نیوز سیتی!
02 دی 1402 - 16:54

آیت الله علم الهدی: وطن ‎پرستی و خدمت به هم‎نوع در همه پزشکان وجود دارد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با بیان این که مهم است مسائل درآمدی پزشکان موردتوجه قرار بگیرد اما مهم‌تر از آن، تقویت عزت عمومی جامعه پزشکان است، گفت: پزشکی که سال‌ها درس خوانده، رنج تحصیل و اخذ تخصص را پشت سر گذاشته و اکنون در مقام طبابت قرار گرفته است، خودبه‌خود از همان لحظه که بر بستر بیمار ظاهر می‌شود با او و خانواده رنج‎کشیده‎اش همزادپنداری می‌کند. به همین دلیل است که می‌گوییم حس وطن‎پرستی و خدمت به هم‎نوع در همه پزشکان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با محمد رئیس‎زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور که به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از جامعه درمان کشور با محوریت پزشکان اظهار کرد: متولی حفظ کرامت پزشکان، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است. این نیست که ارتقای موقعیت اجتماعی و اقتصادی پزشکان و تکریم کادر درمان یکی از کارهای فرعی شما باشد؛ این مأموریت ذاتی و رسالت شماست پس باید بر این عرصه بیشتر تمرکز شود.

وی افزود: پزشک و مسائل درمانی، موضوع مورداحتیاج مردم است؛ به‌طوری که شما ثروتمندترین فرد از این جامعه را هم که تصور کنید، در صورتی که مبتلا به یک بیماری سطحی شود باز سر و کارش به مراکز درمانی می‌افتد و بر همین اساس، چون جایگاه پزشکان، پرستاران و جامعه درمان در مقام نجات‎دهندگان مردم از ابتلائات و بیماری‌هاست، هیچ‌کس در این جامعه نیست که منکر مقام این عزیزان باشد.

پزشک در قله مردم‎ داری است

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مهم است که مسائل درآمدی پزشکان موردتوجه قرار بگیرد اما مهم‌تر از آن، تقویت عزت عمومی جامعه پزشکان است. پزشک احساس و عاطفه دارد، همواره در قله مردم‎داری است و به عشق وطن، به برادر و خواهر خود خدمت می‎کند اما گاهی اوقات همین فرد در معرض اتهاماتی قرار می‌گیرد که شاید برخواسته از جریان نفوذ باشد اما در نهایت، پزشک تحصیل‎کرده بر بستر امکانات این کشور را از ادامه خدمت به هم‌وطن دلسرد می‌کند. وی ادامه داد: پزشکی که سال‌ها درس خوانده، رنج تحصیل و اخذ تخصص را پشت سر گذاشته و اکنون در مقام طبابت قرار گرفته است، خودبه‌خود از همان لحظه که بر بستر بیمار ظاهر می‌شود با او و خانواده رنج‎ کشیده ‎اش همزادپنداری می‌کند. به همین دلیل است که می‌گوییم حس وطن‎ پرستی و خدمت به هم‎نوع در همه پزشکان وجود دارد اما آن‌چه مهم است، تقویت این روحیه و حمایت است که فراتر از اصلاح تعرفه یا افزایش درآمدها، مقام پزشکان را در جامعه تثبیت و تحکیم کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه حمایت از درمان با محوریت نقش‌آفرینی بیمه‌ها یکی از موضوعات موردنیاز امروز کشور است، تصریح کرد: قصه نقش‌آفرینی بیمه‌ها در فرآیند درمان، دغدغه امروز مردم است. البته اخیراً با مطرح‌شدن طرح تکافل این امیدواری وجود دارد مشکلات بیمه یکسره حل‌وفصل شود و افراد نه در مقام بیمه‌گزار بلکه در مقام شریک از همه امکانات درمانی و پزشکی برخوردار باشند.

ایران، قطب تربیت پزشکان نخبه در جهان

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در ابتدای این دیدار با بیان اینکه طبق اعلام اندیشکده‎های پژوهشی معتبر، تا سال ۲۰۳۰، کمبود متخصصان و پزشکان فوق تخصص در جهان از ۱۸ میلیون نفر فراتر می‌رود، گفت: حقیقت فضای امروز جامعه پزشکی در ایران آن است که مراکز درمانی ما از پذیرش پزشکان غیرایرانی به خودکفایی کامل در نیروی انسانی متخصص رسیده و به‌طور کامل، هیچ بیماری حتی از اقشار متمول و برخوردار وجود ندارد که سفر به اروپا و آمریکا برای درمان را امیدوارکننده‌تر از ادامه فرآیند درمان در داخل کشور بداند. در حال حاضر، نه‌تنها دیگر پزشکان متخصص و فوق تخصص از سایر کشورها در ایران طبابت نمی‌کنند بلکه دانشجویان غیرایرانی در مراکز آموزشی به تحصیل می‌پردازند تا اعتبار مدرک تخصص و فوق تخصص خود را با تحصیل در ایران ارتقا دهند.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۶۲ حدود ۱۳ هزار پزشک در کشور فعال بودند که ۵ هزار نفر از آنان متخصص بودند درحالی که این آمار اکنون به ۱۶۵ هزار نفر رسیده و ۵۰ هزار نفر از آنان متخصص هستند. در آن زمان فقط ۳ بانوی پزشک فوق تخصص و ۷۰۰ بانوی پزشک متخصص در کشور مشغول طبابت بودند که اکنون این آمار به ۱۷۰۰ بانوی فوق تخصص و ۲۲ هزار بانوی پزشک متخصص رسیده است. تعداد دانشکده‌های پزشکی هم از ۷ مرکز به ۷۰ مرکز رسیده و این روند افتخارآمیز در ۴۵ سال عمر بابرکت انقلاب اسلامی باید با حمایت از کادر درمان و حفظ کرامت پزشکان متعهد و مردم‎دار ایران عزیز ادامه پیدا کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1613490

مهمترین اخبار ایران و جهان: