نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 18:00

قدرت نمایی روسیه به ناتو و آمریکا در قطب شمال با تجهیز تاسیسات نظامی

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های ناتو، روسیه در حال تجهیز پایگاه‌های نظامی و آزمایش سلاح‌ در قطب شمال است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد  که روسیه در حال افزایش حضور نظامی خود در قطب شمال است، در بحبوحه جنگ با اوکراین است.

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» شرکت ماهواره‌ای «مکسار» به تازگی تصاویری  به نمایش گذاشته که نشان‌ دهنده تلاش مداوم بر روی ایستگاه‌های راداری در «اولنگورسک» در شمال غربی روسیه نزدیک فنلاند و «ورکوتا» در قطب شمال است.

بر اساس این تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های ناتو، روسیه در حال افزایش حضور نظامی خود در قطب شمال و ساخت و تجهیز پایگاه‌های نظامی است. این پایگاه‌ها همچنان برای روسیه مهم هستند، حتی در شرایطی که این کشور بیشتر منابع خود را برای جنگ به اوکراین متمرکز می‌کند.

بر اساس این گزارش، کوتاه ترین راه از روسیه به آمریکای شمالی قطب شمال است. بنابراین اهمیت راهبردی این مناطق به دلیل جنگ در اوکراین تغییر نکرده است. روسیه همچنین  در حال بازگشایی پایگاه‌های قدیمی شوروی سابق و آزمایش سلاح‌های جدید در قطب شمال است.

روسیه طولانی‌ترین خط ساحلی قطب شمال را دارد و سال‌ها زمان صرف بازسازی پایگاه‌های نظامی و استقرار نیروهای بیشتری در منطقه کرده است. روسیه همچنین کشتی‌هایی با قابلیت حمل سلاح اتمی در آنجا نگهداری می‌کند.  

اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» پیشتر اعلام کرد که روسیه در حال نظامی‌سازی مجدد قطب شمال است.

این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» رئیس ناتو گفته است که ناتو اکنون پس از انفجارهای اوایل سال جاری که به خطوط لوله «نورد استریم» آسیب رساند، حضور خود را در دریاهای بالتیک و شمال دو برابر کرده است.

این در حالی است که  ایالات متحده راهبرد جدیدی برای استقرار در قطب شمال ارائه کرده و خواستار تشدید رقابت نظامی  با روسیه و چین است. کاخ سفید در بیانیه راهبردی جدید خود اعلام کرده است: «برای حفاظت از مردم آمریکا و دفاع از قلمروی مستقل خود، حضور در قطب شمال را اعمال خواهیم کرد.»

 راهبرد جدید ایالات متحده به روز رسانی استراتژی قبلی در سال ۲۰۱۳ است .این راهبرد همچنین افزایش رقابت در قطب شمال را در نظر می‌گیرد که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و نفوذ فزاینده چین در منطقه تشدید شده و به دنبال تضمین رقابت  موثر آمریکاست.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 925146

مهمترین اخبار ایران و جهان: