نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 21:51

ارمنستان نخستین ماهواره بومی خود را به فضا پرتاب کرد

ارمنستان عصر شنبه از پرتاب موفق نخستین ماهواره بومی خود به فضا از ایستگاه «واندنبرگ» در کالیفرنیا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ارمنستانی عصر شنبه از پرتاب نخستین ماهواره بومی این کشوربه فضا خبر دادند.

به گزارش وبگاه «حتق»، «هایاست-۱» اولین ماهواره بومی ارمنستان، روز جمعه توسط موشک «فالکون- ۹ اسپیس ایکس» از پایگاه هوایی «واندنبرگ» در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.اسپیس ایکس اولین ماهواره ارمنستان را در ماه می ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کرد.

این رویداد در حالی رخ داد که جمهوری آذربایجان همسایه و کشور پرتنش با ارمنستان چندی است با کمک رژیم اسرائیل فعالیت‌های ماهواره ای انجام می‌دهد.

وبگاه آمریکایی «المانیتور»، نوشت تل آویو با باکو برای فروش ۲ ماهواره جاسوسی به توافق رسید. این قرارداد آوریل گذشته اعلام  و در چارچوب هفتاد و چهارمین کنگره بین‌المللی فضانوردی در باکو امضا شد.

در بیانیه‌ای وزارت توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان آمده است که طبق قرارداد، ۲ ماهواره در چارچوب برنامه« آذراسکای-۲» ساخته می‌شوند.

باکو و تل آویو روابط نزدیک در امورامنیتی، انرژی، زیرساخت‌ها و کشاورزی هوشمند دارند. جمهوری آذربایجان همچنین تامین کننده عمده نفت تل آویو است. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲ میلیون تن به فلسطین اشغالی صادر کرد. بنابراعلام موسسه سوئدی «سیپری» اکثر واردات تسلیحاتی جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود

«رابرت خاچاتوریان» وزیر فناوری ارمنستان این پرتاب را یک پیشرفت «بسیار قابل توجه و دلگرم» توصیف کرد. این ماهواره هر یک ساعت و نیم یک دور به دور زمین می چرخد.هنگامی که هایاست-۱ از حریم هوایی ارمنستان عبور می‌کند، امکان گرفتن پیام‌های ارسال شده توسط ماهواره وجود خواهد داشت.

جمهوری آذربایجان تاکنون واکنشی در خصوص ارسال اولین ماهواره بومی ارمنستان به مدار زمین از خود نشان نداده است.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591690

مهمترین اخبار ایران و جهان: