نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 00:21

موضوع نرخ اجاره بهای مسکن در همدان پیگیری می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: باتوجه به مراجعات و درخواست‌های مکرر مردمی در خصوص نرخ اجاره بها، این مهم پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه اعضای هیأت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان ظهر امروز با حضور رئیس و اعضای مرکز پژوهش‌های شورا به منظور هم‌اندیشی و ارائه راهکارهایی به منظور حل معضل اجاره بهای مسکن در همدان تشکیل شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان در این جلسه با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، اظهار کرد: کمیسیون‌های مختلف جمع‌بندی‌های خود را ارائه کرده و کمیسیون تلفیق نیز تشکیل شده است و برنامه هفتم توسعه بر اساسسیاست‌های کلی نظام در دست تدوین است.

علی رضایی با اشاره به حضور حاجی‌بابایی و مفتح به عنوان دو نماینده شاخص و اثرگذار استان در کمیسیون تلفیق گفت: نمایندگان در جلسه هم‌اندیشی با جمع‌بندی مطالبات حوزه انتخابیه خود در حوزه‌های مختلف موارد را به منظور سیاست گذاری در برنامه هفتم توسعه، منعکس می‌کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: یکی از حساس‌ترین موضوعات، بحث مسکن و نرخ اجاره بهای مسکن بوده و یکی ازسیاست‌های شاخص دولت کنونی نیز تولید مسکن است و مجموعه استان در تلاش است تا این مهم تحقق یابد.

رضایی افزود: امید است با ارائه خواسته‌ها و مطالبات به نمایندگان استان، مسائل و نیازهای شهرها و مجموعه مدیریت شهری با قوت و توجه بیشتری در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

وی با اشاره به پیگیری موضوع نرخ اجاره بها در همدان از سوی مرکز پژوهش‌های شورای شهر، بیان کرد: رئیس شورا با توجه به مراجعات ودرخواست‌های مکرر مردمی، این مهم را به منظور بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و صاحب نظران برای حل این معضل به عهده مرکز پژوهش‌ها گذاشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: طیف وسیعی از مردم با اعضای دفاتر مشاورین املاک سر و کار دارند که به منظور بررسی موضوع افزایش نرخ اجاره بها در همدان و بررسی عوامل کمک کننده و رفع موارد تشدید کننده و ارائه راهکارهای جهت بهبود وضعیت موجود، این جلسه هماهنگ و برگزار شد.

رضایی با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله موارد استانی همچون تسهیل ساخت و ساز با ارائه مجوزها در بهبود بازار مسکن مؤثر است، گفت: به ویژه نرخ اجاره بها اتحادیه مشاورین املاک میدانی‌ترین و صفی‌ترین بحث در موضوع املاک هستند.

متأسفانه مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به مراجعات مکرر مردم پیرامون اجاره بهای مسکن به شورای شهر، اظهار کرد: معضل اجاره بها که اکنون به فاجعه تبدیل شده، بسیاری را مبتلا کرده است.

محمود مسگریان با بیان اینکه متأسفانه نرخ بالای اجاره‌بها در مناطق محروم شهر به مناطق کمتر برخوردار شهر نیز انتقال یافته است، گفت: به دلیل افزایش نرخ اجاره‌بها در شهر اجاره نشینی‌ها مجبور به جابجایی در مناطق با اجاره کمتر شده که این مسئله موجب افزایش اجاره بها در همه مناطق حتی روستاها شده است.

وی با تأکید بر اینکه به عنوان نمایندگان مردم خود را موظف به بررسی و پیگیر این معضل در شورای شهر می‌دانیم، بیان کرد: ارائه راهکارها برای حل این مشکل مستلزم نظرسنجی از صاحب‌نظران و کارشناسان است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: مشکل کنونی تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای در بحث فروش و اجاره بهاست.

مسگریان با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسات بررسی معضل نرخ اجاره‌بها و ارائه راهکار است، گفت: دغدغه مردم با توجه به مراجعات مکرر به شورا در این موضوع را می‌دانیم و نرخ اجاره بها اکنون دغدغه اصلی ما و مسئولان نیز همین مورد بوده و در شورای شهر به جد پیگیر هستیم.

دغدغه مردم در بحث مسکن و نرخ اجاره، دغدغه ما نیز هست

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه بخشی از مشکلات پیرامون موضوع نرخ اجاره بهای مسکن، مشکل اقتصادی مالکان است، گفت: افزایش بهای نرخ‌ها از سوی مالکان به منظور رفع مشکلات اقتصادی است.

ابراهیم جلالی با تأکید بر اینکه دغدغه مردم در بحث مسکن و نرخ اجاره، دغدغه ما نیز هست، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق تعیین کننده قیمت انبوه سازان هستند و مشاوران املاک هیچ نقشی در تعیین نرخ اجاره بها و فروش ندارند.

مشاورین املاک هیچ نقشی در قیمت‌گذاری‌ها ندارند

شهرام رحیم‌بخش نیز با بیان اینکه نرخ اجاره بهای مسکن تابعی از قیمت و ارزش واقعی ملک است، اظهار کرد: به منظور کنترل این موضوع باید عوامل افزایش قیمت ملک شناسایی و بررسی شود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه بخشی از عوامل مؤثر بر قیمت ملک ملی و بخش دیگر را منطقه‌ای (استانی) است، گفت: نرخ تولید مسکن، عرضه و تقاضا، سیاست‌های کلی، سیاست‌های ساخت و تولید مسکن، مصالح و حتی سیاست‌های خارجی از عوامل اثرگذار در این موضوع هستند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان عنوان کرد: متأسفانه تولید مسکن طبق برنامه انجام نشده است و نتوانسته‌ایم ساخت و ساز متناسب با رشد جمعیت انجام دهیم.

رحیم‌بخش نیاز به تولید مسکن در کشور را سالیانه ۹۰۰ هزار واحد دانست و افزود: این آمار اکنون بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار واحد یعنی یکسو ممیزان نیاز کشور است.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اتخاذ شده نه تنها نتوانسته دغدغه ما در بحث خرید و فروش و اجاره مسکن را حل کند بلکه این معضل گسترده‌تر نیز شده و این مشکل را در روستاها نیز شاهد هستیم؛ روند کند عرضه مسکن متأسفانه رو به رشد است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان ادامه داد: در برنامه‌ریزی دولتمردان و یا قانون‌گذاران، خلأ وجود دارد و هیچ برنامه و راهکاری در حوزه اجاره بها برای بازار اجاره دیده نشده است.

رحیم‌بخش با تاکید بر اینکه متأسفانه مسئولان مربوطه هنوز به این باور نرسیده‌اند که اجاره مسکن تبدیل به یک بازار شده است، خاطرنشان کرد: کشور برای حل بخشی از معضل این حوزه، باید بازار اجاره بها را پیش برده، این بازار را به رسمیت شناخته و از فعالان اقتصادی در این بخش حمایت کند.

وی با بیان اینکه همدان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، محدوده خاص و محدودی دارد، یادآور شد: این موقعیت خاص اقلیمی بر قیمت ملک، مسکن و اجاره بها اثرگذار است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان اظهار کرد: در حوزه قیمت‌گذاری مسکن متولی نداریم و اتحادیه مشاورین املاک نیز هیچ نقشی در قیمت‌گذاری‌ها ندارند.

فارغ از نگاه‌های بسته سیاسی و جناحی به بحث مسکن ورود کنیم

اکبر وحدت‌طلب نیز با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مرتبط با حوزه اجتماعی بازیچه نگاه‌های سیاسی شده است، گفت: تا کنون تصمیمات اتخاذشده در این حوزه با نگاه سیاسی به حاشیه رفته است.

عضو هیأت مدیره مشاورین املاک همدان با تأکید بر اینکه سال‌ها دغدغه مسئولان سر و سامان دادن به بازار مسکن است، بیان کرد: اجاره بهای مسکن کمر مردم را می‌شکند و باید فارغ ازنگاه‌های بسته سیاسی و جناحی به بحث مسکن ورود کنیم.

این عضو هیأت مدیره مشاورین املاک همدان افزود: متأسفانه این نگاه پر رنگ که مجموعه مشاورین املاک عامل افزایش قیمت در این حوزه هستند در جامعه وجود دارد اما واقعی نیست.

وحدت‌طلب بخش عمده افزایش قیمت مسکن را توسط صاحبان املاک دانست و تصریح کرد: قراردادهای با نرخ‌های بالا بدون انعقاد در دفاتر انجاممی‌شود و مشاورین املاک نقشی در این تعیین نرخ‌ها ندارند.

وی خواستار شکل‌گیری اراده قوی ملی برای سر و سامان دادن بازار مکاره مسکن شد و ادامه داد: شورای شهر با نگاه مسئولانه و دغدغه مندان هبه این موضوع ورود کرده و امید است در سایه نگاه منطقی، میدانی و کارشناسانه مشکلات در این حوزه حل شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1364602

مهمترین اخبار ایران و جهان: