نیوز سیتی!
14 دی 1402 - 14:30

فارس من| اعتبارسنجی مشتری برای پرداخت وام جزء الزامات است

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه در خصوص سخت‌گیری برخی بانک‌ها برای اخذ ضامن، گفت: اعتبارسنجی مشتری جزء الزامات اعلام شده از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها است. اگر اعتبار وام گیرنده و ضامن خوب باشد و جزء مشتریان پرریسک بانکی نباشند، اخذ تضامین سهل‌تر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، تعدادی از شهروندان در خصوص تسهیلات فرزندآوری، در سامانه فارس من مطالبه‌ای تحت عنوان «چرا بانک‌های کرمانشاه در پرداخت وام فرزندآوری کوتاهی می‌کنند؟» به ثبت رساندند و درخواست پیگیری داشتند.

در متن این مطالبه آمده است؛

«به استحضار می‌رسانیم در استان کرمانشاه چیزی به نام وام فرزندآوری وجود ندارد بانک‌های این استان هر کدام قانون من‌درآوردی را تحویل مردم می‌دهند. مگر قرار نبود بانک‌ها در تقاضای ضامن سخت‌گیری نکنند پس چرا بانک ملت یکی از شعب استان کرمانشاه از پدر نوزاد، علاوه بر ضامن گواهی کسر از حقوق خود وام گیرنده ‌و یا جواز کسب را طلب می‌کنند؟ چرا بانک‌های بزرگ و معتبری همچون ملی و سپه جزو شعب پرداخت وام در سایت ثبت‌‌نام قرار نگرفته است؟»

خبرنگار فارس در کرمانشاه این مطالبه را از جلال صفری دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه پیگیری کرد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه در این خصوص، اظهار کرد: برای ثبت‌نام برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و مسکن سامانه تعریف شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان برای دریافت وام‌ها مذکور باید ابتدا در سامانه‌های تعریف شده از سوی بانک مرکزی، ثبت‌نام کنند، حالا در برخی از موارد سامانه برخی از بانک بسته است که باز و بسته بودن سامانه در اختیار استان یا بانک خاصی نیست.

صفری خاطرنشان کرد: سامانه ثبت‌نام با توجه به معرفی شدگان قبلی برای دریافت تسهیلات و با توجه به اعتبارات و منابع ماهیانه و همچنین حدمجاز پرداختی بانک‌ها، باز و بسته می‌شود.

وی در توضیح بهانه برخی از بانک‌های مبنی بر عدم نداشتن بودجه، گفت: زمانی که پرونده تشکیل و مدارک تکمیل شود، پرداخت حتما جزء تکالیف بانک‌ها است.

صفری خاطرنشان کرد: درخواست ضامن هم براساس محرز شدن توانایی متقاضی برای بازپرداخت اقساط وام است؛ که برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و مسکن ارائه یک ضامن کفایت می‌کند.

وی در خصوص اعتبارسنجی متقاضی و ضامن، گفت: اعتبارسنجی مشتری جزء الزامات اعلام شده از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها است. اگر اعتبار وام گیرنده و ضامن خوب باشد و جزء مشتریان پرریسک بانکی نباشند، اخذ تضامین سهل‌تر است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه با ارائه آماری از پرداختی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج از ابتدای سال‌جاری تاکنون، گفت: ۱۱ هزار و ۸۳۸ فقره تسهیلات فرزندآوری توسط ۱۲ بانک و ۱۳ هزار و ۳۵۹ فقره تسهیلات ازدواج توسط ۱۱ بانک پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در ۱۲ بانک استان در انتظار دریافت تسهیلات فرزندآوری هستند. 

پایان پیام/پ

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1626621

مهمترین اخبار ایران و جهان: