نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 22:18

فشار‌های بی‌سابقه‌ آمریکا و فرانسه به آفریقا برای فاصله گرفتن از روسیه

سخنگوی کرملین گفت که کشورهای غربی با فشار وارد کردن به کشورهای آفریقایی اجازه نمی‌دهند آن‌ها به طور مستقل شرکای خود را انتخاب کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و فرانسه فشار بی‌سابقه‌ای را بر کشورهای آفریقایی وارد می‌کنند تا از مشارکت آنها در نشست آتی روسیه و آفریقا جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین (کاخ ریاست جمهوری روسیه) در نشست خبری گفت: «دیگر کشورهای غربی نیز تلاش می‌کنند از برگزاری این اجلاس جلوگیری کنند و مانع حضور کشورهای آفریقایی در این اجلاس شوند.»

بر اساس این گزارش، در ۵ و ۶ مرداد دومین مجمع اقتصادی روسیه و آفریقا با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و هیات‌هایی از ۴۹ کشور آفریقایی در شهر «سن پترزبورگ» در روسیه برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این رویداد تقویت همکاری‌های همه جانبه بین روسیه و کشورهای آفریقایی آن هم در تمام زمینه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و فنی، فرهنگی و بشردوستانه است. در همین راستا هم اکثر شرکت کنندگان این نشست، سران کشورها و دولت‌ها هستند. آفریقا از نظر منابع طبیعی بسیار غنی است و یک سوم ذخایر مواد معدنی مورد استفاده جهان در این قاره قرار دارد.

پسکوف در ادامه نشست خبری گفت: «سیاستی که آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای غربی دنبال می‌کنند باید محکوم شود.»

او افزود:«آنها حق حاکمیت کشورهای آفریقایی برای انتخاب شرکا را برای گسترش همکاری و تعامل در حوزه‌های مختلف سلب می‌کنند.»

پیش بینی می‌شود در این مجمع، شرکت‌های روسی با مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشورهای آفریقایی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشورها آشنا شده و زمینه مشارکت گسترده آنها برای توسعه این کشورها و رفع کمبودهای اقتصادی آنها فراهم شود.

برگزاری مجمع «روسیه و آفریقا» در سن پترزبورگ را می‌توان فرصتی برای روسیه جهت تقویت جایگاه در آفریقا، کاهش فشارهای غرب و متحدانش بر مسکو و نیز کمک به آفریقا برای رهایی از زیر بار استعمار ارزیابی کرد.

 در اقدامی جالب از سوی الجزایر ، یکی از کشورهای آفریقایی، مقامات  این کشور تصمیم گرفته‌اند با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در ماه سپتامبر،  زبان فرانسوی را از برنامه‌های خود حذف کنند(جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1403746

مهمترین اخبار ایران و جهان: