نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 10:12

تفکرات نادرست کی‌روش شانس صعود ایران را گرفت/ زنگ خطر را شنیدید؟

کارشناس فوتبال گفت: با توجه به نزدیک بودن جام ملت های آسیا و اتفاقاتی که در جام جهانی برای ایران رخ داد فدراسیون فوتبال باید تصمیم منطقی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بگیرد.

عبدالعلی چنگیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حذف ایران از جام جهانی و اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد گفت: به طور کلی در جام جهانی موفق نبودیم، انتظارات برآورده نشد. البته شانس صعود داشتیم که آن هم به دلیل تفکرات نادرست سرمربی تیم ملی از بین رفت و نتوانستیم برای اولین بار به مرحله بعد صعود کنیم.

وی افزود: عملکرد تیم ملی ضعیف بود. با تغییرات پی در پی کادر فنی که در طول ۲ سال سه مربی عوض شد شاهد تغییرات گسترده ای در انتخاب و نوع تاکتیک بودیم؛ مدافعانی که در مرحله مقدماتی به طور کامل به میدان می رفتند به یک باره در جام جهانی نیمکت نشین شدند و همین مسئله باعث شد تا بازیکنان نتوانند خود را به طور کامل با تفکرات جدید تطبیق دهند. در خط حمله هم انتظار زیادی از تیم ملی داشتیم اما برآورده نشد و تمام این مسائل دست به دست هم داد تا د رجام جهانی اگر چه ولز را بردیم اما دو بازی دیگر را با شکست به پایان رساندیم و موفق نبودیم.

وی در مورد نقش فدراسیون فوتبال برای آینده فوتبال ایران و حضور پرقدرت در جام ملت های آسیا گفت: جام جهانی برای ما تمام شده باید به فکر آینده تیم ملی باشیم. تورنمنت قدیمی آسیا یک سال دیگر برگزار خواهد شد. با بازیهایی که از کره، عربستان و ژاپن دیدم باید صدای زنگ خطر را شنیده باشیم. آنها عملکرد فوق العاده ای در جام جهانی داشتند. بازیهای خوب، شگفتی سازی های بزرگ، کارهای خوب تاکتیکی و تیمی همه نشان داد که آنها با برنامه ریزی صحیح حرکت می کنند. نقش فدراسیون فوتبال ما برای آینده فوتبال بسیار مهم است. ما با کی روش نه در جام جهانی و نه ملت های آسیا موفق بودیم. حالا زمان آن رسیده که مسئولان فوتبال و ورزش کشورمان تصمیمی منطقی بگیرند. چشم بر هم بزنیم جام ملت های آسیا آغاز شده بنابراین باید با یک برنامه ریزی صحیح و منطقی استفاده از تجارت اهالی فوتبال و انتخاب یک مربی با تجربه و کاربلد، خود را آماده جام ملت های آسیا کنیم.

چنگیز در مورد عملکرد کارلوس کی روش در جام جهانی گفت: هیچ مربی ای به اندازه کی روش سابقه حضور در ایران را نداشته است. بیش از ۹ سال کار با فوتبال ایران بی سابقه بوده اما متاسفانه این مربی در دو دوره جام ملت های آسیا و سه دوره جام جهانی عملکرد موفقی نداشته اگر چه ما انتظار قهرمانی از او در جام جهانی نداشتیم اما این انتظار می رفت که او بتواند در ملت های آسیا به قهرمانی دست پیدا کند که این اتفاق هم رخ نداد. کی روش رفته رفته محبوبیت خود را از دست داد. البته اتفاقاتی هم رخ داد که محبوبیت او در مقابل مردم کمتر شد و او نتوانست همانند ابتدای حضورش در ایران مورد محبوبیت مردم ایران باشد. در مجموع فدراسیون فوتبال باید در انتخاب سرمربی جدید وسواس زیادی به خرج دهد. به اعتقاد من کی روش دیگر نمی تواند موفق باشد بنابراین نیاز به یک خون تازه در فوتبال ایران است تا آینده ای روشن برای تیم ملی کشورمان متصور باشد.

کارشناس فوتبال در پایان و در پاسخ به این پرسش که علل یا علت های اصلی موفقیت فوتبال ایران در آینده چه خواهد بود گفت: باید با مردم صادق باشیم. در کشور ما مردم علاقه شدیدی به فوتبال دارند. برای اینکه بتوانیم آنها را راضی و خوشحال کنیم باید تلاش زیادی انجام داد. برای رسیدن به موفقیت چند فاکتور عامل اصلی خواهد بود.زیرساخت صحیح، آموزش های درست به بازیکنان نوجوان در تیم های پایه، داشتن مدارس فوتبالی که واقعاً باعث رشد نونهالان ما شود و برنامه ریزی صحیح که می تواند یکی از علت های موفقیت تیم ملی مان باشد. در مجموع اگر می خواهیم در سالهای آینده همانند کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی موفق باشیم باید از ابتدا اصولی حرکت کنیم و برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم در غیر این صورت همچنان درجا خواهیم زد و تنها باید حسرت کشیده و تماشاگر موفقیت های دیگر کشورهای آسیایی در فوتبال باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 907890

مهمترین اخبار ایران و جهان: