نیوز سیتی!
19 فروردین 1402 - 12:59

افزایش ۲۹ درصدی ارزش صادرات کالا در خراسان‌شمالی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: ۱۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا در سال ۱۴۰۱ از استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۹ درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز حسین حاجی بگلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: ۱۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا در سال ۱۴۰۱ از استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۹ درصد افزایش دارد.

وی گفت: در این مدت ۳۳۶ هزار و ۷۰۰ تُن کالا به ارزش ۱۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از استان صادر شد که میزان صادرات از استان به نسبت مدت مشابه ۱۴۰۰ به لحاظ ارزشی حدود ۲۹ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۵.۵ درصد کاهش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی افزود: در این مدت عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی از جمله اوره، ملامین، آمونیاک و ازت همچنین محصولات فولادی، سیمان، ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، قوطی خالی کنسرو، اسید سیتریک، شمش و سنگ آلومینیوم است.

وی خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال گذشته محصولاتی از جمله قند و شکر تصفیه شده، صفحه و ورق و نوار خود چسب، مصنوعات آلومینیوم و ماشین آلات کشت و زرع زمین به اقلام صادراتی استان افزوده شده است.

حاجی بگلو عنوان کرد: این میزان کالا به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، اتریش، ترکیه، رومانی، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، امارات متحده عربی، لهستان، قزاقستان، چین، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، اسلوونی، موریس، اسپانیا، بلغارستان، جمهوری چک، قرقیزستان، مونته نگرو، ایتالیا، کانادا، سوریه، لیبی و کویت صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در استان ما حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

وی افزود: سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است که این سهم ها در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1135302

مهمترین اخبار ایران و جهان: