نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 15:16

رئیس‌جمهور ترکمنستان به «تاشکند» سفر می‌کند

رئیس جمهور ترکمنستان به منظور شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی «اکو» به ازبکستان سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت در نشست اکو روزهای 8-9 نوامبر به تاشکند می‌رود.

بردی‌محمداف طی این سفر به همراه همتایان خود از کشورهای ایران، آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و پاکستان در نشست سران کشورهای سازمان همکاری اقتصادی شرکت می‌کند.

رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه دولت کشورش تقویت و توسعه تعامل متقابل سودمند در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی را زمینه اولویت‌دار سیاست خارجی راهبردی «عشق آباد» عنوان کرد.

دستورکار این نشست شامل بررسی گسترش تعامل در چارچوب اکو، از جمله همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و ارتباطات و بشردوستانه است.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در 1984 تاسیس گردید.

در سال 1992 کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان به این سازمان ملحق شدند. 

ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری، تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی، توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تاکید بر آزادسازی اقتصادی، تدوین برنامه مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره برداری از منابع طبیعی از جمله اهداف این سازمان هستند.

اجلاس قبلی این سازمان 28 نوامبر سال گذشته در پایتخت ترکمنستان برگزار و در پایان آن سندی متمرکز به تشدید مشارکت کشورهای عضو اکو در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و لجستیک و انرژی، به تصویب رسید.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563302

مهمترین اخبار ایران و جهان: