نیوز سیتی!
13 فروردین 1402 - 11:05

سیزده بدر، غرق در طبیعت شویم

شال و کلاه کنید و بزنید به چاک جاده، امروز را فقط در طبیعت غرق شوید، دل به باد و آب بسپارید و صدای زمین را بشنوید، چند ساعتی در طبیعت تجویز گذشتگان ما است تا همه دردها را بشورد و ببرد.

خبرگزاری فارس-همدان: نمی‌دانم چندمین سیزده بدر عمرتان را می‌بینید و قرار است آن را در دامن طبیعت خیره کننده استان همدان به در کنید. سیزده بدر ورای تمامی خرافاتی که سال‌ها دامن این رسم کهن را گرفته، ماهیتی شگفت انگیز دارد، احترام به طبیعت!

و به عبارتی دیگر، دوستی انسان با طبیعت، در سال قرار است یک روز را در دل طبیعت کنار کوه و دشت و درخت و سبزه بگذرانیم و با این رفیق قدیمی تجدید قرار کنیم.  این رسم کهنه این روزها خیلی به دردمان می‌خورد تا در گوشه‌ای به دور از هیاهوی ماشین‌های آهنی و فضای مجازی و ساختمان‌های سیمانی سر به فلک کشیده، با صدای باد و آب و بوی تازه سبزه و درخت، زیر شکوفه‌های سفید و صورتی تجدید قوا کنیم.

هر دمی که فرو ببریم می‌شود ممد حیات و چون برآید مفرح ذات، پس باید از فرصت ماه مبارک رمضان بهره برد و امسال دور از هر زباله و ضایعات به دل طبیعت زد. اگر اهلش هستید، کتابی هم همراه کنید و زیر یک درخت شکوفه زده، چند صفحه‌ای را بخوانید و هر دو سه صفحه یکبار، یک نفس عمیق بکشید.

یادتان باشد اگر شد تلفن هوشمند همراه را با خود نیاورید، اصلاً یک تلفن همراه برای هر خانواده کافی است آن هم اگر می‌خواهید تصویری از یک دورهمی خانوادگی در طبیعت ثبت کنید؛ نه! قول می‌دهم هیچکس گم نمی‌شود و هیچ اتفاقی هم برایتان نمی‌افتد، در شبکه‌های اجتماعی هم خبری نیست.

امروز را فقط در طبیعت غرق شوید، دل به باد و آب بسپارید و صدای زمین را بشنوید. سبزه را هم به رودخانه یا رود بیندازید یا هرجا که رفتید یک نهال به یادگار بگذارید سال بعد هم به آن سر بزنید و خاطره بازی کنید.

اصلا شال و کلاه کنید و بزنید به چاک جاده، بساط افطار را آماده کنید تا برگشتنی کار چندانی نداشته باشید و خستگی امانتان را نبریده باشد، چند ساعتی در طبیعت که تجویز گذشتگان ما است قرار بگیرید تا همه خستگی‌ها را بشورد و ببرد.

جانم برایتان بگوید باور کنید هیچ جای دنیا زیبایی دامنه الوندکوه را ندارد، نعمت خدادادی این کوه را غنمیت  شمرید و با شکوفه‌های بادام هم‌صحبت شوید، کافی است گوشتان را به تنه یک درخته چندهزار ساله بچسبانید تا یک دنیا قصه برایتان تعریف کند.

 روی زمین بی‌تکلف بنشینید گاهی میان سبزه‌ها خودتان را رها کنید و هوای شقایق‌های سرخ یا کاسه اشکنت را داشته باشید، برخی باور دارند اگر این گل را بچینید دست و پایتان می‌شکند. این هم از آن داستان‌های شیرینی است که گفتم باید گوش به آن بسپارید، حتما یک رندی که عاشق طبیعت بوده این داستان را ساخته تا از این گل‌های زیبای طبیعت حفاظت کند.

دامن شمالی و جنوبی الوندکوه از یک طرف و تا استان زنجان و از طرف دیگر تا استان لرستان از این قصه‌ها بسیار دارد.

در کل داستان عشق بازی انسان و طبیعت است تا تلنگری باشد به انسان که گاهی به حد و حدود دوست دیرینه‌اش تجاوز می‌کند، سیزده بدر روزی است که باید به دل طبیعت رفت و به کودکان آموخت که این طبیعت زیبا و دوست داشتنی را چگونه باید نگاه داشت، پس امروز خود را در دامن طبیعت رها کنید.

پایان پیام/89040/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1122602

مهمترین اخبار ایران و جهان: