیت این مجلس و انجام امور معمول مطرح کرده‌اند.

چیزی که مسلم است این است که مسیر جردن برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس نمایندگان تقریبا به طور مسلم به شکست رسیده است. ۲۲ جمهوریخواه در رای گیری دوم به جردن رای منفی دادند که دو نفر بیشتر از  رای گیری اول در روز سه شنبه بود.

مجلس نمایندگان آمریکا بعد از تجربه نداشتن رئیس برای ۱۵ روز متوالی، وارد بن‌بستی جدید  شده در حالی که طبق قانون اساسی آمریکا رئیس این مجلس در سلسله مراتب قدرت بعد از رئیس جمهور جایگاه دوم را دارد.

شبکه سی.ان.ان به نقل از دو منبع نوشت جمهوریخواهان بعدازظهر چهارشنبه گفتگویی را بر سر تدوین و تصویب قطعنامه‌ای برای اعطای اختیارات بیشتری به مک‌هنری شروع کردند.

جیم جردن گفت که در رقابت بر سر رسیدن به ریاست مجلس نمایندگان باقی مانده و اعطای اختیارات بیشتر به مک‌هنری را رد و بر نیاز این مجلس به یک رئیس دائم جمهوری‌خواه تاکید کرد.

تعداد قابل توجهی از جمهوریخواهان با اعطای اختیارات بیشتر به مک‌هنری مخالف‌ هستند بنابراین قطعنامه با موضوع دادن این اختیارات به مک‌هنری به حمایت دموکرات‌ها نیاز خواهد داشت. در این وضعیت دموکرات‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که در ازای رای دادن به چنین قطعنامه‌ای، امتیازهایی از جمهوری‌خواهان بگیرند.

این تحولات در کنگره آمریکا در حالی رخ داده‌اند که تظاهرات کنندگان آمریکایی که خواستار توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند روز چهارشنبه وارد ساختمان کنگره شدند و پلیس تعدادی از آنها را بازداشت کرد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543165

مهمترین اخبار ایران و جهان: