نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 11:34

کرمانشاه بیش از ۲۶۱ هزار کارگر بیمه شده دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: بیش از ۲۶۱ هزار کارگر اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان وجود دارد.

مختار احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه  به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر، اظهار کرد: بیش از ۲۶۱ هزار کارگر اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان وجود دارد.

وی گفت: با احتساب ۸۱ هزار مستمری بگیر و افراد تبعی آنان، بیش از ۷۸۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه یکی از رسالت‌های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از نیروی کار عنوان کرد و افزود: در همین راستا و در راستای تحقق شعار در ابتدای سال گذشته، انجمن صنفی شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد که این انجمن عملکرد موفقیت‌آمیزی در ستاد اقتصاد مقاومتی داشته و در ابتدای آغاز فعالیت ایجاد ۲۰ شرکت دانش‌بنیان را تعهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان ۲۹۳ تشکل کارگری و کارفرمایی از جمله انجمن‌های صنفی کارگری، شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی کارفرمایی به عنوان شرکای اجتماعی فعالیت دارند و جامعه کارگری را حمایت می‌کنند، گفت: بسیج کارگری همراه و همگام با دولت و شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی موجود، از قشر کارگر حمایت همه جانبه می کند.

احمدی افزود: در راستای تسهیل و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های شکایتی کارگران در تمام شهرستان‌های استان هیأت‌های تشخیص ایجاد شد و در شهرستان کرمانشاه نیز به خاطر حجم بالای شکایت‌ها، تعداد شعبات رسیدگی از ۲ شعبه به ۶ شعبه افزایش پیدا کرد.

رئیس ستاد گرامیداشت هفته کارگر در استان کرمانشاه در ادامه کاهش میانگین رسیدگی به پرونده‌های شکایتی کارگری را یکی دیگر از اقدامات برجسته و ارزشمند در راستای حمایت از کارگران برشمرد و گفت: با پیگیری های به عمل آمده و تلاش جهادی همکاران و شرکای اجتماعی، میانگین رسیدگی به پرونده های شکایتی از ۱۱۳ روز در سال ۱۴۰۰ به ۵۹ روز در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی همچنین با اشاره به انجام تعداد ۹ هزار ۳۷۶ مورد بازرسی ادواری، موردی و بازرسی در سطح کارگاه های پرخطر در حوزه صنعت، معدن و ساختمان توسط بازرسان کار اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اشاره و بیان کرد: این بازرسی‌ها در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات کار و همچنین کاهش حوادث ناشی از کار انجام گرفته است.

احمدی با بیان اینکه کارگرانی که به صورت غیرارادی از کار بیکار خواهند شد، به مدت ۶ ماه تا ۵۰ ماه با همکاری سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته و حقوق دریافت می‌کنند، افزود: در سال گذشته ۲ هزار و ۶۷ کارگر بیمه شده بیکار شده تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته و حقوق برای آنان برقرار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه به کسب رتبه دوم استان در جذب تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: استان کرمانشاه با جذب ۱۰۶ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی بعد از استان تهران بیشترین جذب مشاغل خانگی را در سراسر کشور داشته و در این خصوص با کسب رتبه دوم بیشترین مبلغ جذب، استاندار کرمانشاه مورد تقدیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته روند کاهشی داشت و و در فصل زمستان با کاهش چشمگیر ۲.۸ دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱.۱۵ درصد رسید.

احمدی در ادامه به تدوین سند اجرایی اشتغال استان برای سال ۱۴۰۲ با تهیه برش شهرستانی و بخش های اقتصادی اشاره کرد و اظهار نمود: برای سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۳ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است.

وی همچنین به تشکیل بیش از ۵۰ شرکت تعاونی در سال ۱۴۰۱ در استان خبر داد و گفت: این تعداد شرکت تعاونی در راستای مردمی کردن اقتصاد، توانسته نزدیک به ۷۵۰ فرصت شغلی ایجاد کند.

احمدی یکی از بهترین راه‌های ایجاد کسب و کار را تشکیل تعاونی عنوان کرد و گفت: جوانان هم‌استانی برای ایجاد کسب و کار به ویژه برای دانش‌آموختگان دانشگاهی که پاشنه آشیل بیکاران در استان هستند با دو مشکل عمده تامین سرمایه و تضامین تسهیلات روبرو هستند و با تشکیل تعاونی و حمایت‌های مالی توسط بخش تعاون از طریق بانک توسعه تعاون و صندوقف ضمانت‌گذاری بخش تعاون این مشکلات تا حدودی برطرف خواهد شد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175490

مهمترین اخبار ایران و جهان: