نیوز سیتی!
26 آذر 1402 - 10:45

صادرات و صنایع تبدیلی؛ راه‌حل تکمیل زنجیره تولید طلای نارنجی

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ضرورت بحث صادرات و صنایع تبدیلی به‌منظور تکمیل زنجیره تولید، گفت: اگر بحث صادرات و صنایع تبدیلی را در کنار هم داشته باشیم بحث نگرانی تولیدکنندگان را نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، درحالی بازار مرکبات شمال به اوج رسید یا به عبارتی شاهد روزهای پیک طلای نارنجی شمال هستیم که باز هم قصه پُرغصه باغداران شمال مطرح است.

درحالی باغداران شمال باتوجه به اقدامات خوب مسوولان در بحث صادرات تصورشان بر این بود که امسال از ماجرای تلخ قیمت پایین مرکبات خبری نباشد، باز هم مطرح شد.

این روزها همان قدر که بازار تولید و عرضه طلای نارنجی مازندران داغ داغ است برخلاف انتظار تولیدکنندگان از لحاظ قیمت از تب و تاب افتاد، درحالی‌که باتوجه به بحث صادرات و اعزام محصولات به آن سوی آب‌ها هم این ماجرا تکرار شد.

در چنین ایامی که انتظار بر این بود بازار صادرات جان بگیرد اما براساس گزارش‌ها گویی صادرات به گَرد پای تولید نرسید.

حسین ملایی معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: آذر ماه اوج زمان عرضه محصولات باغی در استان مازندران بوده به‌طوری‌که بازار از این محصولات اشباع است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود صادرات کُند است را درست نمی‌دانیم درحالی‌که باید اعلام کنیم بسترهای صادرات متناسب با حجم بالای تولید نیست.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: در این اوضاع معطلی در گمرکات هم بر روند صادرات اثر می‌گذارد.

ملایی ادامه داد: دلیل قیمت پایین عرضه بالای محصول در بازار است درحالی‌که ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تن پرتقال وارد بازار که همین موجب شکسته شدن قیمت‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید صادرات بیشتر شود تا بازار مرکبات رونق بگیرد، خاطرنشان کرد: اینکه می‌توان مرکبات را در سردخانه‌ها و انبارها ذخیره‌سازی کنیم هم شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان رقم می‌زند.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه صادرات مرکبات استان کماکان درحال پیگیری است، اظهار کرد: میزان صادرات به ۴۳هزار تن رسید که کماکان هم درحال پیگیری است.

ملایی با تاکید بر ضرورت بحث صادرات و صنایع تبدیلی به‌منظور تکمیل زنجیره تولید، خاطرنشان کرد: اگر بحث صادرات و صنایع تبدیلی را در کنار هم داشته باشیم بحث نگرانی تولیدکنندگان را نخواهیم داشت.

وی گفت: باتوجه به قیمت پایین محصول پیگیری مسوولان برای حل نگرانی تولیدکنندگان کماکان ادامه دارد که امیدواریم شاهد شنیدن خبرهای خوبی در این زمینه باشیم‌.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1607090

مهمترین اخبار ایران و جهان: