نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 11:36

وزارت اقتصاد: آمارهای اقتصادی نشانه تحرک است

وزارت اقتصاد اعلام کرد:آثار اصرار و حرکت دولت به سمت انضباط بودجه‌ای، مهار رشد نقدینگی، اولویت بخشی به تحرک بخش حقیقی اقتصاد و متغیرهای سمت تولید، ایجاد یک تعادل میان کنترل متغیرهای اسمی و رونق متغیرهای حقیقی در آمارها نمایان شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش یکی از رسانه‌ها با تیتر " آمار زدگی دولتمردان" توضیح داد: فرض اصلی گزارش که بهبود شاخص‌های اقتصادی را "ناشی از پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی و نیز تخلیه اثرات اولیه تحریم‌های ایالات‌متحده" فرضیه غلطی است و نگارنده با استناد به این فرضیه دولت را متهم به آمار زدگی کرده است.گرچه در این گزارش به یک دهه بی عملی اقتصاد اشاره و البته توجیه شده است اما منصفانه این است که در یک تحلیل مقایسه‌ای، تحرکات انجام شده برای عبور از این بی عملی دیده شود.

از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم، بستن پرونده هایی بود که همیشه به عنوان مسئله روی میز سیاست گذار قرار داشت.

از جمله سال ها موضوع حذف ارز ترجیحی به عنوان یک مسئله روی میز سیاست گذار باز بود، همه می دانستند بد است اما هیچ کس دست به اقدامی نمی زد. اما این دولت همت کرد، خود را به دردسر انداخت و یکبار برای همیشه پرونده این مسئله حل نشده را بست.

یا موضوع صندوق‌های بازنشستگی که نگارنده نیر به آن اشاره داشته، به دلیل عملکرد عجیب و تخفیف هایی که دولت گذشته از جیب منابعی که وجود نداشت ارائه می کردند، با وضعیت بحرانی مواجه بودند که دولت سیزدهم رفع این ناترازی را در دستور کار خود قرار داد.

در برنامه هفتم برای همین معضل صندوق ها پیشنهادات اصلاحات پارامتریکی مطرح شده است تا بتوان روند اصلاحی را در آن ها آغاز کرد.

در حوزه نظام بانکی نیز سالها با بانک‌هایی مواجه بودیم که برای تامین مالی سهام‎‌داران خود بوجود آمدند که دولت به این حوزه نیز ورود کرد و امسال این بانک‌ها تعیین تکلیف می‌شوند تا یکی از عوامل تاثیر گذار بر رشد پایه پولی و ایجاد تورم، مدیریت شود.

سال ها در این کشور موضوع فرارهای مالیاتی و فقدان یک نظام مالیاتی عادلانه یک مسئله باز بود، همه مردم می گفتند که چرا ما باید به عنوان حقوق بگیر، تولید کننده و یا در مجموع بخش شفاف اقتصاد مالیات بدهیم، اما برخی ها با فرار مالیاتی از مواهب آن استفاده کنند.

اما این دولت بزرگ ترین تحولات تاریخی سازمان مالیاتی را ظرف کمتر از 2 سال رقم زد و تعداد مودیان به اندازه 2 میلیون و 434 هزار رشد کرد تا جلوی بی اطلاعی دولت از فرارهای مالیاتی گرفته و همچنین یک ساختار مالیاتی، عادلانه و تنظیم گر در جامعه ایجاد شود.

در واقع آثار اصرار و حرکت دولت به سمت انضباط بودجه‌ای، مهار رشد نقدینگی، اولویت بخشی به تحرک بخش حقیقی اقتصاد و متغیرهای سمت تولید، ایجاد یک تعادل میان کنترل متغیرهای اسمی و رونق متغیرهای حقیقی در آمارها نمایان شده است.

تداوم رشد اقتصادی، تحقق بیش ار 100 درصدی پرداخت‌های عمرانی، کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد، کاهش رشد نقدینگی از رکوردهای بالای 40 درصد به کمی بیش از 27 درصد در تیر ماه، فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در ارتباط با همسایگان و کشورهای همسو، ورود به سرمایه گذاری در حوزه انرژی برای رفع ناترازی‌ها، انقلاب در صدور مجوزهای کسب و کار حقایقی است که نادیده گرفته شده تا ادعا شود که در تدوام بی عملی دهه 90 و در یک روال طبیعی این آمارها محقق شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1437946

مهمترین اخبار ایران و جهان: