نیوز سیتی!
14 دی 1402 - 09:11

تعداد زیادی از صنایع شهرستان آباده در ۶ماهه اخیر آلاینده بودند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آباده گفت: تعداد زیادی کارخانجات در شهرستان آباده به دلایل بار آلایندگی بیش از حد مجاز، نصب نکردن سیستم‌های پالایش لحظه‌ای بر روی دودکش‌ها و عدم بروزرسانی و بهینه‌سازی فیلترها، 6 ماهه اخیر جز صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند و مشمول عوارض سبز می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آباده، کارخانه‌های زیادی در اطراف شهرستان آباده در حال فعالیت هستند و یا به زودی شروع به کار می‌کنند، این کارخانه‌ها علی‌رغم منافع بسیاری که برای شهر و اشتغال‌آفرینی شهروندان به همراه دارد، اگر نظارتی بر فعالیت آن‌ها نباشد ضررهای جدی‌ای برای مردم شهر به ارمغان خواهد آورد.

فعالیت زیاد کارخانه‌ها در شهرستان آباده اهمیت وظیفه اداره محیط زیست شهرستان در قبال حفظ سلامت مردم را می‌رساند، در چند مدت اخیر گلایه‌های زیادی از آلودگی هوا در اطراف برخی کارخانجات کاشی و همچنین کارخانه سیمان شده است و تصاویر زیادی نیز از حجم آلودگی‌ها در فضای مجازی منتشر شده است.

یکی از سوالات مهم مردم در خصوص نحوه نظارت اداره محیط زیست بر این کارخانجات می‌باشد، به همین جهت برای شفاف‌سازی در این خصوص به سراغ اداره محیط زیست شهرستان آباده رفتیم.

عباس‌نیا رئیس اداره محیط زیست آباده در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: روند نظارت و ارزیابی کارخانجات در سطح شهرستان هم از طرف آزمایشگاه معتمد استان و هم از سوی اداره به صورت مداوم صورت می‌گیرد و آزمایش‌ها از خروجی دودکش‌ها انجام می‌شود.

عباس‌نیا گفت: تعداد زیادی از کارخانجات در شهرستان آباده به دلایل بار الایندگی بیش از حد مجاز، نصب نکردن سیستم‌های پالایش لحظه‌ای بر روی دودکش‌ها و عدم بروزرسانی و بهینه‌سازی فیلترها، برخی در سه ماهه اول و دوم سال و برخی دیگر نیز در سه ماهه دوم و سوم سال جز صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند و مشمول عوارض سبز می‌شوند که البته شامل مبالغ سنگینی می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته آمار صنایع آلاینده بسیار کم بود اما امسال متاسفانه کارخانه کاشی صدیق‌سرام، کارخانه کاشی پاسارگاد سرام، کارخانه سیمان، کارخانه آسفالت شهرداری آباده و... در چند مدت اخیر جز صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند.

کارخانه سیمان آباده

 

حجم آلودگی دو کارخانه کاشی صدیق سرام و پاسارگادسرام

رئیس اداره محیط زیست آباده ضمن قدردانی از کارخانه کاشی پردیس به دلیل اینکه تا کنون هیچگاه جز صنایع آلاینده قرار نگرفته و به سلامت شهروندان اهمیت داده است گفت: اصل وجود کارخانجات در هر شهری باعث وجود برکات زیادی از جمله اشتغال خواهد بود، تعداد زیاد کارخانجات مشکل‌ساز نخواهد بود اما عدم بروزرسانی و بهینه‌سازی فیلترها موجب مشکلاتی می‌شود که امیدواریم کارخانه‌های مشغول به کار و کارخانجاتی که در آینده شروع به کار میکنند این مهم را مدنظر قرار دهند.

عباس‌نیا در پایان گفت: سه پرورش ماهی در خسروشیرین نیز به دلیل عدم ارائه خوداظهاری و عدم آزمایش فاضلاب ورودی به محیط زیست نیز جز آلاینده‌های شهرستان قرار گرفته‌اند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1626202

مهمترین اخبار ایران و جهان: