نیوز سیتی!
02 آذر 1402 - 09:23

تولید 2 تن طلای سرخ در استان آذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از کشت زعفران در بیش از ۴۲۲ هکتار اراضی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدباقر بی پروا صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: محصول زعفران بیش از دو دهه است که در آذربایجان شرقی کشت می‌شود و خواستگاه آن نیز شهرستان مرند است.

وی افزود: استان ما در شرایط تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها به سر برده و ما مجبور به تغییرات الگوی کشت هستیم و باید اقتصاد و معیشت کشاورزان، امنیت غذایی کشور در راستای بهره وری بیشتر آب تامین شود.

بی پروا ادامه داد: محصول زعفران به ۳ هزار مترمکعب آب نیاز دارد و تولید آن نسبت به سایر محصولات به صرفه است و می‌تواند منبع درآمد خوبی برای کشاورزان باشد.

وی گفت: بالای ۴۲۲ هکتار از اراضی استان به زیر کشت زعفران رفته که بیش از ۵۰ درصد آن در مرند است. سالانه دو تن زعفران در استان و ۱۲۰۰ کیلوگرم در مرند تولید می‌شود که با احتساب کیلویی ۵۰ میلیون تومان، تولید زعفران سالانه یک هزار میلیارد ریال درآمد برای کشاورزان استان دارد. 

بی پروا با بیان این‌که آذربایجان شرقی رتبه یازدهم را در تولید زعفران کشور دارد، افزود: کشت زعفران از خردادماه آغاز شده و هفت تا ۱۰ تن پیاز زعفران در هر هکتار کاشته می‌شود و تا ۱۰ سال نیز می‌توان از آن برداشت کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581846

مهمترین اخبار ایران و جهان: