نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 15:05

وام 1.5 میلیارد یورویی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان

بانک سرمایه گذاری اروپا برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل در ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان حدود یک میلیارد و 500 میلیون یورو وام اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل در ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان تقریبا یک میلیارد و 500 میلیون یورو وام اختصاص می‌دهد.

بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) تفاهم نامه‌هایی را برای تامین مالی مشترک پروژه‌های حمل‌ونقل با ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان و همچنین بانک توسعه قزاقستان به ارزش 1 میلیارد و 470 میلیون یورو امضا کرد.

مراسم امضا در نشست سرمایه‌گذاران Global Gateway در مورد حمل‌ونقل بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی روزهای 29 و 30 ژانویه در «بروکسل» برگزار شد.

انتظار می‌رود، این کمک مالی امکان جذب سرمایه اضافی را فراهم کند که موجب حمایت از پروژه‌های حمل‌ونقل پایدار در آسیای مرکزی به ارزش 3 میلیارد یورو شود. بانک سرمایه گذاری اروپا همچنین تجربه بلندمدت جهانی خود را در این بخش با شرکای خود در آسیای مرکزی به اشتراک خواهد گذاشت. در 10 سال گذشته این بانک پروژه‌های حمل‌ونقل به ارزش 136 میلیارد و 500 میلیون یورو در سراسر جهان را تامین مالی کرده است.

«ترزا چروینسکا» معاون رئیس بانک سرمایه گذاری اروپا گفت: حمل‌ونقل ستون فقرات اقتصادهای مدرن است که جابجایی مردم را تسهیل و امکان تبادل کالا، سرمایه و خدمات را بین کشورهای منطقه فراهم می‌کند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در حمل‌ونقل پایدار برای حل مشکلات اثرات آب و هوا و افزایش پایداری شبکه‌های حمل‌ونقل از نقش کلیدی برخوردار است.

«جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر ازبکستان نیز گفت: این قرارداد نشانگر دوره جدید پیشرفت برای ازبکستان و همسایگان ما است. با امضای این تفاهم‌نامه ما راه را برای پیشرفت تحول آفرین در بخش حمل‌ونقل هموار می‌کنیم. این همکاری تعهد مشترک ما برای بهبود ارتباطات حمل‌ونقل پایدار بین اروپا و آسیای مرکزی است. در نتیجه این شراکت ما نه تنها در زیرساخت‌های خود، بلکه در رفاه و شکوفایی مردم خود نیز سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

گفتنی است، تامین مالی مشترک بانک سرمایه‌گذاری اروپا در چارچوب تعهد کلی موسسات مالی اروپایی و بین‌المللی برای تخصیص 10 میلیارد یورو برای توسعه روابط بین مناطق اروپا و آسیای مرکزی و پروژه‌های حمل‌ونقل پایدار ارائه می‌شود. همانطور که پیشتر گزارش دادیم، این سرمایه‌گذاری‌ها از جمله برای توسعه کریدور حمل‌ونقل ترانس خزر کمک می‌کند تا محموله‌ها می‌توانند در عرض 15 روز از آن عبور کنند.

ازبکستان چهارمین کشور همکار بانک سرمایه گذاری اروپا در آسیای مرکزی است. تاکنون بانک سرمایه‌گذاری اروپا قراردادهایی را به ارزش 710 میلیون یورو در قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان امضا کرده است.   

بانک سرمایه گذاری اروپا در سال 1958 میلادی با هدف تامین مالی توسعه کشورهای اروپایی و کشورهای همکار مؤسسه بین‌المللی مالی–وامی اتحادیه اروپا تأسیس شده است. سرمایه اولیه بانک سرمایه گذاری اروپا 243 میلیارد یورو است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1654521

مهمترین اخبار ایران و جهان: