نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 15:58

بازتاباندن نور خورشید به بخش‌های تاریک ساختمان با نورگیر خودتنظیم ایران‌ساخت

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید دستگاه "نورگیر خورشیدی خودتنظیم" که به منظور تأمین نور ساختمان‌های شمالی با نور کم استفاده می‌شود، خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا توکلی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "فولاد کوشان نوین انرژی" با بیان این موضوع که در حال حاضر انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر از مهم‌ترین منابع انرژی به حساب می‌آید، اظهار کرد: فناوران ما در این شرکت دانش‌بنیان به فناوری نورگیر خورشیدی خود‌تنظیم رسیده‌اند.

وی ادامه داد: این فناوری به منظور تأمین نور ساختمان‌های شمالی با نور کم استفاده می‌شود. در این فناوری به وسیله بازتاب نور از طریق آینه‌های هوشمند، نور خورشید در طول روز به قسمت‌های تاریک ساختمان (مانند اتاق‌های شمالی، راه پله، پارکینگ، زیرزمین و…) منتقل می‌شود و به طور چشمگیری نور طبیعی اتاق را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به مشکلاتی که نور کم ساختمان‌ها به وجود می‌آورد، گفت: در وهله اول نور کم ساختمان باعث مشکلاتی از جمله افسردگی برای ساکنین می‌شود و نتیجه این معضل آن است که ساختمان‌سازان در فروش خانه‌های خود به مشکل برمی‌خورند.

توکلی اضافه کرد: تا حدود 10 سال پیش دستگاه مشابهی با یک محور از خارج کشور وارد می‌شد و پس از تحریم‌ها نمونه داخلی آن تولید شد، اما این دستگاه تک‌محوره ضعف‌هایی مانند عدم پشتیبانی از ارتفاع بیش از 10 متر و اشغال فضای زیاد را داشت.

وی تأکید کرد:‌ در حال حاضر فناوران شرکت ما موفق به تولید نورگیر خورشیدی خود تنظیم دو محوره شده‌اند که تا ارتفاع 60 متری را پشتیبانی می‌کند و ابعاد کوچکتر آن باعث می‌شود تا نصب مستقیم آن در زیر نورگیر امکان‌پذیر باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1416346

مهمترین اخبار ایران و جهان: