خراسان شمالی در مسیر تردد بسیاری از مسافرانی است که قصد عزیمت به استانهای شمالی و همچنین کسانی که قصد زیارت بارگاه امام رضا(ع) را دارند قرار گرفته است. حجم عظیمی از مسافرتها برای هر استانی میتواند خوشایند باشد؛ اما متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت سوخترسانی درخور این استان، با افزایش مصرف سوخت، مشکلاتی برای شهروندان خراسانشمالی به وجود میآید.
خراسان شمالی استانی یکمیلیوننفری که در شمال شرق کشور قرار گرفته است، این استان به دلیل قرارگیری بین دو مقصد گردشگری یعنی شمال کشور و مذهبی یعنی بارگاه امام هشتم، سالانه پذیرای حجم زیادی از مسافران است که طبق آخرین تخمینها این استان ۲۰ میلیون مسافر عبوری را تجربه میکند.
حضور این تعداد گردشگر شاید در نگاه اول برای اقتصاد آن استان خوشایند باشد، اما برای استانی که هنوز نتوانسته جایگاه خود را در موضوع گردشگری پیدا کند تاکنون بهجز دردسر چیزی نداشته است!
یکی از این دردسرها دوبرابر شدن مصرف سوخت استان است که متأسفانه تمام سیستم شهری و استانی را در اوج مسافرتها مختل میکند.
با عبور از پیکهای کرونا و عادی شدن جریان زندگی، شاهد افزایش مسافرتهای تابستانی طی سال جاری بودیم که قطعاً به سبب آن مصارف بالایی در حوزه سوخت، رقم خورد.
کروناخراسان شمالی فرآوردههای نفتی موردنیاز را بهوسیله نفتکش از استانهای همجوار همچون مشهد، سبزوار، گنبد تأمین میکند، اوجگیری مصرف سوخت در سراسر کشور و استانهای همجوار باعث جابهجایی مبادی تأمین سوخت خراسان شمالی از خراسان رضوی به بندرعباس شد و این موضوع باعث مشکلات و کمبود سوخت موقتی برای جایگاههای سوخت استان به مدت محدود شد.
مصرف سوخت خراسان شمالی ۲ برابر شد!
مصرف سوخت خراسان شمالی ۲ برابر شد!مصرف سوخت خراسان شمالی ۲ برابر شد!در روزهای اوج مسافرتهای تابستانی سال جاری در خراسان شمالی، مصرف روزانه سوخت از میانگین ۶۵۰ هزار لیتر سوخت در روز به یک میلیون و ۴۵۰ هزار لیتر رسیده بود که حجم بالای درخواستی نسبت به مخازن باعث دردسرهایی برای شهروندان و مسافران شد.
این هزینهها و مشکلات تأمین فراوردههای نفتی در حالی برای استان خراسان شمالی وجود دارد که خط لوله انتقال سوخت تا شهرستان سبزوار که در نزدیکی خراسان شمالی قرار دارد، کشیده شده؛ اما خراسان شمالی از این خط انتقال بیبهره است.
طبق گفته مسئولان شرکت نفت استان، طی سالهای متمادی، پیگیریهای زیادی مبنی بر انتقال خط فرآوردههای نفتی به استان انجام شده؛ اما به دلیل نداشتن صرفه مالی و اقتصادی مورد تأیید وزارت قرار نگرفته است.
سوخت استان توسط نفتکش تأمین میشود
سوخت استان توسط نفتکش تأمین میشودسوخت استان توسط نفتکش تأمین میشوداز طرفی خراسان شمالی تنها دارای یک انبار ذخیرهسازی سوخت برای مسیرهای صعبالعبور است که فرآوردههای مختلفی در آن ذخیره میشوند که حجم این انبار به ۵۰ میلیون لیتر میرسد و در مقابل هیچگونه انبار تدارکاتی در استان نهادینه نشده است تا در شرایط بحرانی برای جبران کمبود از آنها بهرهبرداری شود.
نکته قابلتوجه دیگر این است که برای تأمین سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، در ایام زمستان که محدودیتهای گازی برای صنایع اعمال میشود، سوخت دوم استفاده میشود که برای جلوگیری از قطعی برق، بخش زیادی از نفتکشها باید سوخت وارد شده به استان را به نیروگاه برسانند.
کمبود سوخت طی روزهای گذشته در استان، باعث نگرانی برای مردم شد، درحالیکه با انتقال خط لوله فرآوردههای نفتی به خراسان شمالی، این استان نیز همانند سایر نقاط کشور که از این خدمت برخوردار هستند، در زمان اوج مصرف فراوردههای نفتی با بحران جدی روبرو نخواهد شد.
ایجاد خط لوله برای خراسان شمالی صرفه اقتصادی ندارد!
ایجاد خط لوله برای خراسان شمالی صرفه اقتصادی ندارد!ایجاد خط لوله برای خراسان شمالی صرفه اقتصادی ندارد!مجتبی شکوری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار فارس در بجنورد دررابطهبا کمبود موقتی بنزین در خراسان شمالی اظهار کرد: دررابطهبا خط لوله سوخت به استان، مکاتبات زیادی انجام شده است؛ اما با این پاسخ که این طرح صرفه اقتصادی ندارد، معطلمانده است.
وی ادامه داد: این مکاتبات کشوری بوده و هزینه باید از طرف وزارت نیرو پرداخت شود که در این زمینه نمایندگان مجلس و استانداری خراسان شمالی نیز ورود پیدا کردند.
وزارت نیرواین مقام مسئول با بیان اینکه حجم بالایی از سوخت وارد شده به استان برای تأمین سوخت نیروگاه شیروان مورداستفاده قرار میگیرد، گفت: بخش زیادی از سوخت وارد شده به استان برای نیروگاه اختصاص پیدا میکند که در روزهای محدودیتهای گازی در فصل زمستان قطعاً این درخواستها بالاتر نیز خواهد رفت.
خراسان شمالی انبار تدارکاتی سوخت هم ندارد
خراسان شمالی انبار تدارکاتی سوخت هم نداردخراسان شمالی انبار تدارکاتی سوخت هم نداردمدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی بیان داشت: برایناساس مکاتباتی را از استان انجام دادیم که اگر بتوان حداقل نیروگاه را به خط انتقال سوخت متصل کنیم تا نفتکشها برای سوخت جایگاهها و سایر صنایع آزاد باشند.
شکوری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای تأمین سوخت موردنیاز استان از استانهای هم جوار فرآوردهها وارد استان میشود، گفت: علیرغم اینکه در مرکز استان نیز یک انبار ذخیرهسازی وجود دارد که تدارکاتی نیست و حجم ۵۰ میلیون لیتری از انواع فرآوردهها را ذخیره میکند.
وی خاطرنشان کرد: انبار ذخیرهسازی بجنورد برای تأمین سوخت مناطق روستایی و صعبالعبوری تدارک دیده میشود که با نفتکشهای کوچکتر بار منتقل میشود و تاکنون مشکلی در تأمین سوخت برای استان وجود نداشته است.
شکوری بیان داشت: پیش از تغییر مبادی تأمین سوخت استان، بنزین اسفراین و بجنورد از سبزوار، گرمه و جاجرم از شاهرود، شیروان و فاروج نیز از مشهد بارگیری میشد و علاوه بر اینکه به جایگاهها سهمیه داده میشد، یک سهم اضافهای نیز دریافت برای ذخیرهسازی انبار بجنورد در نظر گرفته میشد.
افزایش مسافرتها سوخترسانی استان را با چالش مواجه کرد
افزایش مسافرتها سوخترسانی استان را با چالش مواجه کردافزایش مسافرتها سوخترسانی استان را با چالش مواجه کردوی یادآور شد: بعد از فروکش کردن تب کرونا با حجم عظیمی از مسافرتها مواجه شدیم و به دلیل موقعیت مکانی خراسان شمالی که در حدفاصل دو شهر زیارتی مشهد و شهر تفریحی جنگل گلستان قرار دارد، ناترازی بین محصولات تأمین شده و مصرف ایجاد شد.
شکوری گفت: با افزایش مصرف سوخت در سراسر کشور، سهمیهبندی برای استانها لحاظ شد و باتوجهبه اینکه ۵۵ باب جایگاه بنزین در خراسان شمالی داریم، سهمیه سوخت دریافتی باید بین جایگاهها تقسیمبندی میشد.
وی اضافه کرد: باتوجهبه اینکه انبارهای استانهای هم جوار نیز با نفتکش تأمین سوخت میشوند، طبق برنامهریزی اعلام شده از سوی کشور، برداشت سوخت برای خراسان شمالی از انبارهای رفسنجان و بندرعباس در نظر گرفته شد.
افزایش سه برابری مصرف بنزین در خراسان شمالی
افزایش سه برابری مصرف بنزین در خراسان شمالیافزایش سه برابری مصرف بنزین در خراسان شمالیاین مقام مسئول با اشاره به اینکه خراسان شمالی ۱۱۰ نفتکش برای تأمین سوخت موردنیاز در اختیار دارد، گفت: برایناساس ۶۰ نفتکش در طول شبانهروز برای جابهجایی سوخت استان در جادهها تردد دارند که علاوه بر تأمین سوخت جایگاهها، برای تأمین سوخت صنایع نیز ارائه خدمات دارند.
شکوری با بیان اینکه در مبادی تأمین سوخت، اگر چندین ساعت اختلاف زمانی ایجاد شود، اختلال در سوخترسانی در استان پیش میآید، افزود: در خراسان شمالی از اوایل تیرماه حجم مسافرتها بالا رفت اما سوخت پاسخگو بود تا اینکه در مردادماه مصرف روزانه سوخت استان از ۶۵۰ هزار لیتر به یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر رسید و افزایش مصرف باعث چالشهایی در سطح کشور و استان در زمینه تأمین بنزین شد.
وی یادآور شد: برایناساس حجم برداشت از مبادی سوخت را بالا بردیم و برای پایداری و جلوگیری از تعطیلی جایگاههای سوخت استان تقسیمبندی و سهمیهبندی لحاظ شد تا تمام جایگاهها در سرویس باشند، اما باتوجهبه اینکه تأمین سوخت نفتکش پیما است، مدتزمان مسیری که به استان برسند کمی باعث اختلال در سیستم سوخت شد.
پیشبینی ذخیرهسازی بنزین برای ایام اربعین
پیشبینی ذخیرهسازی بنزین برای ایام اربعینپیشبینی ذخیرهسازی بنزین برای ایام اربعینمدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: در حال حاضر شرایط به ثبات و پایداری رسیده است و مصرف بنزین در استان روزانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار لیتر است و تمام جایگاهها فعال بوده و تعطیلی نداریم.
وی افزود: آمار سوخت جایگاهها روزانه دریافت و در صورت کاهش موجودی نسبت به بارگیری جدید برای تکمیل ذخایر جایگاهها اقدام میشود و علاوه بر تأمین سوخت جایگاهها، ذخیرهسازی نیز انجام میشود.
شکوری خاطرنشان کرد: باتوجهبه اینکه در آستانه اربعین و شهادت امام رضا (ع) قرار داریم، ذخیرهسازی سوخت برای استان در دست اقدام است، زیرا خراسان شمالی به دلیل موقعیت مکانی، تردد بالایی از مسافران را در این ایام دارد و تمام سعی بر این است که در این ایام با هیچگونه کمبودی مواجه نشویم.
اربعیناجرای طرح پلکانی بنزین برای پایداری جایگاههای سوخت
اجرای طرح پلکانی بنزین برای پایداری جایگاههای سوختاجرای طرح پلکانی بنزین برای پایداری جایگاههای سوختمدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی دررابطهبا مدیریت پلکانی مصرف سوخت توضیح داد: در اجرای این طرح که باهدف کنترل مصرف سوخت و ایجاد پایداری در کلیه جایگاهها در سراسر کشور و خراسان شمالی نیز آغاز شده است، در این طرح در طی یک شبانهروز، افراد از طریق کارت شخصی ۳۰ لیتر و کارت آزاد ۳۰ لیتر بنزین در هر شهرستان میتوانند، سوختگیری کنند.
این مقام مسئول همچنین دررابطهبا غیرفعال بودن برخی از نازلهای بنزین در استان توضیح داد: زمانی که میزان سوخت پایین آمد و تقاضا بالابود، به جایگاه ابلاغ شد که تعدادی از نازلها غیرفعال شوند تا رسیدن بار سوخت جدید جایگاه تعطیل نشود، اما در شرایط فعلی تمام نازلهای جایگاههای سوخت استان فعالیت دارند، مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.
خط انتقال سوخت استان در اولویت پیگیری است
خط انتقال سوخت استان در اولویت پیگیری استخط انتقال سوخت استان در اولویت پیگیری استمحمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: در حال حاضر خراسان شمالی به خطوط انتقال سوخت کشور متصل نیست و بیشترین شبکه حملونقل درگیر انتقال بنزین و نفت و گاز به داخل استان میشود.
مجلس شورای اسلامیوی با اشاره به اینکه در شبکه توزیع مشکل داریم، گفت: باتوجهبه اینکه مخازن متمرکز حجم پایینی دارند و تمام انتقال سوخت موردنیاز استان، برای صنایع، واحد نیروگاهی و استفاده مردم با تانکر حملونقل میشود، برایناساس تنها مسیر بررسی شده این است که از استان خراسان رضوی بتوانیم انتقال خط به استان خراسان شمالی را دنبال کنیم.
وحیدی اضافه کرد: دراینرابطه با دستوری که معاون وزیر دادند و جلسهای که با دکتر اوجی وزیر نفت برگزار شد، این ظرفیت فراهم شده که این موضوع بهعنوان اولویت برای خراسان شمالی در نظر گرفته شود و مطالعات خط انتقال انجام شود.
اتصال نیروگاه شیروان به خط انتقال سوخت، نفتکشها را آزاد میکند
اتصال نیروگاه شیروان به خط انتقال سوخت، نفتکشها را آزاد میکنداتصال نیروگاه شیروان به خط انتقال سوخت، نفتکشها را آزاد میکندنماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، رازوجرگلان و مانهوسملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از دو سوم برق تولیدی در نیروگاه شیروان برای خارج استان است اما مصرف بالای سوخت این نیروگاه در ایام زمستان واحدهای صنعتی استان را دچار مشکل میکند.
وحیدی افزود: اگر این نیروگاه در خراسان شمالی به خط لوله انتقال سوخت وصل شود، شبکه حملونقل برای تأمین سوخت استان، آزاد میشود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون کسی پیگیر انتقال خط لوله سوخت به استان نبوده است، گفت: تاکنون تمام پیگیریها برای افزایش ظرفیت حملونقل سوخت بوده، درحالیکه این موضوع با اولویت برای استان در دست پیگیری است و مجموعه وزارت نفت و پخش فرآوردههای نفتی کشور، موضوع را پذیرفته و در مرحله ارزیابی قرار گرفته تا خط مسیریابی شود که از چه مسیری باید عبور کند، چه فشاری داشته باشد و چند ایستگاه در مسیر احداث شود.
وزارت نفتانتهای پیام/آ
شناسه خبر: 718546