نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 16:40

درد دل معلمان در حضور آقای سرپرست/ کتاب درسی آدم آهنی تربیت می‌کند

تعدادی از معلمان شهرستان‌های استان تهران به بیان مشکلات‌شان با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش پرداختند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم سپاس معلم با حضور رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و تعدادی از معلمان نمونه شهرستان‌های تهران در سالن ولایت این اداره‌کل برگزار شد. 

صابر سعیدی دانشجومعلم به مشکلات معیشتی معلمان اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که این دغدغه رفع شود. وی به ذکر گلایه‌ای درباره اعلام زمان حقوق معلمان پرداخت و گفت: چرا حقوق معلم که واریز می‌شود صدا و سیما اعلام می‌کند؟ آیا زمان پرداخت حقوق سایر ادارات اعلام می‌شود؟

سعیدی با بیان اینکه کسانی در آموزش و پرورش جذب می‌شوند که صلاحیت معلمی را ندارند، افزود: دروس فاقد محتوای حداقلی است و کتاب‌های درسی مفید نیست و فقط آدم آهنی تربیت می‌کند. 

سمبه اکبری مدیر مدرسه متوسطه اول به موضوع مساعدت برای تأمین مشاور جهت مدارس اشاره کرد و درخواست کرد که شیوه بیمه مکمل فرهنگیان تغییر کند تا فرهنگیان در شرایط بیماری، دغدغه کمتری داشته باشند. 

فائزه سلیمانی معاون مدرسه از شهر قدس گفت: با افتخار اعلام می‌کنم مربی امور تربیتی هستم.

وی از جمله مشکلات در این حوزه را بازشستگی   معلمان قدیمی و بی‌تجربگی معلمان جدید ذکر کرد و افزود: سرعت تغییر در آموزش و پرورش متناسب با تغییرات نیست بلکه بسیار کند است و شاید حرکت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: باید از بسیاری روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بهره گرفته شود و خون تازه‌ای وارد رگ‌های آموزش و پرورش شود. 

نجمه حب عسگر معلم ابتدایی از شهرستان دماوند نیز بیان کرد: کتاب‌های آموزگار ابتدایی زیاد است اما فرصت مطالعاتی و تحقیقاتی ندارند. همچنین کلاس‌ها به سبک اتوبوسی طراحی شده و معلم نمی‌تواند دست ورزی و خلاقیت داشته باشد. 

وی ادامه داد: حجم کتاب درسی زیاد است و قرار است تعمیق یادگیری منجر به تغییر رفتار شود اما اینگونه منجر نمی‌شود. 

مریم بستانی هنرآموز پاکدشتی در این جلسه  گفت: هنرستان‌های کشور بدون سرانه آموزشی اداره می‌شوند. نکته دیگر بازآموزی و روزآمدی مهارت‌های معلمان است که باید پیگیری شود.

وی با اشاره به آمارهای غلط گفت: پیش‌بینی اشتباه برای بودجه رتبه‌بندی از جمله آمار غلط است. نیاز به بارگذاری مدارک برای کارهای بدیهی معلمان هستیم و این کارها جز مشغول کردن آنها، نارضایتی معلمان و دور کردن از آموزش، سود دیگری ندارد.

بهرام باقری کارشناس برنامه‌ریزی آموزشی از شهرری به بی‌ثباتی مدیریتی اشاره کرد و اظهار کرد: میانگین وزارت در آموزش و پرورش زیر ۲ سال است. آقای صحرایی اگر شأن و مقام وزارت آموزش و پرورش به رتبه اول وزارتخانه‌های دولت ندارید قبول مسؤولیت نکنید حال و اوضاع آموزش و پرورش اصلا خوب نیست. مدارس اصلا سرانه دریافت نکردند و مدام زیرنویس تلویزیون می‌شود که پول نگیرید. 

وی ادامه داد: مدارس مشاور و خدمتگزار ندارند. تراکم کلاس‌ها بالای ۳۰ و ۴۰ دانش‌آموز است اما اگر این جایگاه به بهترین وزارتخانه ارتقا پیدا نکند، مشکلات حل نمی‌شود. 

باقری اضافه کرد: ما سیستم و ساختار مناسب در آموزش و پرورش نداریم. بیش از ۱۰ سال است که رهبر معظم انقلاب عنوان کردند که سند تحول چه شد؟ گفته شده که پیوست مالی نداشته است. 

وی با بیان اینکه مدرسه تراز سند تحول بنیادین ارائه نشد، افزود: تنوع فراوان مدارس را داریم و آموزش و پرورش بنیانگذار تبعیض اجتماعی شده است. بیشتر از ۱۰ نوع مدرسه داریم که عدالت را زیر سوال می‌برند. 

وی با اشاره به رتبه‌بندی گفت: اگر توان ارزشیابی همکاران را نداریم به سنوات و مدرک تحصیلی بسنده کنیم. 

وی با طرح این پرسش که  مدرسه محوری چه شد. بزرگترین سرمایه وزیر، اعتماد معلمان است. در صورت کسب اعتماد معلمان، اسناد بالادستی اجرا می‌شود و نکته دیگر اینکه ایا پرداخت معوقه در صدا و سیما گفتن دارد؟

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1186402

مهمترین اخبار ایران و جهان: