نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 10:41

ارسال نخستین محموله باری ازبکستان به اروپا با دور زدن روسیه

شرکت دولتی راه آهن ازبکستان اعلام کرد برای نخستین بار قطار حامل یک محموله کالا به اروپا در امتداد کریدور میانی (مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر) با دور زدن روسیه فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، شرکت دولتی راه آهن ازبکستان اعلام کرد برای اولین بار قطار محموله کالا به اروپا در امتداد کریدور میانی (مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر) با دور زدن روسیه فعالیت خود را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، این قطار به عنوان بخشی از طرح حفظ روابط تجاری با اتحادیه اروپا راه‌اندازی شد.

این قطار شامل 46 واگن و 91 کانتینر کنسانتره مس بود. قطار در مسیر جدید از ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان عبور کرده و به بلغارستان می رسد، در ادامه با کمک کشتی از دریای خزر و دریای سیاه عبور خواهد کرد. طول مسیر جدید بیش از 4000 کیلومتر است.

مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) یا «کریدور میانی» که از چین به اروپا می‌رود، به عنوان بخشی از طرح «یک کمربند، یک جاده» چین در حال توسعه است و هنوز حجم قابل‌توجهی از ترافیک بار را جذب نکرده اما نقش آن در حال افزایش است.

بدین ترتیب از ابتدای سال تاکنون حجم تردد در این کریدور افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش راه آهن آذربایجان، از ژانویه تا مارس 2022، 266.3 هزار تن بار در این مسیر جابه جا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 123 درصد افزایش داشته است. تردد کانتینری به 5847 TEU رسید که 19 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال گذشته است.

«کریدور میانی» پس از آن که Ever Given، یکی از بزرگترین کشتی‌های کانتینری جهان، در مارس 2021 در کانال سوئز به گل نشست و به مدت یک هفته ترافیک از طریق کانال را متوقف کرد، مورد توجه شرکت‌های حمل‌ونقل جهانی قرار گرفت.

اگرچه «کریدور میانی» هنوز نقش بسزایی در حمل و نقل کالا بین اروپا و آسیا ندارد، اما در مواجهه با واقعیت های جدید، تقاضا برای این پروژه رو به افزایش است. در عین حال کشورهایی که مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر از آنها می گذرد باید برای افزایش ظرفیت این کریدور گام بردارند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 924246

مهمترین اخبار ایران و جهان: