نیوز سیتی!
24 اسفند 1402 - 12:12

واشنگتن: نشانی از از آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مطلع شدن بایدن از سخنان روز گذشته پوتین، گفت: ایالات متحده هیچ شواهدی مبنی بر  آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای پیدا نکرده و لزومی برای تغییر "یک شبه" وضعیت استراتژی آمریکا وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری به خبرنگاران اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور نتوانستند شواهد قابل توجهی برای تایید قصد روسیه برای حمله احتمالی هسته‌ای پیدا کند.

ژان پیر تاکید کرد:ما هیچ دلیل واقعی برای تغییر وضعیت آمادگی نیروهای هسته‌ای خود نمی بینیم، یا هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین است، وجود ندارد.

او همچنین یادآور شد، بنابراین ایالات متحده برنامه‌ای برای تغییر «یک شبه» استراتژی هسته‌ای کشور ندارد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که جو بایدن در جریان اظهارات روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره مسائل هسته‌ای قرار گرفته است. خانم ژان پیر در پاسخ به سوالی در این باره توضیح داد: «فقط می توانم این را بگویم که رئیس جمهور قطعا [از سخنان ولادیمیر پوتین] آگاه  شده است، همانطور که ما متوجه شدیم، آقای پوتین اخیراً دوباره در مورد دکترین هسته‌ای روسیه صحبت کرده است.»

روز سه شنبه ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که روسیه آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است، در صورتی که تهدیدی برای موجودیت این کشور وجود داشته باشد و حاکمیت و استقلال کشور در معرض خطر باشد.

وی همچنین تاکید کرد که روسیه از نظر نظامی-فنی آماده جنگ هسته‌ای است. رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد که در جریان درگیری نظامی در اوکراین، هرگز نیازی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در عملیات ویژه نبوده است.

پیش از این، در اوایل ماه فوریه نیز رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که نیروهای هسته‌ای این کشور 95 درصد به روز رسانی شده‌اند و این وضعیت برای بخش دریایی این نیروها تقریباً 100 درصد است. وی تاکید کرد که این یک "پشتوانه بسیار خوب و قابل اعتماد" برای امنیت استراتژیک کشور است.

در ژوئن سال 2023 پوتین گفته بود که روسیه نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای ندارد. وی با اشاره به این واقعیت که روسیه بیشتر از کشورهای عضو ناتو چنین تسلیحاتی در اختیار دارد، یادآور شده بود: ایالات متحده تنها کشوری در جهان است که از سلاح هسته‌ای علیه یک کشور غیرهسته‌ای استفاده کرده و از این لحاظ یک سابقه برای خود ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686646

مهمترین اخبار ایران و جهان: