نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 12:28

تخصیص ۶۰ میلیون یورو به واحد‌های صنعتی استان فارس

به گفته رئیس سازمان صمت استان فارس ۶۰ میلیون یورو ارز به واحد‌های صنعتی استان در جریان سفر معاون صنایع عمومی وزیر صمت به فارس اختصاص یافت.

حمیدرضا ایزدی در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز، از تخصیص ۶۰ میلیون یورو ارز به واحد‌های صنعتی استان در جریان سفر محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت به فارس خبرداد.

وی توضیح داد: بانک مرکزی برای دستگاه های اجرایی کشوری مثل وزارت صنعت معدن تجارت سهمیه مشخصی از ارز در نظر گرفته که در بخش های ورود ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید و خرید مواد اولیه برای واحد‌های صنعتی و معدنی طبق این سهمیه ارز تخصیص می یابد و همین موضوع محدودیت هایی برای واحد‌های صنعتی و معدنی در واردات موارد ذکر شده ایجاد کرده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس گفت: ما با دعوت از معاون صنایع عمومی وزیر صمت و با رایزنی هایی که معاون اقتصادی استانداری فارس داشت توانستیم برای واحد‌هایی که مشمول سهمیه ارزی بودند اما میزان تخصیص ارزشان کاهش یافته بود، بیش از ۶۰ میلیون یورو مجددا افزایش سهمیه ارزی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه تقسیم و تخصیص این ارز به واحد‌های صنعتی و معدنی چگونه است، گفت: با درنظر گرفتن یکسری از شاخص ها مثل قراردادهای تولیدی که دارند به واحدهای صنعتی اختصاص می یابد. 

ایزدی افزود: مثلا یکی از واحد‌های استان در نفت و گاز و پتروشیمی حدود ۲۷۰ میلیون یورو قرارداد ساخت تجهیزات برای پتروشیمی های کشور دارد، از یک طرف تخصیص ارزش کاهش پایین آمده، از طرف دیگر با طرح های ملی قرارداد دارد و اگر نتواند تجهیزات و ساخت خطوط تولید آنها را به موقع انجام دهد، پتروشیمی ها با مشکل روبرو می شوند‌. این واحد پس از تایید قراردادها در اولویت قرار گرفت‌.

وی ادامه داد: یا یکی از واحدهای ما تولید ماشین آلات سنگین معدنی و راه سازی دارد، این ماشین آلات برای طرح های عمرانی که عموما ملی هستند استفاده می شود، این واحد هم در اولویت قرار داشت.

رئیس سازمان صمت استان فارس گفت: این واحدها به دلیل نبود مواد اولیه با خطر تعطیلی روبرو بودند و با چالش بزرگی هم در صنعت استان هم در طرح های ملی طرف قرار داد روبرو میشدیم. البته امیدواریم سال آینده سهمیه بندی برداشته شود و با این مشکلات روبه رو نباشیم.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641802

مهمترین اخبار ایران و جهان: