نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 11:29

روسیه ظرف ۵ ماه اخیر بیش از ۱۰۰ هزار نیرو از دست داده است!

کاخ سفید در تازه‌ترین گزارش خود از جنگ اوکراین مدعی شد که روسیه در پنج ماه گذشته، دست کم ۱۰۰هزار نیروی خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک‌تایمز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره گزارش تازه‌ای که درباره شمار قربانیان ارتش روسیه منتشر شده، مدعی شد که در پنج ماه گذشته شمار قربانیان (کشته‌ها و مجروحین) به دست کم ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

کربی می‌گوید که از این تعداد ۲۰ هزار سرباز در حین نبرد کشته شده و حدود نیمی از قربانیان، در عضویت ارتش خصوصی واگنر، وابسته به مسکو بوده‌اند؛ ارتشی که به طور انحصاری شهر راهبردی باخموت در شرق اوکراین را محاصره کرده و به‌رغم پیشروی تلفات سنگینی را نیز متحمل شده است.

اظهارات کربی در حالی مطرح شده که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین نوامبر ۲۰۲۲ گزارش داده بود که از آغاز درگیری‌ها در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هر کدام از طرفین، ۱۰۰ هزار نیروی خود را به نوعی (کشته یا مجروح) از دست داده‌اند.

کربی مدعی شد: حتی اگر روسیه تمام باخموت را تصرف کند، که البته «ارزش راهبردی چندانی» برای مسکو ندارد، به هیچ عنوان مسیر جنگ را به سود مسکو تغییر نخواهد داد. مواضع دفاعی اوکراین در پیرامون باخموت، همچنان قدرتمند است.

وی در ادامه نیز به گروه واگنر اشاره کرد و مدعی شد: تقریباً نیمی از روس‌های کشته‌شده، سربازان واگنر بودند که عمده آنها محکومان و زندانیان روس هستند که بدون تجربه رزم یا آموزش نظامی، به میدان نبرد باخموت کشانده شده‌اند.

اُلکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین دیروز (دوشنبه) با اشاره به شرایط دشوار و پیچیده نبرد در جبهه باخموت، مدعی شد که کی‌یف با ضدحملاتی که تدارک دیده، نیروهای روسیه را مجبور کرده تا بخشی از مواضع خود در این شهر را ترک کنند.

کی‌یف در ماه‌های اخیر همواره درباره ضدحملات بهاری خود علیه مسکو صحبت کرده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به تازگی مدعی شد که ارتش این کشور شبه‌جزیره کریمه را به قلمرو اوکراین بازمی‌گرداند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) فرمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین را را صادر کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1182646

مهمترین اخبار ایران و جهان: