نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1401 - 15:28

اولین موسسه آموزشی ایران موفق به دریافت استاندارد مدیریت مراکز آموزشی ایزو 21001 شد

واحد ارزیابی موسسه بین المللی EIQM کانادا ، تیم ارزیاب ممیزی این مجموعه ، موسسه آموزشی کارنامه خرد را شایسته دریافت گواهینامه بین المللی ایزو 21001 برای خدمات آموزشی (Educational service ) دانست. رحیمی مسوول واحد ارتباط با مشتریان موسسه کارنامه خرد،  با اعلام خبر اخذ گواهینامه استقرار استاندارد مدیریت مراکز آموزشی ایزو ۲۱۰۰۱   گفت: موسسه کارنامه خرد، اولین و تنها موسسه علمی و آموزشی در ایران است که استانداردهای نوین جهانی ایزو را در حوزه آموزش پیاده سازی و اجرا نموده است مهندس رحیمی افزود : پایش و نظارت به منظور بهبود مستمر فرآیند های آموزشی و خدمت رسانی به صورت مداوم پس از اخذ گواهینامه نظام مدیریت نیز صورت می گیرد  و شناسایی فرصت های بهبود و برطرف کردن مشکلات احتمالی در یک چرخه بهبود مستمر از اهداف استقرار این استاندارد جهانی در موسسه کارنامه خرد می باشد. مهندس اربابی  رییس تیم  ممیزی و ارزیابی داخلی  نیز در ابتدای این جلسه گفت: تمامی تلاش تیم بازرسی و ممیزی آن است که از انطباق فرایندها با استاندارهای آموزشی و با شاخص های جهانی ایزو اطمینان حاصل گردد. در ادامه جلسه مهندس مهدی باباخانی رییس هیت مدیره موسسه کارنامه خرد،  ضمن قدردانی از دغدغه مندی و حساسیت مدیرعامل و مدیریت ارشد موسسه کارنامه خرد در حوزه استانداردسازی های جهانی گفت: ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتریان و اطمینان از کیفیت خدمات آموزشی و رشد خدمات آموزشی و ارتقا کیفیت خدمات نسبت به سایر رقبا و مدیریت خدمات آموزشی به شیوه نوین و موثر از اهداف  موسسه کارنامه خرد در استقرار این استاندارد جهانی در حوزه آموزش می باشد. در خاتمه جلسه، نماینده واحد آدیت موسسه بین المللی EIQM کانادا،  موسسه کارنامه خرد را شایسته دریافت استاندارد مدیریت مراکز آموزشی ایزو ۲۱۰۰۱  دانسته و از مدیریت ارشد مجموعه با اهدای تندیس مدیر برتر  قدردانی نمودند. پایان خبر آشنایی با ایزو ۲۱۰۰۱ استاندارد ایزو ۲۱۰۰۱ الزامات سیستم های مدیریتی برای سازمان های آموزشی را مشخص می کند. تمام الزامات ایزو ۲۱۰۰۱ عمومی هستند. بیش از 11 سال پیش، سازمان جهانی استانداردسازی تصمیم گرفت تا یک استاندارد مدیریتی خاص برای سازمان های آموزشی تدوین و منتشر کند. در سال ۲۰۱۸ ، برای اولین بار ISO 21001: 2018 منتشر شد و این استاندارد هم اکنون جایگزین استاندارد قبلی مرنبط با موضوع آموزش یعنی ISO 29990: 2010 گردید. ایزو ۲۱۰۰۰ می تواند به جز سازمان های آموزشی در سازمان های دیگری نیز اجرایی شود که کسب و کار اصلی آنها آموزش نیست مثلا بخش آموزش کارکنان یک شرکت. همچنین ایزو ۲۱۰۰۱ فقط برای سازمان هایی کاربرد ندارد که محصولات آموزشی تولید می کنند. ایزو ۲۱۰۰۱: ۲۰۱۸ یک استاندارد مدیریتی است و هدف از ارائه آن برای بهبود کیفیت آموزش در سازمان های آموزشی است. به طور کلی، سند استاندارد بین المللی ایزو ۲۱۰۰۱ یک ابزار مدیریت مشترک برای سازمان های ارائه محصولات و خدمات آموزشی است که قادر به برآورده شدن الزامات مورد انتظار از زبان آموزان و سایر ذینفعان یا احزاب مرتبط است. این استاندارد از مهد کودک تا آموزش عالی، و همچنین مراکز آموزش حرفه ای و خدمات آموزش الکترونیکی و … کاربرد دارد. ایزو ۲۱۰۰۱ متمرکز بر تعاملات ویژه بین یک سازمان آموزشی، یادگیرنده، مشتریان و سایر اشخاص مورد علاقه است. ایزو ۲۱۰۰۱ الزامات سیستم مدیریت آموزشی سازمان (EOMS) را مشخص می کند وقتی که سازمان: نیاز به نشان دادن توانایی خود را برای ارائه، اشتراک گذاشتن و تسهیل فرایند آموزش مطابق با الزامات قانونی و قابل اجرا داشته باشد. هدف افزایش رضایت دانش آموختگان، مشتریان و پرسنل از طریق استفاده موثر از سیستم مدیریت آموزشی سازمان EOMS از جمله فرآیندهای بهبود سیستم باشد. ایزو ۲۱۰۰۱ تقریبا مانند دیگر استانداردهای سیستم مدیریت ایزو، چرخه   PDCA را به کار می گیرد، که سازمان ها را قادر می سازد تا با تأکید بر مسئولیت رهبری و مسئولیت اجتماعی زمینه خود را درک کنند. چرا استاندارد ISO 21001 (ایزو ۲۱۰۰۱) اهمیت دارد؟ امروزه سازمان‌های آموزشی در راستای بهبود مستمر در ارائه خدمات، نیاز مبرم به شناسایی سطح پاسخگویی خود به الزامات فراگیران و سایر مشتریان دارند. استاندارد ایزو ۲۱۰۰۱ بر تعامل بین سازمان آموزشی، فراگیران و سایر مشتریان متمرکز است. در این راستا، ارتباط سنتی مشتری- تامین‌کننده در سازمان‌های آموزشی به همکاری مشارکتی میان این سازمان‌ها و فراگیران تبدیل شده است. صنعت آموزش با بسیاری از صنایع متفاوت است چرا که فرآیند آموزشی موفق، ممکن است احتمال موفقیت فراگیران را افزایش دهد اما چنین نتیجه ای را تضمین نمی‌کند. این استاندارد راهنمایی برای ارائه خدمات با کیفیت بالا در فضای پرچالش جدید مختص سازمان‌های آموزشی می‌باشد. ویژگی های یک موسسه آموزشی خوب چیست؟ یک موسسه آموزشی خوب جامعه ای را که در آن ادغام شده است به طور مشهود و قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. یک موسسه آموزشی خوب به سرعت با تغییرات اجتماعی سازگار می شود. یک موسسه آموزشی خوب از تمام منابع، مزایا، هدایا و فرصت هایی که در اختیار دارد برای پیشرفت بیشتر دانش آموزان خود استفاده می کند و تمایل دارد نسبت به مدارس فقیرتر منابع، هدایای بیشتر و فرصت های بیشتری داشته باشد. یک موسسه آموزشی خوب می بیند که دانش آموزانش با هم کنار می آیند و از یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک که کاملاً آن را خوب می دانند حمایت می کنند. یک موسسه آموزشی خوب دانش‌آموزانی تولید می‌کند که می‌خوانند و می‌نویسند چون می‌خواهند. یک موسسه آموزشی خوب در حالی که برای رشد با یک «جامعه جهانی» کار می کند، شکست ها و محدودیت های خود را می پذیرد. یک موسسه آموزشی خوب معیارهای موفقیت آمیز متنوع و قانع کننده ای دارد که خانواده ها و جوامع آن را درک و قدردانی می کنند. یک موسسه آموزشی خوب مملو از دانش آموزانی است که می دانند چه چیزی ارزش درک کردن دارد. یک موسسه آموزشی خوب به زبان کودکان، خانواده ها و جامعه ای که به آن خدمت می کند صحبت می کند. یک موسسه آموزشی خوب سایر مدارس و سازمان های فرهنگی را که با آنها مرتبط است بهبود می بخشد. ویژگی های یک موسسه آموزشی خوب خوب یک موسسه آموزشی خوب رابطه بین کنجکاوی، تحقیق و تغییر پایدار انسانی را درک می کند. یک موسسه آموزشی خوب تضمین می کند که هر دانش آموز و هر خانواده احساس می کنند به طور برابر مورد توجه قرار می گیرند. یک موسسه آموزشی خوب مملو از دانش آموزانی است که نه تنها سؤالات بزرگ می پرسند، بلکه این کار را با فراوانی و حرص زیاد انجام می دهند. موسسه آموزشی خوب دانش آموزان را تغییر می دهد. دانش آموزان مدارس اصلی را تغییر می دهند یک موسسه آموزشی خوب تفاوت بین یک ایده بد و اجرای بد یک ایده خوب را درک می کند. یک موسسه آموزشی خوب از توسعه حرفه ای استفاده می کند که برای بهبود توانایی های معلمان در طول زمان طراحی شده است. یک موسسه آموزشی خوب وعده های توخالی نمی دهد، اظهارات گمراه کننده ایجاد نمی کند، یا والدین و اعضای جامعه را با اصطلاحات آموزشی پیچیده فریب نمی دهد. معتبر و شفاف باقی می ماند. یک موسسه آموزشی خوب به معلمان، مدیران و والدین خود به عنوان عوامل موفقیت دانش آموزان می نگرد. یک موسسه آموزشی خوب آماده است تا در مواجهه با گرایش‌ها، داده‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط، «نظر خود را تغییر دهد».
منبع: فارس
شناسه خبر: 303646

مهمترین اخبار ایران و جهان: