نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 20:10

انتقاد روسیه از «گوترش» در موضوع عرضه رایگان غلات به‌آفریقا

روسیه از دبیرکل سازمان ملل به‌دلیل اظهارات وی در خصوص عرضه رایگان غلات توسط مسکو به‌آفریقا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ینی شفق، روسیه از دبیرکل سازمان ملل به دلیل اینکه پیشنهاد عرضه رایگان غلات به آفریقا را «کمک مالی انگشت شمار» خواند، انتقاد کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، روسیه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرد که ابتکار این کشور برای عرضه رایگان غلات به کشورهای آفریقایی را «کمک مالی انگشت شمار» توصیف کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای از گوترش خواست تا از دریافت‌ کنندگان غلات بپرسد که چگونه این «کمک مالی انگشت شمار» را ارزیابی می‌ کنند.

بیانیه مذکور اضافه می کند: منظور از دریافت کنندگان، کشورهایی هستند که کمک های بشردوستانه به آنها درنظر گرفته شده است.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه 28 تیر ماه در سخنانی در ارتباط با توافق غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه اعلام کرد: تداوم توافق غلات معنای خود را از دست داده است. غرب از توافقنامه غلات برای باج‌ گیری سیاسی و تقویت شرکت‌ هایش استفاده کرد. غرب نه تنها در توافقنامه غلات، بلکه در انتقال بلاعوض غلات و کودهای شیمیایی توسط روسیه به فقیرترین کشورها نیز مانع تراشی می‌ کند. وقاحت و گستاخی عامل عدم رعایت شرایط در توافق غلات بود. این روسیه است که به امنیت غذایی جهانی کمک می کند. اظهاراتی مبنی بر اینکه اوکراین به کشورها مواد غذایی ارائه می کند، دروغ است. روسیه آماده است تا به عرضه غلات خود ادامه دهد. مسکو امکان بازگشت به توافق را در صورت درنظرگرفتن و اجرای بدون استثناء تمامی اصول مشارکت در آن بررسی خواهد کرد.

«آسیمی گویتا» رئیس‌جمهور موقت مالی هم هفته پیش از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه برای ارسال غلات به این کشور قدردانی کرد.

رئیس جمهور موقت مالی در نشستی خطاب به رئیس جمهور روسیه گفت: می خواهم صمیمانه از شما به خاطر ارسال غلات به کشورم قدردانی کنم.

گویتا افزود که بسیاری از کشورهای آفریقا، به ویژه مالی، از فشار بی سابقه رنج می برند. با این حال، این کشور مشتاقانه منتظر مشارکت با روسیه است. این انتخاب مستقل مالی است.

این مقام مالی تاکید کرد که مردم مالی صمیمانه از حمایت روسیه در این لحظات دشوار قدردانی می کنند

وزارت دفاع روسیه پیشتر در خصوص اتمام توافق نامه غلات (ابتکار دریای سیاه) بیانیه ای صادر کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده بود: از ساعت ۰۰:۰۰ روز ۲۰ جولای به وقت مسکو، کلیه کشتی هایی که در دریای سیاه به سمت بنادر اوکراین حرکت می کنند، به عنوان حامل های بالقوه محموله های نظامی در نظر گرفته می شوند. کشورهای پرچمدار چنین کشتی‌ هایی در کنار رژیم کی یف در درگیری اوکراین نقش دارند. در نتیجه تعدادی از مناطق دریایی شمال غربی و جنوب شرقی آب‌ های بین‌ المللی دریای سیاه برای کشتیرانی خطرناک اعلام شده است.

وزارت خارجه روسیه هم پیشتر اعلام کرده بود که سازمان ملل باید برای عادی‌ سازی روند صادرات محصولات کشاورزی این کشور وارد عمل شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سازمان ملل ۹۰ روز فرصت دارد تا روند صادرات محصولات کشاورزی روسیه را پس از تعلیق توافق صادرات غلات، به حالت عادی برگرداند.

روسیه به تازگی اعلام کرد که به دلیل تامین نشدن خواسته های این کشور در خصوص صادرات محصولات کشاورزی خود، از توافق صادرات غلات با اوکراین خارج می شود.

ابتکار غلات بخشی جدایی ناپذیر از توافقنامه ای است که با روسیه منعقد شده است. تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که به مدت ۳ سال طراحی شده است شامل رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه نیز بود.

همچنین، قرار بود براساس این توافقنامه اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک و تعدادی اقدامات دیگر نیز برای روسیه انجام شود. اما همانطور که مسکو اعلام کرده است، این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1423746

مهمترین اخبار ایران و جهان: