نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 18:50

تکمیل آزادراه شوشتری با تاکید بر حفظ منطقه سرخه‌حصار

شهردار تهران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بر ضرورت تکمیل این ابرپروژه شرق پایتخت در کنار حفظ و حراست از منطقه حفاظت شده سرخه‌حصار تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران و علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست از فاز دوم پروژه آزادراه شهید شوشتری (کمربندی شرقی پایتخت) بازدید کردند. در این بازدید درباره یک کیلومتر از مسیر این آزادراه که بر اساس طرح‌ها و نقشه‌های اولیه از درون یکی از مناطق حفاظت‌شده شرق تهران عبور می‌کند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در پایان این بازدید مقرر شد هیأت‌های کارشناسی شهرداری تهران و سازمان حفاظت از محیط‌زیست در تعامل با یکدیگر راه‌کارهای جایگزین را بررسی و بهترین ساز و کار را برای ادامه فاز دوم این پروژه انتخاب کنند.گفتنی است شهردار تهران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این بازدید بر ضرورت تکمیل این ابرپروژه شرق پایتخت در کنار حفظ و حراست از منطقه حفاظت شده سرخه حصار تأکید کردند.

آزادراه شهید شوشتری کمربندی شرقی تهران است که اتوبان امام رضا(ع) را در جنوب‌شرق پایتخت به اتوبان شهید یاسینی متصل کرده و فاز نخست آن تا انتهای امسال به طول ۹.۲ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید. افتتاح این کمربندی تا ۵.۵ درصد از ترافیک شرق پایتخت و تا ۱.۵ درصد از ترافیک تهران را خواهد کاست.

علیرضا زاکانی در جریان بازدید خود از منطقه حفاظت شده سرخه حصار جهت اجرای پروژه آزادراه شهید شوشتری، اظهار کرد: سلسله کارکردها و طرح‌هایی از قدیم دنبال می‌شد که مشکلات اساسی در حوزه ترافیک را کاهش دهد؛ یکی از ایده‌ها و طرح‌ها، ساخت شبه آزادراهی به طول ۱۶.۵ کیلومتر بود که از بزرگراه امام رضا (ع) تا بزرگراه شهید یاسینی، به عنوان کمربند جانبی امکان انتقال ظرفیت تردد مورد تقاضا در خطوط عبوری از خارج شهر را فراهم کند کند و به نوعی طبق برآوردها ۵.۵ درصد ترافیک شرق و ۱.۵ درصد بار ترافیک کل تهران را کاهش دهد.

شهردار تهران با اعلام اینکه بخشی از مسیر این آزادراه باید از حوزه حفاظت شده عبور کند، یادآور شد: با توجه به اینکه موضوع محیط زیست، ذخایر ملی و شرایطی که به نوعی اساس حیات و ویژگی‌های مطلوب زیست را برای ما فراهم می‌کند، این منطقه ملی اهمیت ویژه و مضاعفی را از لحاظ حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به افتتاح ۹.۲ کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری تا پایان امسال، خاطرنشان کرد: بخش دوم که وارد محدوده حفاظت شده می‌شود حساسیت خاصی را به دنبال دارد که در مذاکرات با سازمان حفاظت محیط زیست بازدیدی از این منطقه صورت گرفت و مشخص شد که اختلاف نظر روی یک کیلومتر از آزادراه است.

زاکانی ادامه داد: بنا شد جوانب کار بررسی شود که به محیط زیست آسیبی وارد نشود و این محیط به همان شکل باقی بماند و از سویی حرکتی صورت بگیرد و ما به ازای آن، پروژه بزرگ مقیاس تهران تکمیل شود.

وی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست را در حد اعلا در نظر خواهیم گرفت، اعلام کرد: سه تا چهار شیوه مورد بحث قرار گرفت و امیدواریم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری که دغدغه‌های مشترک دارند، به تفاهم برسیم و گره کور چند ساله ترافیک در شرق تهران باز و محیط زیست نیز در حد اعلا حفظ شود.

شهردار تهران با اعلام اینکه با نظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امیدواریم به بهترین شکل به جمع‌بندی برسیم، گفت: منطقه حفاظت شده سرخه حصار به همت سپاه و ارتش به یک محیط غنی تبدیل شده که از دستبرد و چنگ اندازی مصون بماند و اهتمامی که در این دو بخش، امکان زیست و بهبود وضعیت جانوران وحشی را فراهم کرده، قابل تقدیر است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570790

مهمترین اخبار ایران و جهان: