نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 08:01

یک قدم تا بهره‌برداری از طرح تولید شمش منیزیم در چهارمحال و بختیاری

سرپرست صمت چهارمحال و بختیاری گفت: بزرگترین طرح استراتژیک کشور در زمینه تولید شمش منیزیم از دولومیت در چهارمحال و بختیاری با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی مراحل تکمیلی را سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی صمت چهارمحال و بختیاری، فضل‌الله رحمتی گفت: بزرگترین طرح استراتژیک کشور در زمینه تولید شمش منیزیم از دولومیت در چهارمحال و بختیاری با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی مراحل تکمیلی را سپری می‌کند.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این طرح صنعتی ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن شمش منیزیم، ۲ هزار تن آهک کلسینه و سیلیس را دارد.

وی افزود: سرمایه‌گذار بخش خصوصی، عملیات اجرایی این طرح را بهمن ماه ۹۸ در سفیددشت شهرستان بروجن آغاز کرده است که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در استان فراهم می‌شود.

رحمتی تاکید کرد: برای اجرای این طرح مهم و استراتژیک ۶۱۰ میلیارد تومان به همت بخش خصوصی در استان هزینه شده است.

وی اظهار داشت: این شرکت با بهره‌گیری از تجربه تولید و صادر کنندگان شمش منیزیم با اتکا به دانش نیروهای توانمند ایرانی موفق به تولید شمش منیزیم با روش‌های نوین و دانش‌بنیان شده است.

رحمتی تصریح کرد: استحصال منیزیم و دولومیت کلسینه به‌ عنوان یک ماده معدنی راهبردی و صادراتی برای استان به‌شمار می‌رود و دولومیت به عنوان سنگ لاشه از مهمترین ذخایر معدنی استان با استحصال و تجزیه با فناوری بومی، منیزیم می‌شود.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به استراتژیک بودن صنایعی که منیزیم در آن‌ها کاربرد دارد، گفت: این محصول با توجه به مصارف خاص آن هیچ جایگزینی ندارد و فرآیند تولید این واحد صنعتی دانش‌بنیان و محصول تولیدی آن جزو کالاهای استراتژیک جهانی است.

وی بیان کرد: دولومیت یکی از کانی‌های رایج سازنده سنگ‌های رسوبی با ساختار شیمیایی متشکل از کربنات کلسیم و منیزیمCaMg (CO۳) ۲ است که به دلیل وجود منابع غنی دولومیت در کشور، امکان ایجاد ارزش افزوده از این منابع خدادادی بررسی و با سرمایه‌گذاری، کارخانه تولید شمش منیزیم از دولومیت در کشور راه‌اندازی شد.

رحمتی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه، تعداد طرح‌های تولیدی فرآوری مواد معدنی استان به هفت مورد افزایش می‌یابد.

طرح صنعتی تولید دولومیت کلسینه، فروسیلیسیم با سیلیکون (بیش از ۵۵ درصد وزنی) و شمش منیزیم در شهرک صنعتی سفیددشت مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند.

هم‌اکنون ۹۲۷ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که برخی محصولات تولیدی این واحد‌ها مانند ورق خودرو، چادر مشکی، آجرنسوز، مالت، موکت، خوراک آبزیان و لوازم خانگی در کشور از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1417346

مهمترین اخبار ایران و جهان: