نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 12:25

شهرستان خدابنده صاحب موزه می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده زیرزمین قدیمی بقعه قیدار نبی(ع) با قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات موردنیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.

علی ذوالقدری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در زنجان اظهار داشت: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید 28 حجره قدیمی این مجموعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع‌دستی و گردشگری می‌شود و از فروردین سال آینده آماده خدمت‌رسانی به زائرین، مسافرین و گردشگران است.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه اداره اوقاف در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از 2 میلیارد تومان برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره‌ها هزینه کرده است، افزود: سفیدکاری مجدد، ایجاد تأسیسات سرمایشی و برقی، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه هم‌زمان خدمات به ده خانواده، تعویض درب‌های قدیمی با درب‌هایan> جدید شیشه رنگی و ساخت 4 حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائرین و مسافرین از جمله این اقدامات بوده است.
 
وی ادامه داد: همچنین زیرزمین قدیمی این مجموعه واقع در قسمت زیرین حجره‌ها با قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات موردنیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.
 
ذوالقدری با بیان اینکه اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از 3 سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی، بیش از 36 میلیارد تومان از محل عواید موقوفه قیدار نبی(ع) هزینه کرده است، تصریح کرد: این مبلغ برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد 16 واحد، سنگ‌فرش و دیوارکشی محوطه با مساحت 9 هزار متربع و ساخت 40 سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای یک هزار و 500 متربع، هزینه شده است که مهرماه امسال با حضور استاندار زنجان افتتاح شد. 
 
گفتنی است، شهر ۸۰ هزارنفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین  بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به‌خاطر نیک‌اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار  این روستا را با نیت‌های صرف در هزینه‌های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار نبی(ع) کرد. 
 
اکنون باتوجه‌به تبدیل روستا و به شهر، همه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستأجر موقوفه محسوب می‌شوند و اجاره سالیانه پرداخت می‌کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه‌گذاری در همین موقوفه مصرف می‌شود.

پایان پیام/2308

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614190

مهمترین اخبار ایران و جهان: