نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 09:51

حرکت خودروهای چین با قطعات تولیدی دانش بنیان‌های تبریز

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی از صادرات قطعات خودرو تولیدی شرکت‌های دانش بنیان استان خبر داد و گفت: چینی‌ها برخی قطعات خودروی «جیلی» را از شرکت های دانش بنیان استان خریداری می کنند.

سعید جعفری‌راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز  با بیان اینکه ۳۱۲ شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد، اظهار کرد: میزان فروش ۲.۷ همت فروش شرکت‌های پارکی داخلی و میزان صادرات ۹.۵ میلیون دلار در یکسال اخیر است. 

وی ابراز کرد: تعهد پارک ایجاد اشتغال جدید برای سال ۱۴۰۲ در استان ۳۰۰ نفر بوده است که تاکنون ۲۶۳ نفر اشتغال جدید شکل گرفته است و حدود ۸۸ درصد از تعهد اشتغال تا آبان ماه سال جاری تحقق یافته است. 

جعفری‌راد گفت: حوزه خودرو، قطعات خودرو از طرف چین از شرکت‌های ما خریداری می‌شود. به طوریکه چینی‌ها قطعات خودروی جیلی را از ما می‎‌خرند.

وی گفت: ۲۷ درصد از شرکت‌های پارکی را شرکت‌های ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، ۲۰ درصد را شرکت‌های تولید محصولات شیمیایی، ۱۴ درصد نیز شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم افزاری رایانه‌ای تشکیل داده است. 

رئیس پارک علم و فناوری استان با ابراز تاسف از اینکه دور اول سفر ریاست جمهوری مصادف شد با تغییرات مدیریت در پارک از این‌رو پیگیری آنچنانی از این مصوبات نشده بود، گفت: بنده الآن مرتب پیگیر این موضوع هستم چراکه برای تک به تک ردیف‌های تعیین شده زحمت کشیده شده است؛ مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان برای کل اکوسیستم فناور استان تخصیص داده شده بود و این مبلغ فقط برای پارک نیست. 

دستاوردهای هوش مصنوعی در تبریز

وی گفت: در استان شرکت‌های زیادی در خصوص هوش مصنوعی، زیرداده کار می‌کند و ما حتی در تلاش برای ایجاد ارتباط با رایتل و ایرانسل در خصوص هوش مصنوعی هستیم. 

جعفری‌راد خاطرنشان کرد: برای تعامل با پارک‌ها جهت برگزاری رینوتکس از سایر پارک‌ها دعوت شده است و تقریبا به همه پارک‌ها نامه رسمی داده شده است؛ همچنین برای پارک‌های کشورهای خارجی تعاملاتی داشتیم. 

وی یادآور شد: اکثر شرکت‌ها با بیمه مشکل دارند و هنوز در این مساله با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و با اینکه کارگروه مشترک بین بیمه داشتیم ولی هنوز مشکل حل نشده است. 

رئیس پارک علم و فناوری استان گفت: چندین مدیرعامل زن شرکت دانش بنیان داریم و به عقیده بنده هر جا یک خانم وارد شود و در کاری تمرکز داشته باشند قطعا با موفقیت روبرو خواهیم شد.

تولید قطعات تحریمی توسط شرکت‌های دانش بنیان

وی در خصوص شرکت‌های تامین قطعات تحریمی در استان گفت: ما یک شرکت داریم که از کانادا مهاجرت معکوس کرده و به ایران آمده است؛ یا  شرکتی در حوزه نظامی داریم که با نیروی هوایی کار می‌کند و یا یک شرکت دانش بنیان ما در حال تولید مخازن کرایوژنیک است که در  رقابت با جهان است و در مجموع اغلب شرکت‌های ما در حوزه تامین قطعات تحریمی و دارو و مواد شیمایی فعال هستند. 

ایجاد جستجوگر ایرانی 

وی گفت: ما شرکت‌های دانش بنیانی داریم که یک پلتفرم جستجو مثل گوگل ولی با برند ملی را ایجاد خواهند کرد. 

جعفری‌راد یادآور شد: برنامه فولادی‌شو برای جذب سرمایه شرکت فولاد مبارکه در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و برنامه جشنواره شمالغرب با هدف ترویج و فرهنگ رضوی در تبریز و همچنین جشنواره رینوتکس تبریز برگزار خواهد شد. 

وی ابراز کرد: موضوع بیمه تامین اجتماعی از جمله موضوعات مشکل‌دار در پارک است که با وجود ماده قانونی هنوز حل نشده است. 

جعفری‌راد متذکر شد: راه‌حل نجات کشور، دانش بنیان است برای مثال موضوع آب، خاک، گرما همه با دانش بنیان حل می‌شود. 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577202

مهمترین اخبار ایران و جهان: