نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 21:00

فعالیت ۲۵ هزار صنعتگر فعال در عرصه صنایع دستی کردستان

سنندج- سرپرست میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر صنعتگر فعال در ۴۵ رشته صنایع‌دستی در سطح استان فعال هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان کردستان یکی از کانون‌های اصلی صنایع دستی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: نازک کاری سنندج، گلیم سنندج، «کلاش» مریوان، شالبافی «آرمرده» بانه، گلیم بافی «کاکو سفلی» و ارغوان بافی «دیوزناو»، تنها بخشی از شاهکارهای این دیار است که با همت و تلاش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان و هنرمندان بخش خصوصی در سطح ملی و جهانی معرفی و ثبت شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان معتقد است برای احیا و استمرار صنایع دستی کردستان به‌عنوان میراث ارزشمند گذشتگان باید بیش از پیش تلاش شود.

مهرزاد اظهار کرد: این اداره کل در سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شد، توجه ویژه‌ای به هنرمندان حوزه صنایع دستی استان در بازارهای داخلی و خارجی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۴۵ رشته صنایع دستی و البته افراد بسیاری نیز به صورت سنتی و خودجوش در نقاط مختلف استان در زمینه صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.

مهرزاد افزود: این مجموعه حمایت و پشتیانی از هنرمندان کارآفرین و تسهیل امور مربوطه و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره به آنها را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی خواهد کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع دستی استان، بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸ پرداخت شد.

مهرزاد خاطرنشان کرد: اغلب دریافت کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم بافی، کلاش بافی، زیورآلات سنتی، سفالگری، نازک کاری، خراطی، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم بافی، شالبافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با پرداخت تسهیلات مورد نظر، برای بیش از ٧٢٠ نفر شغل ایجاد شده است.

وی افزود: در سال گذشته نیز در راستای تحقق شعار سال دو هزار و ۳۳۴ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد، دو هزار و ١٠٣ فقره پروانه تولید انفرادی، ۵۶ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی، ۱۷۱ فقره کارت شناسایی و چهار مورد جواز تأسیس کارگاهی بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار داشت: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفالگری، نازک کاری، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم بافی، گلیم بافی، کلاش بافی، شال بافی، قلم زنی صادر شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1151746

مهمترین اخبار ایران و جهان: