نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 11:45

افسانه کوه عروس و داماد

این کوه افسانه‌ای رمانتیک از حدود ۷۰۰ سال پیش دارد که در آن دوران دختری چوپان به همراه گله به دامنه جنگل و مرتع می‌رفت که توجه پسری از اهل سیاهکل را به خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، این شهرستان یکی از مناطق دیدنی استان گیلان و سومین شهرستان وسیع استان بوده که فاصله بین دریا و کوه در آن بسیار اندک بوده و جلوه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیبایی را در دل خود جای داده است.

رودسر مانند سایر نقاط گیلان دارای مردمان خونگرم و مهمان‌نوازی بوده که زبانزد همگان است و این ویژگی مردم در کنار چشم‌اندازهای طبیعی، جنگل‌های سر به فلک کشیده، سواحل دریای خزر، بناهای تاریخی، محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی رودسر موجب شده تا مسافران و گردشگران زیادی این شهرستان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

 

بنای تاریخی شهرداری رودسر

نگین شمال ایران در ۷۰ کیلومتری شرق گیلان و از شهرهای ساحلی استان است و وجود هشت بنای تاریخی با گچ‌بری‌های بسیار زیبا مربوط به دوران پهلوی که توسط معماران آلمانی یا ارمنی بنا شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

پل خشتی تمیجان

بخش مرکزی رودسر از آثار تاریخی، سواحل آرام و چشم‌اندازهای گردشگری زیبایی برخوردار بوده پل تاریخی تمیجان از آثار دوره صفوی، مسجد تمیجان از آثار دوره خاندان کیا و گنبد هشت‌ضلعی پیرمحله در روستای پیرمحله از مهم‌ترین آثار باستانی این بخش است.

 

قاسم‌آباد دهکده صنایع‌دستی

روستای قاسم‌آباد بیشتر با نام هنر و پوشش قاسم‌آبادی در سطح کشور و حتی جهان شهرت دارد.

لباس قاسم‌آبادی با دامنی پرچین از طرح و رنگ طبیعت از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین لباس‌های ایران و مشرق زمین بوده که در جشنواره‌های مختلف مد و لباس جوایز ویژه کسب کرده و به دلیل تنوع رنگی زیاد از جذابیت بالایی برخوردار است.

صنایع‌دستی زنان قاسم‌آباد از چادرشب بافی گرفته تا حصیربافی به حدی شهرت پیداکرده که روستای قاسم‌آباد به نام دهکده صنایع‌دستی انتخاب‌شده و چادرشب بافی آن به ثبت ملی رسیده است.

گردشگران و مسافرانی که به شرق گیلان به‌ویژه شهرستان رودسر سفر می‌کنند دوست دارند حداقل یک‌بار هم که شده لباس قاسم‌آبادی را پوشیده و عکس یادگاری بگیرند.

 

سرولات

سرولاتیکی از زیباترین روستاهای شمال کشور است که به دلیل واقع‌شدن بر فراز یک دره جنگلی و دریای خزر از چشم‌انداز فوق‌العاده عالی برخوردار بوده و آب‌وهوایی خاص را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

این روستا با سرو غذاهای محلی «خاور خانم» مانند کباب‌ترش، ماهی، مرغ شکم پر، باقالی قاتوق و میرزاقاسمی بین مردم شهرت پیدا کرد و محبوب شد رونق کسب‌وکار رستوران خاور خانم شرایط ایجاد اشتغال مردم این روستا درفروش محصولات و فرآورده‌های تولیدشده خود به مسافران را نیز فراهم کرده است.

 

مسافران و گردشگران زیادی برای اینکه تجربه خوردن یک غذای محلی لذیذ را در یک منطقه خوش آب‌وهوا با مناظر طبیعی جذاب از دست ندهند به روستای سرولات سفر می‌کنند و در این سفر از فرآورده‌های تولیدشده روستائیان هم به‌عنوان سوغات شمال خریداری کرده و به شهرهای خود می‌برند.

 

چشمه دم‌کش جادوی طبیعت در رودسر

چشمه دم‌کش یکی از جاذبه‌های طبیعی کشورمان در روستایی بسیار زیبا، خوش آب‌وهوا و ییلاقی با مناظر جنگلی به نام فکجور چابکسر واقع شده است این چشمه رمز و راز خاصی در دل خود جای داده و یکی از آثار تماشایی طبیعت به شمار می‌رود.

آبدهی این چشمه با چشمه‌های دیگری که دیده‌شده متفاوت بوده و قطع و وصل می‌شود گاهی چند روز یا چند ساعت آب در این چشمه مشاهده نمی‌شود و به‌یک‌باره پر از آب می‌گردد و به‌صورت گردابی خارج می‌شود.

هنوز هیچ‌کس نتوانسته دلیل این نوع آبدهی چشمه را کشف کند به دلیل خاص بودن این چشمه نامش به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است و مقصد گردشگران زیادی قرار گرفته است.

 

جواهردشت عروس سبز دشت‌های گیلان

جواهردشت قطعه بهشتی در شرق گیلان با طبیعتی فوق‌العاده زیبا و رؤیایی که جلوه‌های این منطقه موجب شده تا گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

جواهردشت در ارتفاع دو هزار متری بالاتر از سطح دریا واقع شده که با دارا بودن طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و سرسیز و هوای پاک مانند جواهری در شهرستان رودسر می‌درخشد و مسافران و گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند.

 

آبشار سحرانگیز میلاش در اشکورات رودسر

اشکورات به دلیل شرایط و طبیعت کوهستانی، جنگل‌های بکر و دست‌نخورده، دارا بودن چشمه‌سارها و دریاچه‌های طبیعی، رودخانه‌های زلال، غارهای فراوان و پاکی هوا توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

آبشار میلاش از شاخص‌ترین و زیباترین آبشار منطقه بوده که در مسیر رودخانه میلاش قرار گرفته و از کوه بندبن سرچشمه می‌گیرد این آبشار به ارتفاع ۲۵ متر، عرض هشت متر و مساحت ۱۵۰ متر است که آب از شیب ۸۵ درجه به پائین با فشار سرازیر می‌شود و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کوه عروس و داماد

کوه عروس و داماد یکی از جاذبه‌های حیرت‌انگیز اشکورات است که در شمال پرتگاه مهیب سی پل از روستای زیاز قرار دارد. در بالاترین نقطه این پرتگاه و در ارتفاع دو هزار و ۷۰۰ متری دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار گرفته است.

کوه عروس و داماد در بین کوه‌های دیگر اشکورات از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار بوده و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این کوه افسانه‌ای رمانتیک از حدود ۷۰۰ سال پیش دارد که در آن دوران دختری چوپان به همراه گله به دامنه جنگل و مرتع می‌رفت که توجه پسری از اهل سیاهکل را به خود جلب می‌کند.

علاقه این دو پسر و دختر با مخالفت اطرافیان مواجه شد و مجبور شدند مخفیانه از روستا خارج شوند وقتی به این پرتگاه مهیب می‌رسند گرفتار شده و از خدا طلب نجات می‌کنند که آن‌ها را از همدیگر جدا نکند به‌قدری ناله سردادند که سنگ‌های اطراف تکه‌تکه شدند و این سنگ‌ها براثر فرسایش به شکل کنونی درآمده است.

 

روستای پلام

پلام نام روستایی در ۲۲ کیلومتری شهر رحیم‌آباد و در ساحل غربی رودخانه پلرود در ارتفاع ۷۵۰ متری در میان جنگل‌های انبوه است که به‌عنوان یکی از مناطق حفاظت‌شده پرنده زیبا و بومی قرقاول محسوب می‌شود که  مزارع برنج پلکانی، این روستا را تبدیل به یکی از منحصربه‌فرد چشم‌اندازهای گیلان تبدیل کرده است.

 

صنایع‌دستی رودسر

هنرمندان زیادی در این دیار مشغول به کار هستند. صنایع‌دستی رودسر بسیار زیبا و خیره‌کننده است. نمدمالی به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی از روش‌های سنتی تولید زیرانداز و از سخت‌ترین صنایع‌دستی بهترین زیرانداز در مناطق مرطوب است. نمد  است. نمد، غیر از زیرانداز استفاده‌های دیگری ازجمله کلاه و لباس نمدی در گذشته و کاربرد تزیینی در امروز دارد.

چادرشب بافی نیز می‌توان ‌به‌عنوان یکی از هنرهایی است که زنان روستایی شهرستان رودسر انجام می‌دهند و هم‌اکنون بافته می‌شود.

طبیعت سخاوتمندانه همه زیبایی‌های خود را به انسان تقدیم کرده تا بتوانیم با بهره‌برداری درست از آن زندگی کنیم و انسانیت خود را شکوفا سازیم شایسته است تا از نعمت‌های الهی و جلوه‌های مختلف هستی زیبا استفاده کنیم با آرزوی خاطرات خوش برای همه مسافران و گردشگران.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129090

مهمترین اخبار ایران و جهان: