نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 10:24

مجلس قوانین مزاحم در بخش تولید را اصلاح می‌کند/ برای تقویت ارزش پول ملی باید ساختار بودجه‌ای کشور اصلاح شود

نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای حمایت از تولید سعی دارد قوانین مزاحم در این بخش را اصلاح کند و یا اگر خلاء قانونی وجود دارد بتواند با وضع قوانین درست آن را جبران کند.

امان الله حسین پور، نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فارس در اسفراین اظهارکرد: مجلس برای تحقق شعار سال که با موضوع اقتصادی بوده و شعار سال‌های گذشته نیز با عناوین اقتصادی بوده است باید برنامه‌های خاصی را پیش‌بینی کند و در این مسیر جدی است.

وی گفت: شعار امسال نیز که با محوریت تولید و مهار تورم در حوزه اقتصادی است و قطعاً مجلس در موضوع حمایت از تولید همیشه جدی بوده و سعی دارد قوانین مزاحم در بخش تولید را اصلاح کند و یا اگر خلاء قانونی وجود دارد بتواند با وضع قوانین درست آن را جبران کند.

نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: نمونه‌های زیادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وجود داشته است که بخش اعظم قوانین مجلس به سمت اصلاح ساختارهای اقتصادی مخصوصاً قانون سهولت صدور مجوزهای کسب و کار که موانع تولید را برطرف می‌کند بوده است.

وی تصریح کرد: کسب و کارهایی که قبلاً موانع زیادی داشتند و نمی‌توانستند مجوز بگیرند در این قانون مصوب شدند یا به عنوان مثال قانون تولید مسکن که بنا است چهار میلیون مسکن طی ۴ سال در کشور ساخته شود، همین بخش زیادی از جامعه را به تحرک وا می‌دارد و بخش‌هایی در حوزه ساختمانی و یا در حوزه لوازم‌خانگی را فعال می‌کند.

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد داده شد که کارگروهی در مجلس تشکیل شود و سریعاً مجلس و دولت تصمیم گیری کنند و خلاهایی که در سال‌های گذشته وجود داشته و مانع افزایش تولید شده است را بررسی کنند.

حسین پور در خصوص اعتبار بخشی به پول ملی نیز گفت: ساختار بودجه کشور باید اصلاح شود که کار بزرگ است و اگر بتوان ساختار بودجه اصلاح شود خود به خود پول ملی ما قدرت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از این مشکلات که در موضوع پول ملی وجود دارد به خاطر اشتباه ساختاری در بودجه است، به‌عنوان مثال وقتی بودجه‌ای تنظیم می‌شود و در آخر سال با کسری بودجه مواجه می‌شویم دولت مجبور است برای حل این مسئله از بانک مرکزی استقراض کند که این پایه پول ملی را بالا می‌برد و در نتیجه تورم ایجاد می‌شود و ارزش پول ملی پایین می‌آید.

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه چاپ اوراق در بودجه‌های سالیانه وجود دارد، افزود: متاسفانه دولت اوراق چاپ می‌کند که خود آن تورم‌زا است و پایه پولی افزایش پیدا می‌کند و ارزش پول ملی پایین می‌آید، در مجلس برای کنترل کار و بها دادن به پول ملی اصلاح ساختار بودجه که از سال‌های پیش در دست کار خود قرار داده و امسال هم سعی شده بودجه طوری بسته شود که کسری بودجه و افزایش سقف نداشته باشد.

حسین پور گفت: مجلس برای هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار دارد، یکی از طرح‌‌ها مالیات بر سرمایه‌هایی از جمله دلال‌بازی که نقص بسیار بزرگی است که به‌عنوان یک اشکال بزرگ در کشور ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: کسی که تولید می‌کند و کسی که کارمند است و یا مغازه و کسب و کار دارد همه مالیات می‌دهند و جاهایی را نیز آزاد هستند که اصلا مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، به طور مثال دلالی‌هایی که در بخش‌ خریدهای سکه، بازار مسکن یا سرمایه‌دارانی که در بعضی مکان‌ها انتقال پول انجام می‌دهند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مجلس طرحی را در دستور کار دارد همچنان که تولیدکننده و کارمند مالیات پبرداخت می‌کنند، بتوان از دلال‌ها هم مالیات گرفته شود.

حسین پور در پایان افزود: خط تولید را باید ارزان کرد و با توجه به اینکه مالیات در همه جا افزایش داشته ولی در تولید ۷ درصد کاهش وجود داشته، یعنی از بخش دلالی به سمت تولید هدایت کرده‌ایم.

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1115846

مهمترین اخبار ایران و جهان: