نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 11:54

تداوم جنگ‌افروزی آمریکادرمنطقه با اتکا به ادعاهای واهی علیه تهران

واشنگتن در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز خود در منطقه و با ادعای واهی «اذیت و آزار» کشتی‌های تجاری به دست ایران، بیش از ۳هزار نیرو به خاورمیانه اعزام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، تیم هاوکینز، سخنگوی فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در راستای سیاست تنش‌آفرینی واشنگتن در منطقه و با ادعای بی‌اساس اذیت و آزار کشتی‌های تجاری عبوری از دریای سرخ به دست ایران، مدعی شد که واشنگتن بیش از ۳هزار نیرو به خاورمیانه اعزام کرده است.

نشریه هیل به نقل از هاکینز با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی علیه تهران نوشت: همزمان با همکاری ما با شرکای بین‌المللی‌مان با هدف بازداشتن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و تنش‌زای ناشی از اذیت و آزار و توقیف کشتی‌های تجاری به دست ایران در اوایل سال جاری، این واحدها انعطاف‌پذیری و توانمندی عملیاتی ما را به طور چشگیری افزایش می‌دهند.

نیروی دریایی آمریکا همچنین مدعی شد که اعزام ناو هواپیمابر یواِس‌اِس باتان نیز قوای هوایی مضاعفی به همراه آورده است. گرچه نیروی دریایی آمریکا توضیحات فنی درباره این ناو ارائه نکرده اما براساس اعلام واشنگتن، این ناو قادر به حمل بیش از ۲۰ فروند بالگرد و هواپیما از جمله هواگرد تیلت-روتور اُسپری و جنگنده هریِر AV-۸B و همچنین چندین ناوچه آب‌خاکی است.

به ادعای ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام)، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور در ماه جولای با ادعای واهی «تلاش‌های اخیر ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در منطقه»، دستور این اقدام را صادر کرده است.

نشریه واشنگتن‌پست به دفعات جمهوری اسلامی را به چنین اقداماتی(توقیف کشتی‌ها) از سال ۲۰۱۹ تاکنون، متهم کرده و این ادعاهای بی‌‎اساس در ماه‌های اخیر تشدید و تکرار شده است.

وزارت دفاع آمریکا اواسط جولای نیز با ادعای «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در تنگه هرمز»، اعلام کرد که برای آنچه «دفاع از منافع آمریکا و صیانت از آزادی ناوبری» خوانده شده است، جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۶ و همچنین ناوشکن‌های موشک‌انداز به خاورمیانه اعزام خواهد کرد.

پیش‌تر نیز آسوشیتدپرس مدعی شده بود که آمریکا در حال استقرار نیرو در کشتی‌های تجاری برای جلوگیری از توقیف آنها به دست ایران است؛ مساله‌ای که سخنگوی پنتاگون به‌تازگی در یک نشست مطبوعاتی آن را رد کرد.

درست یک روز پیش از ورود ناو باتان به دریای سرخ، ایران از تجهیز نیروی دریایی این کشور به تسلیحات جدید خبر داد. سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در آیین الحاق موشک کروز دریایی «ابومهدی» وزارت دفاع به نیروهای دریایی سپاه و ارتش گفته بود که «یکی از توانمندی‌های این موشک، دورسازی دشمنان از ساحل کشورمان است. این موشک علاوه بر توان شلیک از عمق، دارای سیکل دوگان است و قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک را داراست.»

ایران با اشاره به تحرکات نظامی تحریک‌آمیز آمریکا در حوالی خلیج فارس، واشنگتن را صراحتا به «جنگ‌افروزی و تشدید تنش» در منطقه متهم کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1431846

مهمترین اخبار ایران و جهان: