نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 14:43

فاز اول افزایش کیفیت آب شرب سرخس منتظر تکمیل خط انتقال چاه شیرتپه است

مدیر امور آب و فاضلاب سرخس گفت: برای اینکه آب شرب با کیفیت، وارد شبکه شهری سرخس شود منتظر تکمیل خط انتقال آب چاه روستای شیرتپه تا روستای سنگر هستیم و پس از تکمیل و تست خط و شست‌وشو و گندزدایی، آب شرب با کیفیت وارد شبکه شهری می‌شود.

علیرضا علی‌صوفی- فارس، سرخس؛ انتقال آب شرب از سد دوستی به شهر سرخس پروژه‌ای است که از زمان احداث سد دوستی در سرخس مطرح بوده و با وجود اینکه آب این سد برای شرب به مشهد رسیده و بیش از ۱۰ سال است که شهروندان مشهدی و زوار امام رضا(ع) از آب شرب سد دوستی سرخس مصرف می‌کنند اما مردم مرزنشین سرخس که سد در ۷۰ کیلومتری این شهر احداث شده است از آب شرب با کیفیت بی‌بهره هستند.

انتقال آب شرب از سد دوستی به سرخس علاوه بر لوله‌گذاری نیاز به ایجاد تصفیه خانه دارد اما اجرای کامل این پروژه برای بهبود آب شرب شهر سرخس به یک پروژه طولانی تبدیل شده است و فعلا بخشی از لوله‌گذاری این خط از شهر سرخس تا روستای سنگر انجام شده است و به همین دلیل رساندن آب تصفیه شده سد دوستی به شهر سرخس به عنوان یک پروژه بلندمدت تعریف شده و مسئولان مربوطه برای افزایش کیفیت آب شرب سرخس تصمیم به تعریف یک پروژه میان مدت از این خط گرفتند و تصمیم دارند تا آب چاه‌هایی که کیفیتی بهتری نسبت به آب شرب فعلی سرخس دارند را وارد مدار کنند.

این چاه‌ها در مسیر خط انتقال آب سد دوستی یعنی در روستاهای سنگر و شیرتپه قرار دارند و طبق بررسی‌ها از کیفیت بهتری نسبت به آب شرب فعلی سرخس برخوردار هستند به همین دلیل این پروژه که چند سال پیش تعریف شده بود، طی امسال با توجه به اهمیت موضوع در دستور کار ویژه مسئولان شهرستان قرار گرفت و تلاش شد تا این پروژه میان مدت تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری برسد اما بنا به گفته فرماندار سرخس در نشست خبری هفته دولت امسال، به دلیل وجود معارض و اختلاف بین شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای در تجهیز چاه‌ها در اجرا و تکمیل این پروژه تاخیر به وجود آمد.

برای بررسی آخرین وضعیت این پروژه مهم موضوع را از طریق مدیر امور آب و فاضلاب سرخس، مدیر منابع آب سرخس و مدیر پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس پیگیری کردیم.

ورود آب شرب به شبکه شهری نیاز به تکمیل خط انتقال از روستای شیرتپه تا سنگر دارد

مدیر امور آب و فاضلاب سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس، اظهار کرد: یک چاه در روستای سنگر داشتیم که تجهیز آن با امور آب و فاضلاب بوده و انجام و تکمیل شده است و انتقال آن چاه به سرخس انجام شده اما به دلیل کدورت در حال شستشو و گندزدایی است و وارد مدار قطعی و شبکه شهر نشده است.

علی قربانی افزود: چاه شیرتپه را نیز تکمیل و تجهیز کردیم و منتظریم تا خط انتقال توسط اداره منابع آب شهرستان که در حال اجرا است تکمیل شود.

وی بیان کرد: خط انتقال از روستای سنگر تا سرخس در مرحله قبلی تکمیل و انجام شده است اما خط انتقال به طول ۱۰ کیلومتر از روستای شیرتپه تا روستای سنگر باید تکمیل شود که در این زمینه توسط اداره منابع آب شهرستان لوله‌گذاری انجام شده و الان در حال احداث حوضچه‌ها و یک تعدادی اتصالات هستند و از محل جاده اصلی تا آنتنی چاه(مسیر لوله‌های فرعی از خط اصلی تا چاه) نیز کانال حفاری شده و در حال لوله‌گذاری هستند.

قربانی عنوان کرد: طبق دستور فرماندار سرخس تلاش بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه تکمیل شود که این بخش کار مربوط به اداره منابع آب شهرستان است و برای اینکه آب وارد شبکه شهری شود منتظر آن هستیم که آب چاه شیرتپه نیز مانند آب چاه سنگر وارد خط شود.

مدیر امور آب و فاضلاب سرخس افزود:‌ اندازه خط ۷۰۰ میلیمتر است و باید هر دو چاه تکمیل و وارد مدار باشند تا هم بر میزان آب و هم بر کیفیت آب اثرگذار باشد.

وی گفت: پس از تکمیل خط از روستای شیرتپه، یک امتحان و یک شست‌وشو داریم تا گِل و لای و کدورت آب برطرف شود و خط شست‌وشو و نواقص رفع و گندزدایی انجام شود.

در حال لوله‌گذاری آنتنی و ساخت حوضچه‌های چاه شیرتپه هستیم

مدیر اداره منابع آب سرخس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس با بیان اینکه لوله‌گذاری خط انجام شده است، گفت: حفر برای انجام لوله‌گذاری آنتن انجام شده و اکنون در حال لوله‌گذاری آنتنی و ساخت حوضچه‌ها هستیم.

مرتضی کریمی‌فرد بیان کرد: قطعات مورد نیاز نیز هفته پیش خریداری شده و به زودی بارگیری می‌شود و هر حوضچه که آماده شود به سرعت قطعات آن را نصب می‌کنیم.

اولویت پیمانکار تکمیل خط انتقال از روستای شیرتپه تا روستای سنگر است

مدیر پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس درباره وضعیت خط انتقال از چاه شیرتپه تا روستای سنگر گفت: لوله‌گذاری‌های اصلی این خط انجام شده است و آنتنی‌های چاهی که شرکت آب و فاضلاب حفر و تجهیز کرده است را اکنون کار می‌کنیم و احتمال می‌دهیم حدود یک هفته اتصال ما به چاه برقرار شود.

مجید حسینی اظهار کرد: یک چاه در سنگر داشتیم که آن در مدار است و چاه شیرتپه نیز که به تازگی تجهیز شده، پیمانکار در حال کار است و حوضچه‌ها و اتصالات نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید فرماندار سرخس برای انجام سریعتر خط انتقال از شیرتپه تا روستای سنگر در تلاش هستیم تا هر چه سریعتر بتوانیم بخش مربوط به چاه شیرتپه را وارد مدار کنیم البته یک مقدار کار سخت است چون این بخش در وسط خط انتقال است اما به هر حال به پیمانکار گفتیم تا تمرکز خود را روی این بخش بگذارد و تست‌ها و حوضچه‌ها را انجام دهد.

حسینی با بیان اینکه برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که اولویت را روی این یک چاه گذاشتیم و با سرعت بیشتری کار در حال انجام است، گفت: لوله گذاری آنتنی از امروز در حال انجام است و یک عبور عرضی نیز داریم که طبق قول مساعد فرماندار، دریافت مجوزهای آن نیز انجام می‌شود؛ همچنین تجهیزات دیگر ما نیز هفته آینده به دست ما می‌رسد.

پایان پیام/۷۰۰۷۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1569302

مهمترین اخبار ایران و جهان: