نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 12:11

عدم مخالفت آمریکا با برکناری زالوژنی

خبرگزاری رویترز جمعه به نقل از منابع آگاه نزدیک به زلنسکی گزارش داد که کی‌یف کاخ سفید را از قصدش برای برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین والری زالوژنی باخبر کرده و واشنگتن تصمیم‌گیری را به دولت اوکراین محول کرده است.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «دولت نتوانسته نیروی کافی بسیج کند»، این انتقاد تازه ژنرال ارشد اوکراینی والری زالوژنی از دولت ولودیمیر زلنسکی بعد از گزارش‌ها درباره تلاش رئیس‌جمهور اوکراین برای برکناری او از مسئولیت فرماندهی جنگ است. 

زالوژنی بر بسیج ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره اصرار دارد و هشدار داده جایگزین کردن او شرایط میدان نبرد را بهبود نمی‌دهد و بر نیاز به بسیج نیرو برای حفظ برابری با نیروهای روسیه تاکید کرده است. 

به گفته یک منبع آگاه نزدیک به دفتر زلنسکی، او کاخ سفید را از این اختلافات آگاه و از قصدش برای اخراج زالوژنی مطلع کرده و در پاسخ شنیده که «آمریکا با اخراج زالوژنی مشکلی ندارد». طبق گزارش‌ها، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند مخالف این اقدام نیستند و خود کی‌یف باید درباره پرسنلش تصمیم‌گیری کند.

اختلافات این دو مقام ارشد سیاسی و نظامی بر سر طیفی از مسائل در بحبوحه درگیری‌ها با روسیه بعد از شکست ضدحملات اوکراین با هدف بازپسگیری مناطق در کنترل روسیه تشدید شده است. زالوژنی وضعیت میدانی را «بن‌بست» توصیف کرده بود و در آستانه دو سالگی جنگ با روسیه هشدار داده «اوکراین باید خود را برای یک سال دیگر با تلفات قابل توجه آماده کند». 

سخنگوی کرملین دیمیتری پسکوف چهارشنبه در اظهارنظر درباره این گزارش‌ها گفت که مدرک دیگری است مبنی بر این که «رژیم کی‌یف مشکلات زیادی دارد و هیچ چیز درست پیش نمی‌رود».

در حال حاضر به گفته منابع مطلع، روند برکناری زالوژنی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین تعلیق شده و مشخص نیست این روند چقدر طول بکشد. اما به تحلیل رویترز، زالوژنی ملقب به «ژنرال آهنین» بسیار محبوب است و برکناری او می‌تواند به روحیه نیروهای اوکراینی که برای حفظ مواضع در طول ۱۰۰۰ کیلومتر خط مقدم مقابل یک نیروی عظیم روسی مجهز به ذخایر بزرگ مهمات در حال جنگ هستند، لطمه بزند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1658765

مهمترین اخبار ایران و جهان: