نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 09:07

کاهش مدت زمان رسیدگی به دعاوی حل اختلاف کار به 20 روز

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: با استقرار سامانه جامع روابط کار مدت‌زمان رسیدگی به اختلاف کار به ۲۰ روز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل کار و رفاه اجتماعی،علی باقری در جلسه شورای اداری حوزه روابط کار این اداره کل اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران مصمم به پیشتازی در خدمت‌رسانی به جامعه هدف، بهبود عملکرد و خدمت‌گزاری هرچه مطلوب‌تر به مردم است.

وی یکی از رسالت‌های اصلی حوزه روابط کار را آموزش قوانین و مقررات کار خواند و افزود: افزایش تدریجی آگاهی و اطلاعات قشر کارگر و کارفرما نسبت به‌ حق‌ وحقوق خود و به‌ تناسب آن مراجعه مکرر ایشان به ادارات کار جهت ثبت شکایات و پیگیری، رفته ‌رفته کاهش ازدحام در مراجعات و کاهش حجم پرونده‌ها را در پی داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه سامانه روابط کار جامع بوده و دارای سطوح کاربردی مختلف در حیطه درون‌سازمانی و ارباب‌رجوع است افزود: سامانه جامع روابط کار بالغ‌بر ۳۰ نوع  خدمت را جهت تسهیل روابط کاری مشمول قانون کار شناسایی کرده است.

وی گفت:  ثبت الکترونیکی دادخواست کار (شکایت الکترونیکی کارگر و کارفرما و دریافت الکرونیکی آراء صادره) خدمت اصلی این سامانه می‌باشد که مورد استقبال جدی افراد قرارگرفته است.

باقری با بیان اینکه جهت صیانت از نیروی کار و پیشگیری از آسیب‌های شغلی افزایش بازدید از کارگاه‌های پرخطر در دستور کار قرارگرفته است افزود: در سال (۱۳۹۹) ۲۴۸۰ مورد بازدید از کارگاه‌های پرخطر صورت گرفته است که این تعداد در سال گذشته به ۲۸۰۳ مورد بازدید رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: در دولت سیزدهم با استقرار سامانه جامع روابط کار شاهد کاهش میانگین مدت‌زمان رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار بودیم برای نمونه مدت‌زمان رسیدگی به شکایات در سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۴ روز بوده است که این آمار در سال گذشته به ۲۰ روز رسیده است.

باقری از کسب رتبه برتر در صدور آراء هیات تشخیص در سطح کارشناسان روابط کار سراسر کشور خبر داد و گفت: طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌هایی با بیش از ۳۰۰ نفر نیروی کار و مستقر در شهرک های صنعتی اجرا شده است و به صورت سالانه در حال افزایش است به طوریکه در سال جاری تعداد ۳۰ واحد کارگری که دارای ۵۰ نفر کارگر و بیشتر می باشند اقدام به تهیه طرح طبقه بندی مشاغل کردند.

وی با اشاره به افزایش ترویج پرداخت پاداش افزایش تولید در راستای اجرای ماده ۴۷ قانون کار برای تولید بیشتر و کاهش ضایعات و ارتقا سطح در آمد و معیشت کارگران، از کسب رتبه اول در حوزه مدیریت روابط کار در سال گذشته خبر داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در بخش دیگری به دستاوردهای حوزه بیمه بیکاری اشاره کرد و ادامه داد: کاهش مقرری بگیران،  کسب رتبه برتر در حوزه بیمه بیکاری در سراسر کشور از نظر عملکردی،  تحقق صد درصدی برنامه عملیاتی حوزه بیمه بیکاری،  تشویق و ترغیب مقرری بگیران در سامانه جستجوی شغل جهت اشتغال مجدد در واحد تولیدی و صنفی استان و اشتغال مجدد و خود اشتغالی مقرری بگیران از مهم‌ترین اقدامات این بخش است.

باقری از انعقاد تفاهم نامه تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاههای ساختمانی زیر ۲۵ نفر کارگر فی مابین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بابل، اداره کل محیط زیست، معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و معاونت عمرانی استانداری در راستای کاهش حوادث ناشی از کار خبر داد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566046

مهمترین اخبار ایران و جهان: