نیوز سیتی!
27 آذر 1401 - 14:04

موانع صادرات حوزه کشاورزی اصفهان/تعهد ارزی برخی محصولات تعدیل شد

اصفهان- معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، موانع صادرات محصولات کشاورزی و اقدامات دولت برای تسهیل روند صادرات در استان را تشریح کرد.

امید شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص موانع صادرات محصولات کشاورزی استان اظهار داشت: بازار صادراتی نیازمند پایداری و استمرار در تأمین کالا است و پس از آن کیفیت و مزیت قیمتی کالا اهمیت دارد که بتوان برای رقابت با دیگر کشورها کالایی با کیفیت و تنوع بالا برای ۱۲ ماه سال تولید و تأمین کرد.

گشایش بازارهای هدف جدید در حوزه صادرات کشور

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های کشاورزی استان در سنوات اخیر در تأمین کالاهای صادراتی توانمند شده‌اند، افزود: مسائل تحریمی، مشکلات ارز و قوانین و مقررات کشورهای مقصد موانعی است که صادر کنندگان و تولیدکنندگان ما را اذیت می‌کند که با تدابیر انجام شده بازارهای هدف جدیدی برای کشور گشایش یافته و در حوزه اوراسیا، افغانستان پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار خوبی را برای محصولات بخش کشاورزی استان نیز ایجاد کرده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این استان در زمینه صادرات مزیت‌هایی دارد که شاید منحصر به فرد است که از جمله آن وجود پایانه حمل بار هوایی یا کاربوترمینال در استان بوده که بالاترین حجم صادرات آن محصولات کشاورزی است.

هدف‌گذاری محصولات صادراتی با مدیریت تعرفه‌های صادرات

شریفی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی مسائل مربوط به تعرفه‌های صادراتی محصولات کشاورزی را مدیریت می‌کند، گفت: برای محصولاتی مانند سیب زمینی، گوجه، پیاز و … با اولویت تأمین نیاز داخلی که به لحاظ حجم و قیمت شرایط مطلوب داشته باشد، هدف‌گذاری صادراتی با مکانیزم بازی کردن با تعرفه‌های صادراتی درحال انجام است که هم بازار داخلی را به شکل مطلوب داشته باشیم و هم صادرات انجام شود.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استان اصفهان به لحاظ کیفی نسبت به کالاهایی که مقاصد صادراتی مطالبه می‌کنند شرایط خوبی دارد، خاطرنشان کرد: جهش مطلوبی در این حوزه ایجاد شده و تنوع محصولات صادراتی استان بالاست و محصولاتی چون عسل، فرآورده‌های دام و طیور گرفته تا محصولات گلخانه‌ای از استان صادر می‌شود و همین تنوع محصول یک مزیت صادراتی برای استان است.

تعدیل تعهدسپاری ارزی و بخشودگی مالیات در حوزه تولیدات کشاورزی

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اگر موانع یاد شده در حوزه صادرات محصولات کشاورزی مرتفع شود، صادرات تسهیل خواهد شد، در خصوص اقدامات دولت برای حمایت از صادر کنندگان بخش کشاورزی گفت: یکی از مشکلات صادرکنندگان تعهد سپاری ارزی بود که اکنون دولت در برخی محصولات مانند شیرخشک این قانون را تعدیل کرده که این امر یک مزیت رقابتی به لحاظ قیمت ایجاد می‌کند.

شریفی اضافه کرد: همچنین برای محصولات داخلی کشور، بخشودگی دارایی و مالیاتی برای محصولات کشاورزی از دیگر اقدامات حمایتی دولت است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 917902

مهمترین اخبار ایران و جهان: