نیوز سیتی!
08 آبان 1402 - 10:45

عملکرد شهرداری اهواز در جمع‌آوری متکدیان اتباع ضعیف است

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه خوزستان گفت: عملکرد ضعیف شهرداری اهواز در جمع آوری متکدیان به ویژه متکدیان اتباع غیرمجاز ضعیف است.

سرهنگ مرتضی یوسفی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه خوزستان صبح امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: حدود دو هزار نفر اتباع مجاز در کل استان وجود دارند که از این تعداد حدود 200 نفر دارای گذرنامه و اقامت یکساله معتبر از اداره مهاجرت و گذرنامه هستند.

وی افزود: مابقی اتباع بستگی به شرایط اقامت آن‌ها در استان توسط اداره امور کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری شناسایی و برای آن‌ها کارت آمایش سه ماهه، ۶ ماهه و یکساله صادر می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه خوزستان گفت: صدور کارت‌های آمایش بستگی به نوع کاری که اتباع در استان دارند صادر می‌شود و اگر تبعه‌ها برای تمدید آن اقدام نکنند، جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به وجود 10 تا 12 هزار نفر اتباع خارجی غیر مجاز در کل استان، ادامه داد: در آخرین طرحی که به منظور جمع‌آوری اتباع در استان اجرا شد حدود 400 تبعه دستگیر و به اردوگاه منتقل شدند.

یوسفی با اشاره افزایش ورود اتباع افغانستانی به کشور بعد از حمله طالبان، بیان کرد: طبق آمار وزارت کشور از سال گذشته جمعیت اتباع افغانی که به عنوان مهاجر وارد کشور شده‌اند افزایش پیدا کرده و چندبرابر سالهای قبل شده است، البته با توجه به اینکه استان خوزستان جزو استانهای ممنوعه جهت اسکان یا فعالیت اتباع افغان به شمار می‌رود لذا جمعیت این اتباع غیرمجاز در استان نسبت به استان‌های دیگر کمتر است.

بازداشت یک هزار و ۸۰۰ تبعه غیرمجاز در خوزستان 

وی عنوان کرد: یکی از عوامل عمده افزایش اتباع افغانستانی نه تنها در استان بلکه در کل کشور این است که کارفرمایان و پیمانکاران به دلیل اینکه افغانستانی‌ها نیروی کار ارزان هستند و مطالبه‌ای برای بیمه ندارند در بسیاری از پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یوسفی با ابراز تاسف از اینکه جرائمی که متوجه پیمانکاران و کارفرمایانی که از افغانستانی‌ها به عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند بازدارنده نیست، افزود: هزینه استفاده و اسکان این قبیل اتباع باید به نحوی باشد تا پیمانکاران و یا کارفرمایان دیگر جرات استفاده مجدد از انها را نداشته باشند.

وی گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود یک هزارو 800 تبعه غیر مجاز افغانستانی در استان دستگیر و جهت خروج از کشور تحویل اردوگاه ملاثانی داده شدند.

یوسفی با بیان اینکه اغلب اتباع بنگلادشی و پاکستانی متکدی هستند، عنوان کرد: سالانه طرح‌هایی جهت جمع‌آوری متکدیان در استان اجرا می‌شود که در طرح اخیر نیز بالغ بر 80 متکدی به همراه خودروهایی که آن‌ها در مناطق مختلف به منظور تکدی‌گری تقسیم می‌کنند، شناسایی شدند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف شهرداری اهواز در جمع آوری متکدیان به ویژه متکدیان اتباع غیرمجاز افزود: برای ساماندهی متکدیان همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند نیروی انتظامی بدون کمک و همکاری دیگر دستگاه‌های متولی نمی‌توانند این امر مهم را محقق کند.

یوسفی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی اردوگاه‌هایی جهت ساماندهی متکدیان اتباع، گفت: از آنجایی که برخی اتباع متکدی به صورت خانوادگی وارد کشور می‌شوند وقتی فردی از خانواده آن‌ها به اردوگاه منتقل می‌شود مابقی افراد خانواده بیرون می‌مانند و این مشکل یکی از معضلات عمده در امر جمع‌آوری متکدیان اتباع است.

وی بیان کرد: در استان تنها یک اردوگاه در ملاثانی وجود دارد که فقط افراد مجرد را پذیرش می‌کنند و مابقی افراد خانواده متکدی در خیابان سرگردان می‌مانند.

یوسفی با بیان اینکه شهرستان‌های دزفول و بهبهان بیشترین تعداد اتباع را پذیرش کرده‌اند، عنوان کرد: انتظار می‌رود فرمانداری‌ها پای کار آمده و شهرداری‌ها برای جمع‌آوری اتباع وسیله نقلیه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به وسعت مرز بین ایران و افغانستان و سهولت تردد اتباع، گفت: برای شناسایی و خروج اتباع از کشور هم زحمت و هم هزینه زیادی دارد اما متاسفانه بعد از مدت کوتاه مجدد وارد کشور می‌شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1555002

مهمترین اخبار ایران و جهان: