نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 15:08

آمادگی گیلان با افزایش ارتباطات در ۳ حوزه با آستراخان روسیه

استاندار گیلان با بیان اینکه گسترش ارتباط میان گیلان و آستراخان منجر به تکمیل تسریع در روند کریدور شمال به جنوب می‌شود، گفت: این آمادگی در گیلان به عنوان استانی مهم و استراژتیک در حاشیه خزر وجود دارد که سطح ارتباطات در سه حوزه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی به سطح مطلوب برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی استاندار گیلان که در صدر هیئتی اقتصادی و سیاسی به کشور روسیه سفر کرده است، ظهر امروز با ایگور بابوشکین استاندار آستراخان روسیه ملاقات و در خصوص مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

اسدالله عباسی در این دیدار با تبریک روز قانون اساسی روسیه اظهار کرد: این روز را خدمت شما استاندار آستراخان و تمامی مردم روسیه که به خوبی از هیئت اعزامی گیلان استقبال کردید تبریک می‌گویم.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش ارتباطات میان ۲ استان گیلان و آستراخان روسیه گفت: این ۲ استان در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، تجاری و اقتصادی دارای پیشینه بسیار خوبی بوده و به واسطه این پیشینه غنی، ارتباط میان ۲ استان گیلان و آستراخان در حال افزایش و رونق است.

وی با تاکید بر گسترش ارتباطات میان گیلان و آستراخان بیان کرد: ارتباط میان ۲ کشور ایران و روسیه با توجه به تاکیدات رئیس جمهور ۲ کشور و مقام معظم رهبری در بالاترین سطح خود بوده و این مسئله نقطه عطفی در جهت رسیدن به اهداف مدنظر در حوزه‌های مختلف است.

عباسی با اشاره به سفر اخیر استاندار آستراخان به گیلان و اراده این استان برای گسترش ارتباطات افزود: این عزم میان ایران و روسیه و همچنین ۲ استان  گیلان و آستراخان برای گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل و لجستیکی وجود دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه گسترش ارتباط میان گیلان و آستراخان منجر به تکمیل سریع کریدور شمال به جنوب می‌شود، گفت: این آمادگی در گیلان به عنوان استانی مهم و استراژتیک در حاشیه خزر وجود دارد که سطح ارتباطات در سه حوزه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی به سطح مطلوب برسد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه کار مطالعاتی برای تکمیل راه آهن رشت_ آستارا در حال انجام است، تصریح کرد: توافق نامه‌ای میان ایران و روسیه در این خصوص به امضا رسیده و در جلسه روز گذشته با معاون وزیر راه روسیه کار مطالعاتی آن انجام و در مرحله پایانی، قرار دارد و همچین راه آهن رشت کاسپین نیز تا ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود.

عباسی با تاکید بر لزوم افزایش مبادلات تجاری میان ۲ استان گیلان و آستراخان گفت: در خصوص بنادر آستراخان و لوتوس، گیلان تلاش خواهد کرد میزان حمل و نقل کالا را از طریق دریا  افزایش داده و در تلاشیم محصولات کشاورزی، صنعتی و باغی مورد نیاز ۲ استان را صادر و محصولات مصرفی گیلان که در آستراخان تولید می‌شود را وارد کنیم.

وی از تحصیل ۲۰۰ دانشجو ایرانی در استان آستراخان خبر داد و افزود: دانشگاه آستراخان را وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران به عنوان دانشگاهی برتر تایید کرده که این منجر به استقبال دانشجویان به تدریس در این دانشگاه می‌شود.

آمادگی آستراخان برای ساخت کشتی در گیلان

ایگور بابوشکین استاندار آستراخان نیز در این دیدار با بیان اینکه سفر بنده به گیلان دارای برکات زیادی بوده است، اظهار کرد: گیلان به لحاظ اقتصادی و گردشگری دارای ظرفیت خوبی است که توجه به آن و همچنین گسترش ارتباط میان آسترخان و گیلان می‌تواند به کمک ۲ استان آید.

وی با ابراز خرسندی از سفر هیئت اقتصادی گیلان به روسیه گفت: بسیار خرسندم که طبق توافقات انجام شده هیئت اقتصادی گیلان به استان آستراخان روسیه سفر کرده و در روزهای آینده با ظرفیت‌های بالقوه کشور روسیه آشنا خواهید شد.

استاندار آستراخان روسیه با تاکید بر لزوم توجه به افزایش ارتباطات میان ۲ کشور روسیه و ایران بیان کرد: کشور ایران برای فدراسیون روسیه یک شریک اقتصادی و تجاری عالی و همچنین گیلان و جمهوری اسلامی ایران برای استان آستراخان یک شریک استراژتیک مهم در حوزه خزر است.

بابوشکین با اشاره به افزایش مبادلات تجاری میان ۲ استان آستراخان و گیلان به طور پایدار در حال افزایش است، تصریح کرد: در ۹ ماه نخست سال جاری، حجم تجارت میان این ۲ استان مهم در حوزه خزر ۱۵ درصد در حوزه واردات و صادرات با افزایش مواجه شده است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی لوتوس دارای ظرفیت خوبی به لحاظ انجام‌ فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های گیلانی و ایرانی است، گفت: در سفری که به گیلان داشتم‌ در خصوص مسائل مختلف از جمله سرمایه‌گذاری تبادل نظر شده و به توافقات خوبی رسیدیم لذا فردا در بازدیدی که از منطقه ویژه اقتصادی لوتوس خواهید داشت با ظرفیت بالقوه این منطقه برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوید.

استاندار آستراخان روسیه، ۲ استان گیلان و آستراخان خان مهم‌ترین استان‌ها در کریدور شمال به جنوب معرفی کرد و افزود: دیگر توافق انجام میان گیلان و آستراخان توسعه حمل نقل ریلی، دریایی و لجستیکی بوده که امیدوارم به نتایج خوبی در این حوزه برسیم زیرا این ۲ استان نقش مهمی در کریدور شمال به جنوب دارند.

بابوشکین با اشاره به آمادگی استان آستراخان در خصوص ساخت کشتی برای گیلان بیان کرد: کارخانه کشتی‌سازی لوتوس یک ظرفیت بسیار مهم در صنعت کشتی‌سازی در روسیه بوده و اکنون درحال ساخت کشتی کانتینر بر برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به گسترش ارتباطات تجاری و بخش خصوصی میان ۲ استان آستراخان و گیلان، بیان کرد: امروز همایش تجاری ایران و آستراخان در غالب چهار میزگرد و در حوزه‌های تجارت، لجستیکی، صنعت و کشاورزی افتتاح شده و بخش خصوصی در این همایش به تبادل نظر خواهند پرداخت.

استاندار آستراخان روسیه با بیان اینکه تبادل علمی میان ۲ استان گیلان و آستراخان منجر به پیشرفت اقتصادی هر ۲ منطقه می‌شود، افزود: همکاری میان ۲ استان گیلان و آستراخان نباید فقط معوطف به حوزه اقتصادی شود لذا این آمادگی وجود دارد که در حوزه تبادل استاد و دانشجو همکاری‌ها بیشتر شود.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1602602

مهمترین اخبار ایران و جهان: