نیوز سیتی!
29 مهر 1402 - 14:43

پیگیری ثبت تالاب گندمان در فهرست تالاب‌های با اهمیت جهانی

معاون محیط زیست طبیعی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از تالاب گندمان عنوان کرد: تالاب گندمان به‌ دلیل تنوع زیستی و وجود گونه های با ارزش جهانی یکی از تالاب‌های با اهمیت استان است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، مجتبی ذوالجودی معاون محیط زیست طبیعی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به ارزش‌های بالای تالاب و همت مردمان شهر گندمان در حاشیه تالاب در حفظ وبقا این تالاب و اقدامات مهمی که در خصوص حفاظت از تالاب برداشته‌اند این تالاب و شهر گندمان از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری شهر گندمان جهت ثبت در تالاب‌های با اهمیت جهانی و شهر تالابی در حال پیگیری است.

وی افزود: ۲۲۶ تالاب کشور جزو تالاب‌های مهم کشور بوده که تحت حفاظت هستند برنامه‌های مدیریت و حفاظت از آن‌ها در سطح حوزه آبخیز تالاب با همکاری استانداری‌ها و دستگاهای ذی‌مدخل پیگیری می‌شود و در سطوح استانی و ملی و ستاد ملی حفظ تالاب‌های کشور پیگیری‌ها صورت می‌گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای تامین حقآبه تالاب‌ها، در گذشته وزارت نیرو برنامه مدونی برای تأمین حقآبه تالاب‌ها نداشته است اما در حال حاضر با توجه به انجام مطالعات حقآبه تالاب‌های با اهمیت کشور و از جمله تالاب گندمان، وزارت نیرو مکلف به تامین کامل حقآبه تالاب‌ها مطابق شرایط اقلیمی مختلف می‌باشد.

 ذوالجودی تاکید کرد: باید به ارزش اقتصادی تالاب‌ها در کنار ارزش‌های اکولوژیکی و اجتماعی و فرهنگی تالاب‌ها توجه ویژه‌ای شود، تحقق معیشت‌های جایگزین پایدار بحث طبیعت گردی جامعه محور و کشاورزی پایدار همراه با تأمین حداقل آب زیست محیطی برای تالاب‌ها و پیگیری این موضوعات از برنامه‌های مهم سازمان در حوزه تالاب‌ها می‌باشد. 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گرچه مشکلاتی در تالاب‌ها وجود دارد و این  مربوط به کشور نیست بلکه این مسائل و مشکلات مربوط به دنیاست، متاسفانه به دلیل خشکسالی در کمتر از یک قرن اخیر بیش از ۷۰ درصد تالاب‌های دنیا از بین رفته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: کشور از این امر مستثنی نبوده و در این زمینه می‌توانیم با همکاری و همراهی که بین ارگان‌ها وجود دارد بخشی از مشکلات را برطرف کنیم، به خصوص مباحث کشاورزی اطراف تالاب‌ها و حوزه آبخیز تالاب‌ها را بتوان به نوعی مدیریت کرد تا حقآبه تالاب‌ها که منافع اقتصادی و فرهنگی برای استان‌ها و جوامع محلی را دارد بهتر مدیریت کرد، البته این اتفاقات در دولت سیزدهم بیش‌تر از گذشته دنبال می‌شود و حساسیت بسیار زیادی از سوی رئیس جمهور و هیات دولت در این زمینه دنبال می‌شود که موظف به دنبال کردن این موضوع می باشیم.

تالاب گندمان به مساحت ۱۰۷۰ هکتار و در نزدیکی شهر گندمان از توابع بروجن واقع شده و ارتفاع آن از شطح دریا ۲۲۱۹ متر است. این تالاب در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران قرار دارد و پوشش گیاهی آن‌را گونه‌های حاشیه‌ای و نم‌پسند تشکیل می‌دهد.

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1545246

مهمترین اخبار ایران و جهان: