نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 08:54

کردستانی‌ها همچنان در ایستگاه انتظار قطار/پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج 18 ساله شد

18 سال است مردم کردستان در انتظار شنیدن صدای سوت قطار هستند، خلف وعده‌های بی‌شمار در دولت‌های گذشته موجب شده تا مردم این استان همچنان در ایستگاه انتظار راه‌آهن همدان ـ سنندج بمانند اگرچه خبرهای مسرت‌بخشی از این دولت برای افتتاح این پروژه در نیمه اول سال آینده به گوش می‌رسد...

خبرگزاری فارس استان کردستان/ امروزه حمل و نقل یکی از ارکان اساسی در رشد و توسعه هر کشوری به شمار می‌رود و دو نقش مهم را در این خصوص ایفا می‌کند، در نقش اول حمل و نقل یک فعالیت اقتصادی است و در رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد.

حمل و نقل در انواع مختلف زمینی، هوایی، ریلی و دریایی نقش مهمی در ارزش افزوده ایفا کرده و در پازل اشتغال و اقتصاد جایگاه قابل توجهی ایفا می‌کند.

در نقش دوم حمل و نقل خود فراهم کننده زیرساخت اصلی در رشد اقتصادی سایر بخش‌ها محسوب می‌شود و رشد اقتصادی در دیگر بخش‌ها را تسهیل می‌بخشد.

اگر توسعه در این بخش صورت نگیرد مانعی در مسیر توسعه سایر بخش‌ها تبدیل می‌شود، کردستان از استان‌های مرزی کشور است و توسعه نیافتگی لازم در بخش حمل نقل در این استان تاثیر بسزایی در عدم تحقق توسعه در سایر بخش‌ها در این استان شده است.

آمارها موجود بیانگر این است که فاصله معنا داری در رابطه با زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان نسبت به میانگین کشوری وجود دارد به لحاظ شاخصه راه‌ها استان کردستان دارای 8 هزار کیلومتر راه مواصلاتی است، اما حتی یک کیلومتر آزاد راه نداریم.

325 کیلومتر بزرگ راه، 888 کیلومتر راه اصلی و700 کیلومتر راه فرعی است است و در کل استان کردستان با اختصاص 2.4 دهم کل راه های کشور به خود در جایگاه بیستم کشوری قرار گرفته است.

آرزوی 18 ساله کردستانی‌ها

18 سال است مردم کردستان در انتظار شنیدن صدای سوت قطار هستند، خلف وعده‌های بی‌شمار در دولت‌های گذشته موجب شده تا مردم این استان همچنان در ایستگاه انتظار راه‌آهن همدان سنندج بمانند اگرچه خبرهای مسرت‌بخشی از این دولت برای افتتاح این پروژه در نیمه اول سال آینده به گوش می‌رسد...

بی‌شک حمل و نقل همچون شریانی است که سایر بخش‌های خدماتی، بازرگانی، اقتصادی و کشاورزی و غیره را در سطح ملی و بین‌المللی به هم پیوند می‌دهد و تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه این بخش‌ها به جای می‌گذارد.

بخشی که در کردستان نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی است تا با ارتقای آن چرخ توسعه این استان با سرعت بیشتری به چرخش در بیاید.

عرفان مرادی مدیر حوزه توسعه زیرساخت‌های استان کردستان در این باره می‌گوید: کار مطالعاتی راه‌ آهن تهران ـ همدان ـ سنندج در سال 84 به پایان رسید و در سال 85 اجرای این طرح استارت خورد اما با توجه به شرایط خاصی که اجرای فنی راه آهن دارد و موضوع خاص اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه، عملیات اجرایی آن همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج 151 کیلومتر طول دارد که در قطعه‌های مختلف تعریف شده و هر کدام از این قطعات پیشرفت خاص خود را دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: تا این لحظه کل عملیات، خاکریزی، خاکبرداری و آبنیه مسیر در طول 151 کیلومتر انجام شده است.

مدیر حوزه توسعه زیرساخت‌های استان کردستان خاطرنشان کرد: سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام گرفت عملیات ریل‌گذاری این پروژه به پایان رسید و جشنی برگزار شد.

مرادی تصریح کرد: قسمت عمده کار به مرحله اتمام رسیده است، 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه ترافیکی و 4 ایستگاه‌ مسافری در قروه، دهگلان و سنندج تعریف شده است.

 قسمت عمده کار پروژه راه آهن همدان سنندج به مرحله اتمام رسیده است.

 

وی در مورد میزان پیشرفت ایستگاه‌های در حال ساخت پروژه راه آهن همدان ـ سنندج گفت: ایستگاه قروه و دهگلان دارای پیشرفت فیزیکی 17 درصدی هستند و ایستگاه اصلی در سنندج بالای 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مرادی تصریح کرد: ایستگاه سنندج، مسافربری و تشکیلاتی است و پیشرفت پروژه در این ایستگاه قابل توجه است و به زودی پایان می‌یابد.

وی از صرف بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان تا مقطع کنونی برای اجرای این پروژه خبر داد و اضافه کرد: با توجه به اینکه احداث پروژه‌های راه آهن تخصصی و هزینه‌بر است می‌طلبد اعتبار ویژه دیگری برای ادامه آن اخحتصاص یابد.

مدیر حوزه توسعه زیرساخت‌های استان کردستان نیاز پروژه برای اتمام را یک هزار و 200 میلیارد تومان براساس برآورد انجام شده در اردیبهشت ماه سالجاری عنوان کرد و گفت: این اعتبار قرار است طی امسال و سال آینده تامین و تزریق شود که البته به نظر بنده با توجه به رشد تورمی این اعتبار هم نمی‌تواند پاسخگوی کامل نیاز این پروژه باشد.

به گفته مرادی، از یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تا این لحظه 200 میلیارد تومان تخصیص داده شده است اما رسیدن به فصل سرد سال، قطعا اجرای پروژه را کند خواهد کرد.

وی افزود: به محض اینکه مطالبات پیمانکاران، مشاورین و آزمایشگاه‌های این پروژه که رقم بالایی هم است، پرداخت شود عملیات اجرایی آن با سرعت بیشتری از سرگرفته می‌شود.

مدیر حوزه توسعه زیرساخت‌های استان کردستان اضافه کرد: امیدواریم با تخصیص این یک هزار و 200 میلیارد تومان عملیات اجرای پروژه راه آهن همدان ـ سنندج را به مرز 96 و 97 برسانیم و در سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از این پروژه باشیم.

راه آهن همدان ـ سنندج تا شهریور 1402 بهره‌برداری می‌شود

کیومرث حبیبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در پاسخ به این سوال که مردم کردستان بالاخره چه زمانی به آرزوی خود در شنیدن صدای سوت قطار می‌رسند، می‌گوید: بدون شک و تردید حمل نقل ریلی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقل در دنیای امروز هم به لحاظ باری و هم مسافربری است.

وی گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم به سرانجام رساندن پروژه راه آهن تهران ـ همدان ـ سنندج است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: این پروژه طی چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته اما دیون و مطالبات پیمانکاران خیلی زیاد و بالای یک هزار میلیارد تومان است.

حبیبی افزود: هرچه دولت از منابع مختلف جذب می‌کند برای پاس کردن مطالبات قبلی این پروژه صرف می‌شود.

هرچه دولت از منابع مختلف جذب می‌کند برای پاس کردن مطالبات قبلی این پروژه صرف می‌شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه طی یک ماه و نیم اخیر بیش از 200 میلیارد تومان به پروژه در قالب نقدی و اسناد خزانه تخصیص پیدا کرده است، گفت: طی چند هفته اخیر بالغ بر 100 میلیارد تومان دیگر به صورت نقد به پروژه تزریق خواهیم کرد و کارگاه‌ها را فعال می‌کنیم.

وی گفت: 800 میلیارد تومان در سال 1401 و 400 میلیارد تومان تا خرداد سال آینده برای عملیاتی شدن کامل این پروژه جذب خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: یکی از کلان‌پروژه‌هایی استان که روی آن اصرار داریم، همین پروژه است و با فعال کردن کارگاه‌ها در یک بستر زمانی مشخص با جذب اعتبارات این پروژه را که نقش مهمی در توسعه استان دارد را اجرا و به بهره‌برداری می‌رسانیم.

حبیبی تصریح کرد: پروژه در قبل اوضاع خوبی نداشت و تقریبا نیمه تعطیل بود ولی طی چند ماه اخیر با پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت و اعتباراتی که جذب و تزریق شده حرکت خوبی در فعال‌سازی پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج انجام گرفته است.

وی در مورد اینکه بالاخره این پروژه کی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال حاضر پروژه ایستگاه‌ها فعال است و روند با دقت و سرعت جدی از سوی معاونت عمرانی استانداری دنبال می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: به شرط تامین اعتبارات مصوب سفر اول رئیس جمهوری به کردستان، تابستان سال آینده مردم کردستان صدای سوت قطار را خواهند شنید.

پروژه راه آهن همدان ـ سنندج زیر ذره‌بین اداره کل بازرسی

عیسی هواسی مدیرکل بازرسی کردستان هم در مورد چرایی ورود به موضوع پروژه راه آهن همدان ـ سنندج گفت: یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی استان پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه پروژه‌هایی است که تاثیر زیادی در توسعه استان دارد و به نحوی پیشران توسعه کردستان هستند.

وی افزود: در همین راستا سازمان بازرسی استان به 173 پروژه عمرانی نیمه‌تمام در 6 ماهه اول امسال ورود کرده که شامل پروژه‌های ریز و درشت هستند که مشکلات و موانع سد راه اتمام این پروژه‌ها احصا شده است.

مدیرکل بازرسی کردستان عنوان کرد: یکی از پروژه‌های مهم که به عنوان پیشران توسعه نقش اساسی در توسعه دارد پروژه راه آهن تهران ـ همدان ـ سنندج است که به عنوان اداره کل بازرسی چندین بحث را با این پروژه داریم.

وی گفت: متاسفانه این پروژه در مقطعی به بهره‌برداری رسید که هیچ کدام از اجزای آن آماده نبوده است و دومین مشکل تامین اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه بوده است.

پروژه راه آهن همدان ـ سنندج در مقطعی افتتاح شد که هیچ کدام از اجزای آن آماده نبود

 

وی افزود: پروژه‌ها دارای اجزایی است که باید به صورت همزمان جلو برود که در پروژه مذکور این روند وجود نداشته است اگر این اجزا به صورت همزمان اتمام و به بهره‌برداری نرسد هزینه مضاعف بر پروژه تحمیل می‌شود.

هواسی اضافه کرد: تامین اعتبار، فعال‌سازی همزمان خط اصلی و ایستگاه‌ها از ضرورت‌ها برای اتمام و بهره‌برداری از این پروژه است که راهکارهایی هم در این خصوص به دوستان منعکس کرده‌ایم.

و اما....

مردم کردستان بیش از 18 سال است در ایستگاه انتظار شنیدن سوت قطار منتظر نشسته‌اند، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، مسئولان هم به دنبال آن تغییر می‌کنند، ولی آنچه طی دو دهه اخیر ثابت و پایدار مانده وعده‌های عملیاتی نشده‌ای است که به صورت مستقیم روی زندگی و آینده مردم استان کردستان تأثیر دارد.

نبود راه‌های استاندارد در کنار وجود حداقل‌های پروازی در فرودگاه سنندج و البته بی‌بهره بودن از آزادراه از دیگر مشکلات و کمبودهای جدی در استان کردستان است که هر سال شمار زیادی از مردم این استان را در تصادفات جاده‌ای به کشتن می‌دهد.

بدون شک احداث راه آهن بخش زیادی از ترددهای مردم با وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد و زمینه برای سفری ایمن را فراهم می‌کند، امیدواریم با تخصیص کامل و به موقع اعتبار پیش‌بینی شده برای اتمام این پروژه، مردم کردستان را به آرزوی دیرینه برساند و بالاخره صدای سوت قطار در این استان هم شنیده شود...

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 931746

مهمترین اخبار ایران و جهان: