نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 17:37

جهاد دانشگاهی بستر پرورش ایده جوانان را فراهم کند

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه جوانانی هستند که به بضاعت علمی رسیدند، اما بستر و ابزار لازم را برای پرورش ایده خویش ندارند که این ایده را تبدیل به اختراع کنند و یا اختراع خویش را تجاری‌سازی کنند و با صنعت و تکنولوژی گره بزنند که در این راستا جهاد دانشگاهی می‌تواند جوانان این مرز و بوم را هدایت و راهبری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری، امروز در گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه قم بابیان اینکه اگر معرفت و شناخت برای انسان حاصل نشود در اقدامات و فعالیت‌های مختلف نتیجه مطلوب پدید نمی‌آید، اظهار کرد: قم مرکز تشیع و حوزه علمیه است و حضور شما جهادگران جهاد دانشگاهی و دیدار با مراجع و بهره‌گیری از فرمایشات این علما، می‌تواند شمارا در تعالی فعالیت‌های علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات تحولی جهاد دانشگاهی در کشور محسوس است و دستاوردهای بزرگی با همت جهاد دانشگاهی در طول سالیان بعد انقلاب حاصل شده است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی منشأ آثار و اقدامات بزرگی بوده و توقع می‌رود امور مهم دست‌‌نیافتنی و یا در مجرای دستگاه‌ها و مراکز علمی را با همت بلند جهادی، به نتیجه مطلوب برساند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: هنر یک دانشمند، مدیر و سیاست‌گذار این است که منابع محدود را به اولویت‌های اصلی اختصاص دهد و تناسبی بین خواسته، نیازها و منابع محدود برقرار کند؛ شرکت‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی شاخص در دنیا محدود هستند و هر کدام در مسیر تحول و رشد خویش، با اولویت‌بندی و تمرکز در مسائل و شناخت نکات کلیدی در دنیا جایگاه جهانی پیدا کردند.

ذوالنوری با اشاره به اینکه در عرصه علم و اقتصاد برخی افراد و مراکز فرشته نجات هستند، اظهار کرد: امروزه جوانانی هستند که به بضاعت علمی رسیدند، اما بستر و ابزار لازم را برای پرورش ایده خویش ندارند که این ایده را تبدیل به اختراع کنند و یا اختراع خویش را تجاری‌سازی کنند و با صنعت و تکنولوژی گره بزنند که در این راستا جهاد دانشگاهی می‌تواند جوانان این مرز و بوم را هدایت و راهبری کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات ایده‌ها و اختراعات جوانان این مرز و بوم نصیب دلالان فرصت‌طلب و شکارچیان می‌شود و با نگاه منفعت‌طلبی آن‌ها را از نظر علمی محاصره می‌کنند، ادامه داد: اگر ایده این جوانان در اختیار مراکز علمی باشد منشأ ترقی و رشد می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی همیشه دنبال کار بزرگ است و باید به دنبال شاه‌کلیدها برود و این مهم را در جهتی قرار دهد که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند؛ امروز شرکت‌های بزرگ و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان، پرتوان رو به جلو حرکت می‌کنند و ما باید در چنین وضعیتی در موضوعاتی کار کنیم که به برابری با آن‌ها برسیم، گوی سبقت را از آنان بگیریم و در فضای راهبردی و رقابتی باشیم، رقابتی از جنس اعتلای زیرساخت‌ها و سکوی پرش که سرعت، دقت، کیفیت و قیمت در آن مهم است.

ذوالنوری اضافه کرد: نیاز داریم فضایی فراتر از مرزهای کشور را ببینیم و هر چه تولید، گستره مصرف و احساس نیاز مصرف‌کنندگان بیشتر شود، هزینه‌های شما پایین و میزان سود بالا می‌رود و امکان توسعه بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در موضوعاتی که غیررقابتی است و امکان درگیر شدن با دنیا را نداریم، نیازمند اتکا به خودمان هستیم تا بدون استقراض، عرصه را تصرف کنیم؛ جمهوری اسلامی امروز صاحب‌نام است و باوجود فشار تحریم‌ها در عرصه علمی و تحقیقاتی، شاهد رخ‌نمایی تعالی و رشد علمی هستیم.

ذوالنوری با اشاره به نقش مرحوم کاظمی آشتیانی در جایگاه والای علمی کشور در جهان گفت: امروز افتخار می‌کنیم که ژورنال‌های معروف دنیا از اقدامات نسل جوان، دانشمندان و مراکز علمی تحقیقاتی ایرانی به‌عنوان پرش علمی اسم ببرند.

وی اضافه کرد: اگر از دشمنان عنود ایران بپرسند جمهوری اسلامی رشد یا عقب‌گرد داشته، یقیناً اعتراف می‌کنند و پیشرفت‌ها را کتمان نمی‌کنند، از موشک و هواپیما گرفته تا زیردریایی و شناورهای مختلف.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی مایه افتخار کشور است و امیدواریم شاهد تعالی بیشتر این نهاد انقلابی باشیم، گفت: دشمن با تضاد و پارادوکس به دنبال این است که ناامیدی و احساس حقارت را در نسل جوان ایجاد کند و نسل جوان را به انقلاب و دستاوردهای انقلاب بدبین کند تا شکست‌های خود را توجیه و پنهان کند.

وی تصریح کرد: آمریکا که همه گزینه‌هایش روی میز است و نگران کشته شدن کسی نیست، اما ما در زمینه دفاعی سطحی از بازدارندگی درست کردیم که نمی‌توانند با ما مقابله کنند؛ اگر اسرائیل خود را در ایران امتحان کند، می‌داند که چه پاسخی دریافت خواهد کرد پس اقدام نظامی را در ایران دنبال نمی‌کند.

ذوالنوری اضافه کرد: استقلال کشور اولین ثمره و دستاورد انقلاب بود، امروز دوست و دشمن نمی‌توانند به نظام، ملت، دولت و حکومت ما اتهام بزنند چون جمهوری اسلامی بر منطقه تأثیر می‌گذارد.

وی یادآور شد: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در هر عرصه‌ فنی، مهندسی، پزشکی، داروسازی، خدمات ریلی و جاده‌ای، نانو، شبیه‌سازی ژنتیکی و عرصه‌های دیگر موجبات حیرت دیگران شده است.

پایان پیام/ 78041

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604046

مهمترین اخبار ایران و جهان: