نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 10:33

تحویل موشک‌های دوربرد تاروس به اوکراین در دستور کار دولت آلمان

رسانه‌ها از تغییر موضع مخالف دولت آلمان در قبال مسئله تحویل موشک‌های دوربرد تاروس به اوکراین خبر داده و اعلام کردند که آلمان این مسئله را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، دولت آلمان موضع مخالف خود درباره تحویل موشک های کروز به اوکراین را تغییر می دهد.

بر اساس یک گزارش رسانه ای، دولت فدرال آلمان در حال بررسی این موضوع است که چگونه می تواند در ماه های آینده موشک های کروز "تاروس" را از سهام ارتش آلمان به اوکراین عرضه کند. بر اساس اطلاعات هفته نامه اشپیگل مذاکراتی بین وزارت دفاع و صنایع دفاعی در این باره در حال انجام است.

به گزارش هفته نامه اشپیگل، وزارت دفاع آلمان از سازنده این موشک ها خواست تا برنامه ریزی هدف موشک کروز هوا به زمین را محدود کند. به گزارش اشپیگل به نقل از محافل صنعتی، چنین محدودیتی برای این سیستم کاملاً ممکن است، اما چند هفته طول می کشد.

بر اساس این گزارش اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان می خواهد از اصلاحات فنی برای جلوگیری از حمله اوکراین به خاک روسیه با این سیستم های تسلیحاتی دوربرد استفاده کند. بر این اساس شولتز تنها زمانی می خواهد تحویل این تسلیحات به اوکراین را تایید کند که از محدودیت ایجاد شده در آن اطمینان حاصل کند. اما او دیگر هیچ تردید اساسی در مورد این ایده ندارد.

حدود یک هفته پیش بود که بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان با تحویل فوری این موشک ها به اوکراین مخالفت کرد اما قاطعانه آن را رد نکرد. وی گفت: هنوز زمان تصمیم گیری برای ما فرا نرسیده است. نگرانی در مورد این تحویل آشکار است. ما تنها کسانی نیستیم که تحویل نمی‌دهیم. متحدان آمریکایی ما نیز این موشک‌های کروز را تحویل نمی‌دهند. وی تاکید کرد موشک های ما برد ویژه ای دارند.

موشک های تاروس مجهز به موتور و سیستم های ناوبری متعددی است که امکان پرواز مستقل در سطح پایین را از بالای قلمرو دشمن فراهم می کند. این بدان معناست که موشک های کروز می توانند از هواپیماهای جنگنده در جنگ شلیک شوند و اهدافی را تا فاصله 500 کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کنند. در اوایل ماه مه، دولت اوکراین از دولت فدرال آلمان خواسته بود تا تحویل این موشک ها را که در آن زمان منتفی شده بود، تامین کند.

اما چند روزی است که بحث در ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی درباره تحویل احتمالی این موشک ها سرعت گرفته است . با آندریاس شوارتز سیاستمدار بودجه، یک سیاستمدار حزب صدر اعظم آلمان هم برای اولین بار یکشنبه گذشته با تحویل این موشک ها به اوکراین موافقت کرد.

شوارتز فرض می کند که اوکراین به وعده خود مبنی بر عدم استفاده از سیستم های تسلیحاتی غربی برای حمله به خاک روسیه عمل خواهد کرد. وی در این باره به اشپیگل گفت: حتی با سامانه‌های توپخانه‌ای «مارس» و «هیمار» که از قبل تحویل داده شده‌اند، اوکراینی‌ها می‌توانند به خاک روسیه برسند که تاکنون از آن اجتناب شده است. آگنیشکا بروگر، سیاستمدار دفاعی سبزها نیز بیانیه مشابهی را بیان کرد.

"ماری اگنس استراک زیمرمن"، کارشناس دفاعی حزب لیبرال دموکرات نیز از تحویل موشک های کروز به اوکراین حمایت کرد. رئیس کمیته دفاعی بوندستاگ روز پنجشنبه در فینیکس گفت: ما به اندازه کافی تاروس داریم و بخش خوبی از آن برای استفاده فوری آماده است. اوکراین به آنها نیاز فوری دارد و زمان آن است که چراغ سبز نشان دهیم.

دولت آلمان در حالی برای تحویل این سیستم ها به اوکراین آماده می شود که بسیاری از شهروندان آلمانی با آن مخالف هستند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی مخالف تحویل موشک‌های کروز تاروس به اوکراین بوده و حدود نیمی از آن‌ها حتی درباره تحویل تسلیحات بیشتر به این کشور تردید دارند.

در این نظرسنجی که توسط موسسه تحقیقاتی فورسا به نمایندگی از "آر تی ال" و ان تی وی آلمان انجام شد، تنها 28 درصد از شهروندان معتقدند که آلمان باید به درخواست‌های کی یف تن دهد. از سوی دیگر، اکثریت بالای66 درصدی این تقاضا را رد کردند که این نتایج مشابه نظرسنجی انجام شده در ماه ژوئن بود.

برخی از کشورهای عضو ناتو برای حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه می‌خواهند موشک‌هایی با برد چند صد کیلومتری را برای این کشور تامین کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1436646

مهمترین اخبار ایران و جهان: