نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 13:35

بحران کم‌آبی شهرستان‌های غرب فارس را تهدید می‌کند

کازرون- فرماندار ویژه کازرون گفت: کاهش منابع آبی در شهرستان کازرون و دیگر شهرستان‌های غربی فارس رشد چشمگیری داشته و اگر شرایط به همین شکل پیش برود باید منتظر بحران کم‌آبی در این مناطق بود.

گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی بخرد در نشست مدیریت جهاد آبخوان داری شهرستان‌های غرب فارس گفت: سال گذشته ۳۷ روستای کازرون از جمله بخش «جره و بالاده» با بحران بی‌آبی مواجه بودند و آب مورد نیاز آنها از طریق تانکر تأمین می‌شد که امسال تلاش شد به سمت کاهش این مشکل گام برداریم.

وی ادامه داد: میزان آب چشمه «ساسان سراب اردشیر رودخانه شاپور» که در تابستان هزار لیتر در ثانیه بود و بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی استان بوشهر را تأمین می‌کرد، امروز به ۱۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته که یعنی نه تنها انتقال آب به استان بوشهر بلکه تأمین آب مناطق شهری و روستایی اطراف آن نیز میسر نیست.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کازرون افزود: در شهرستان کازرون توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و هم‌چنین توسط مردم اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته و اجرای این طرح‌ها، آب‌های حاصل از بارش باران و سیلاب‌ها مدیریت و جذب زمین می‌شود و هر چقدر آب را به زیرزمین منتقل کنیم، سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود و در حفظ منابع آب و فرو نشست موفق‌تر خواهیم بود.

بخرد اظهار کرد: یکی از راهکارهای تقویت سفره‌های زیرزمینی، اجرای موفق طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری است و اجرای این قبیل طرح‌ها می‌تواند در ذخیره سازی آب نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

فرماندار ویژه کازرون گفت: در ۲۵ درصد از مساحت ۴۰۰ هکتاری این شهرستان مطالعات آبخیزداری انجام شده و انجام مطالعه در بخش باقیمانده نیز بسیار هزینه بر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424446

مهمترین اخبار ایران و جهان: